- lör 02 feb 2013, 10:23
#724482
Det dom flesta företagare inte tycks förstå är bland annat detta:
1. Arbetsgivaravgiften är inte företagets pengar, det är arbetstagarens. Skulle inte arbetsgivaravgiften funnit skulle lönen vara motsvarande summa högre.
Det vet man om man har någon som helst historisk kunskap om varför den kommit till. (Arbetstagare som under goda år valt att inte ta ut höga löneökningar, utan istället valt att göra avsättningar för sin framtida pension bland annat.) Borde egentligen heta arbetstagaravgift och vara specad på lönespecifikation tycker jag..
2. Höjs skatten för en viss vara/tjänst så hamnar kostnaden på konsumenten i slutänden.
3. Som punkt 2 fast tvärtom. Sänks skatten för en viss vara/tjänst så kommer priserna inom densamma att sänkas motsvarande genom att vi har fri konkurrens.
Slutsatsen är alltså att även om skatten skulle sänkas så kommer den sänkning över tid ändå inte att hamna hos företagaren, den hamnar hos konsumenten som en sänkning av priset på en vara/tjänst.
Andis skrev:Nu är detta lite OT, men jag tycker skattediskussionen bland egna företagare är lite väl trångsynt (och ja, jag har varit egen företagare under ett antal år, så jag vet hur det är och fungerar, dessutom är min fru sedan 15 år egen företagare..)
Höjda skatter tycker jag verkligen inte vi ska ha mer av. Som företagare betalar du ju med moms inräknat ca 75 % av en hundralapp i skatt när man tar ut lön. Tycker det räcker personligen. Vill inte ha högre.
Det dom flesta företagare inte tycks förstå är bland annat detta:
1. Arbetsgivaravgiften är inte företagets pengar, det är arbetstagarens. Skulle inte arbetsgivaravgiften funnit skulle lönen vara motsvarande summa högre.
Det vet man om man har någon som helst historisk kunskap om varför den kommit till. (Arbetstagare som under goda år valt att inte ta ut höga löneökningar, utan istället valt att göra avsättningar för sin framtida pension bland annat.) Borde egentligen heta arbetstagaravgift och vara specad på lönespecifikation tycker jag..
2. Höjs skatten för en viss vara/tjänst så hamnar kostnaden på konsumenten i slutänden.
3. Som punkt 2 fast tvärtom. Sänks skatten för en viss vara/tjänst så kommer priserna inom densamma att sänkas motsvarande genom att vi har fri konkurrens.
Slutsatsen är alltså att även om skatten skulle sänkas så kommer den sänkning över tid ändå inte att hamna hos företagaren, den hamnar hos konsumenten som en sänkning av priset på en vara/tjänst.
Assumption is the mother of all f ups.