Annders skrev:Andis skrev:
Riktigt kul att se att det finns fler som kan vara emot saker även om det inte spelar någon roll ekonomiskt.
Nu är väl just problemet det att vi alla rent ekonomiskt förlorar på köerna. Trängseln är ett resursslöseri, ett fullkomligt onödigt sådant. Nu kan trafikanterna betala en slant och vinna in värdefull restid.
Något annat alternativ finns heller inte, det är förhållandevis enkelt att visa.
Tja man kan ju höja soppan till en hundring eller två hundringar per liter då blir det nog inte många köer, tycker jag är ungefär det du säger nu.
Och tids besparingen blir maximal när det blir mycket tomt troligen på vägarna men företagen hittar nog en lösning på det med. Så står vi där med köerna igen. Men man är ju rätt luttrad nu mer med att stå i kö.
Ja skämt och sidå det är inte hållbart att göra så i alla fall inte just nu, skulle nog skapa ännu mer kaos.
Tror mer på helt annan typ av förbud i så fall om man vill bli av med köerna. Samt sätta högsta fart på att fixa en rejäl väg runt Stockholm och försöka leda bort all genomfarts trafik. Samt ta bort en massa underliga sväng förbud och annat som trasslar till det och köar till det.
Ang trafiken i Stockholm tycker jag det blev så här.
- Innan tullarna infördes, visst lite köigt men inte så man höll på att smälla av. Åkte man från södra Stockholm 07.00 då var man på Östermalm 08.00 helt okej en timme för 2,5 mil ca.
- tullarna infördes ja vart lite mindre bilar ett tag, en massa ny typer av fordon dök upp som gokartar på motorvägen och annat roligt som livsfarliga 4 hjulingar och en del andra skapelser. Förstår inte hur man vågar ligga 100-110 med en vinglig 4 hjuling på motorväg, men inte min bissnis. Restiden kanske minskade till 45 minuter ett tag.
- sen helt plötsligt vart Essingeleden helt igenkorkad från i stort sett straxt efter 06.00 på morgonen till fram emot 09.00-10.00 så åkte jag 07.00 då var jag på Östermalm 09.00 helt plötsligt en timme till restid. Har sen försökt hitta alla möjliga andra vägar in till city men det är ju helt stop runt hela Stockholm nu mer.
- inne i själva stan ja visst är nog lite mindre köigt just där. Men det jag frågar mig blåser inte avgaser runt, samt är det en miljövinst att ha så otroliga köer runt stan?
Ja ja det här är inte vetenskapligt genomgått utan mer praktiskt hur det ändrat mitt liv. Gör nu mer så att jag börjar senare och slutar senare. Brukar åka 09.30 då tar det ca 30-60 minuter in till stan oftast 30 för låg den tiden på ca 20 min.
Men har betald restid bara det att jag tycker jag har viktigare saker att göra än att sitta i kö. För övrigt så försöker jag jobba mycket hemifrån också för att inte behöva åka till stan varje dag.
men......
Tycker fortfarande att det här så kallade tull systemet mest känns som åter igen en start till ett nytt sätt att ta in skatt på. Precis som den tillfälliga oms skatten som blev moms och fortfarande finns kvar. Tror mer på det än det så kallade miljö aspekten, känns mest tycker jag som den används som ett argument för att inte det ska bli så mycket liv och gnällpå det hela. Samt stoppar man det inte nu i tidigt skede då blir det nog tullar lite överallt på motorvägar broar m.m. Har redan Hört lite viskningar om planer på betydligt fler tullar än dom som är idag.