V70BiFuel03 skrev:
Tullavgifter i sig är jag inte emot såsom Öresundsbron då jag betalar för något jag behöver & har nytta av...samt att jag kan välja om jag vill använda bron eller ta färjan istället.
Fast här betalar du för att vinna tid (=nytta). Om du däremot inte prioriterar din restid så kan du välja kollektivtrafik, cykel eller samåkning istället. Det är bara dem som har råd att köa som förlorar på avgifterna. De som värderar sin restid högt däremot betalar och tjänar in tiden, d.v.s en klassisk marknadsliberal lösning.
V70BiFuel03 skrev:
Ett annat exempel är om ex en ny modern motorväg byggs/finansieras av privat entreprenör med bättre framkomlighet än alternativet....skulle jag inte heller ha något emot att betala för (väljer man att lägga ut byggandet av infrastruktur till privata intressen skall å andra sidan skatter knutna till bilägandet sänkas).
En privat entreprenör har vanligtvis högre avkastningskrav och kortare pay-off tid än de 4 procent och 20-25 år som används för vägbyggen och därför blir de privata alternativen vanligtvis samhällsekonomiskt dyrare. Men privata aktörer är redan insyltade. Konsulter och vägbyggarna är vanligtvis privata. Infrastruktur är dock ett typexempel på ett naturligt monopol och även de mest liberala företrädarna (exempelvis nationalekonomins fader Adam Smith), konstaterade att de skall ombesörjas i offentlig regi för att fungera effektivast.
Generellt sett uppträder trängsel också på grund av att den marginella resan är för billig. Hade vägtrafiken inne i storstäderna bara betalat sina verkliga samhällsekonomiska kostnader skulle det inte existerar någon trängsel. Samtidigt skulle nya vägbyggen snabbt bli samhällsekonomiskt lönsamma. Så trängselavgifter är det absolut bästa som hänt på väldigt länge.
Eller som tidningen The Economist konstaterade redan för ett tjugotal år sedan: Trafikanterna har ett enda val: Betala en avgift eller sitta fast i köer.
Bättre har det väl aldrig uttryckts. Det går nämligen inte att bygga bort trängseln enbart med nya vägar. Det skulle bli betydligt dyrare än de småpengar som trafikanterna nu betalar in för att tjäna tid.