...

Moderator: Moderatorer

#715181
Annders skrev: Visa gärna på vilket sätt "packet" gynnas av trängsel i vägnätet.
Det är inte ovanligt att den resa som tar 10-15 min med bil (före tullarna) tar en timme med kollektivt. Och alla arbetsplatser ligger inte nära hållplats. 500-800 extra i månaden är mycket pengar för många och dessa kanske måste ta bilen till arbetsplatsen för att den används i tjänsten.
av Annders
#715237
StringerBell skrev:
Annders skrev: Visa gärna på vilket sätt "packet" gynnas av trängsel i vägnätet.
Det är inte ovanligt att den resa som tar 10-15 min med bil (före tullarna) tar en timme med kollektivt. Och alla arbetsplatser ligger inte nära hållplats. 500-800 extra i månaden är mycket pengar för många och dessa kanske måste ta bilen till arbetsplatsen för att den används i tjänsten.
1. Den som måste använda bilen i tjänsten får i regel sin trängselavgift bekostad av arbetsgivaren.
2. Denna påstådda och mycket ovanliga grupp är ett undantag. Att utforma hela system utefter undantagen är knappast rationellt - ej heller för denna lilla ytterlighetsgruppering.
3. Slöseriet i mångmiljardklassen belastar även låginkomsttagarna negativt. Dels ökar det väginvesteringsbehovet - vilket är skattefinansierat - vilket i sin tur dränerar de offentliga budgetarna på medel som kunnat nyttjas till annat. Dels gör det transporterna dyrare - vilket i sin tur ligger inbakat i den allmänna prisnivån - vilket knappast gynnar de minst köpstarka grupperna heller :roll: .
4. Kortare restider kan även gynna en låginkomsttagare som på så vis exempelvis kan arbeta över (istället för att slösa bort sin tid i bilköer) och därigenom öka sin marginalinkomst.

Det ni måste inse är att subventioner av vägtrafik inte gynnar någon grupp. Men jag skall för all del ge er cred för att ni försöker få det dit. Dock, ingen har hittills lyckats visa på några positiva externa effekter kopplat till subventioner av vägtrafiken. Och då har det faktiskt gjorts en del sådana försök.

För att få den ekvationen att gå ihop så måste ni alltså förklara på vilket sätt jag - eller någon annan - gynnas av att bilarna står stilla i köerna. Observera då särskilt att (det främsta) syftet med en ny väg är att den skall minska restiderna, inte fungera som stora kömagasin. I annat fall kunde det kapital som använts i väginvesteringen istället använts till något annat - exempelvis till de med minst inkomster - och där gjort en större nytta. De städer som dock ändå väljer kö - strategin har däremot problem med en ökad segregation och förslumning. Så köer är och förblir ett mycket ineffektivt och kontraproduktivt fördelningspolitiskt instrument. Det har stått klart i årtionden.
#715324
Annders skrev:
StringerBell skrev:
Annders skrev: Visa gärna på vilket sätt "packet" gynnas av trängsel i vägnätet.
Det är inte ovanligt att den resa som tar 10-15 min med bil (före tullarna) tar en timme med kollektivt. Och alla arbetsplatser ligger inte nära hållplats. 500-800 extra i månaden är mycket pengar för många och dessa kanske måste ta bilen till arbetsplatsen för att den används i tjänsten.
1. Den som måste använda bilen i tjänsten får i regel sin trängselavgift bekostad av arbetsgivaren.
Inte till och från jobbet. Och aldrig låglöneyrken.
Annders skrev:2. Denna påstådda och mycket ovanliga grupp är ett undantag. Att utforma hela system utefter undantagen är knappast rationellt - ej heller för denna lilla ytterlighetsgruppering.
Typ alla som bor i öster och skall söder eller väster om stan?
Annders skrev:3. Slöseriet i mångmiljardklassen belastar även låginkomsttagarna negativt. Dels ökar det väginvesteringsbehovet - vilket är skattefinansierat - vilket i sin tur dränerar de offentliga budgetarna på medel som kunnat nyttjas till annat. Dels gör det transporterna dyrare - vilket i sin tur ligger inbakat i den allmänna prisnivån - vilket knappast gynnar de minst köpstarka grupperna heller :roll: .
Långsökt, och pengarna försvinner någonstans i systemet innan de når längst ner.
Annders skrev:4. Kortare restider kan även gynna en låginkomsttagare som på så vis exempelvis kan arbeta över (istället för att slösa bort sin tid i bilköer) och därigenom öka sin marginalinkomst.
Det finns regler för hur mycket man kan arbeta över och övertid är alltid arbetsgivarens beslut. Många får ju inte ens arbeta heltid.
Annders skrev:Det ni måste inse är att subventioner av vägtrafik inte gynnar någon grupp. Men jag skall för all del ge er cred för att ni försöker få det dit. Dock, ingen har hittills lyckats visa på några positiva externa effekter kopplat till subventioner av vägtrafiken. Och då har det faktiskt gjorts en del sådana försök.
Subventioner = frånvaron av trängselskatter? Vägar betalar vi genom skatter redan.
Annders skrev:För att få den ekvationen att gå ihop så måste ni alltså förklara på vilket sätt jag - eller någon annan - gynnas av att bilarna står stilla i köerna.
Låginkomsttagare gynnas minst eftersom skatten är lika för alla.
Annders skrev:Observera då särskilt att (det främsta) syftet med en ny väg är att den skall minska restiderna, inte fungera som stora kömagasin. I annat fall kunde det kapital som använts i väginvesteringen istället använts till något annat - exempelvis till de med minst inkomster - och där gjort en större nytta. De städer som dock ändå väljer kö - strategin har däremot problem med en ökad segregation och förslumning. Så köer är och förblir ett mycket ineffektivt och kontraproduktivt fördelningspolitiskt instrument. Det har stått klart i årtionden.
Jag är egentligen inte emot skatten, jag bara skisserar hur effekten kommer bli. Undersökningar kommer att visa att personer med lägre inkomster är de som låter bilen stå oftare och att personer med goda inkomster kommer åka lika mycket eller mer. Det kommer ska bli ett stort och sant nöje att se och höra sosse-regimen i Göteborg kommentera detta faktum.
av Annders
#715448
Nu är det som sagt inte särskilt många med riktigt låga inkomster som använder bilen. Hur många av dem som åker nämnda sträckor vet jag inte - i alla fall inte på rak arm. Generellt sett är det välbeställda män som betalar trängselavgifter. Låginkomsttagarna använder kollektivtrafik.

I fallet ekonomi är det välkänt sedan länge att trängseln kostar samhället stora belopp varje år. Inom EU är den värderad till 2 procent av BNP. För svensk del, och Göteborg i synnerhet, är det dock inte riktigt lika allvarligt. För riket som helhet räknar man med c:a 10 miljarder, huvuddelen av dessa kostnader för förseningar återfinns i Stockholm.

Men det är mycket viktigt att man förstår skillnaden mellan en samhällsekonomisk kostnad och en statsfinansiell utgift. Kostnaden för trängseln har vi redan (en utgift är något helt annat). Det intressanta i detta sammanhang är vem som bär kostnaderna och vilka konsekvenser en ofullständig internalisering ger. Trängseln innebär i princip en direkt härledning av teorierna kring externa kostnader, vem som tar själva intäkterna från avgifterna är av underordnad betydelse rent samhällsekonomiskt. Så ett välment tips är att man tar reda på skillnaden mellan samhällsekonomi och statsfinansiella utgifter.

Vägarnas finansiering är vidare en annan sak. Investeringsutgiften i nya vägar tar vi förvisso via skattesedeln, det är sant (och förmodligen ett av skälen till varför opinionen ofta blandar ihop dessa saker). Men där finns också ett avkastningskrav (med en kalkylränta om 4 procent) och utan en effektiv styrning av trafiken är skattepengarna bortslösade. Det är trängseln som utgör själva marginalkostnaden (kostnaden för att använda nyttigheten). Där tillkommer också kostnader för utsläpp, trafikolyckor, väg- och fordonsslitage samt en del annat. De kostnader som är interna bärs av trafikanterna själva (fordonsslitage, inköp av fordon etc). De externa kostnaderna däremot, såsom trängsel och miljöutsläpp, är högre än vad trafikanterna betalar i form av olika skatter (samtidigt som den enskilda trafikanten tar vinsten från resan). Därför har vi trängsel och därför måste vi, väl i linje med det fullständiga kostnadsansvar för bilisterna som riksdagen röstade igenom redan år 1988, förstås ha trängselavgifter. När man inte behöver betala resans faktiska pris så är det frågan om en subvention (den betalas istället av någon annan).

Hur (s) skall förklara sin hållning i frågan är lite av en annan debatt. Samtliga riksdagspartier har dock ställt sig bakom att trafiken skall betala sina externa kostnader. Trängselavgifterna är helt i linje med detta och torde därför applåderas av såväl (v) som (m) (de senare var de som först föreslog det en gång i tiden, det var redan år 1979 i samband med framtagandet av det så kallade Dennispaketet i Sthlm).

Ja, ekonomi är inte alltid ett lätt ämne, det medger jag. Men en bra tumregel inom sådana här sammanhang är att man skiljer på interna och externa kostnader (s.k externalitet inom litteraturen - eller ett marknadsmisslyckande), skatteintäkter och utgifter. Investeringar och hur skatteintäkter utnyttjas är ett annat resonemang. Har jag varit otydlig så fråga gärna så skall jag försöka förklara vad jag menar. :wink:
av Andis
#716210
Hmm ser att utredningen fortsätter.

Höjda skatter tycker jag verkligen inte vi ska ha mer av. Som företagare betalar du ju med moms inräknat ca 75 % av en hundralapp i skatt när man tar ut lön. Tycker det räcker personligen. Vill inte ha högre.

men strunt i allt detta.

Till köerna hur blev det ?

Hur blev skillnaden att köra ?

Blev det märkbar skillnad? Går det fortare nu att ta sig fram?

Några kalkyler?
Kan vara bra att notera i början och se om det ändras om ett tag.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Annders
#716375
Andis skrev: Höjda skatter tycker jag verkligen inte vi ska ha mer av. Som företagare betalar du ju med moms inräknat ca 75 % av en hundralapp i skatt när man tar ut lön.
En viktig skillnad är att skatter på kapital och arbete är tillväxthämmande medan skatter på negativa externa effekter - dit trängseln räknas - gynnar den ekonomiska tillväxten. Så det går inte att göra den typen av generaliserande jämförelser.
Andis skrev: Till köerna hur blev det ?

Hur blev skillnaden att köra ?

Blev det märkbar skillnad? Går det fortare nu att ta sig fram?

Några kalkyler?
Kan vara bra att notera i början och se om det ändras om ett tag.
Med en trafikminskning om 24 procent så är det klart att restiderna sjunkit högst påtagligt. Däremot är det förstås tveksamt om denna drastiska minskning kommer att hålla i sig. Optimalt är en minskning om 10-15 procent (annars ligger avgiften för högt och bör sänkas) och det är nog också den långsiktiga effekten.
#719126
Mina senaste Västtrafik-erfarenheter

15 Januari - Buss 47 jag åker med havererar på Ringön. Ingen kylvätska. Reservbus dyker dock upp efter tio minuter
16 Januari - Spårvagn 3 jag åker med havererar i Vasastan. Får gå av ta 1:an 7-800m bort.
17 Januari - Spårvagn 3 jag åker med har trasig sändare så föraren får gå ut och växla spår manuellt med spätt. Kraftiga förseningar.

Vad väntar för spännande i morgon 18 januari?
Användarvisningsbild
av Funk
#719312
Vad väntar för spännande i morgon 18 januari?
Flygande besiktningar, där 100% av bussarna underkänns, precis som tidigare i veckan... ;-)
Fast det är i all ärlighet inte direk relaterat till skatten..

Trafikmätningar ger vid handen att Tuvevägen/Norrleden har haft en ökning av trafiken med ca.35% , och där mäter man inte träffsäkerheten på restid vad jag kunnat se. Men visst har trafiken minskat över lag i centrum och på många tillfarter.

/Thomas
#719325
Funk skrev: Trafikmätningar ger vid handen att Tuvevägen/Norrleden har haft en ökning av trafiken med ca.35% , och där mäter man inte träffsäkerheten på restid vad jag kunnat se. Men visst har trafiken minskat över lag i centrum och på många tillfarter.
Skillnaden att köra igenom E6:an/Tingstadstunneln genom Göteborg mellan kl. 16 och 17 (=18kr) är gigantisk.

Norr och söder om Göteborg, jag tänker Göteborg Väster och Mölndal och inre Hisingen, kan det bli rätt tjockt - av naturliga skäl.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]

Motorn lär hålla längre än […]

Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]