...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#753252
Det kan ju vara för att det är en stor resdag inför vad de flesta planerar ihop som en långhelg också..

/Thomas
#753263
Andis skrev: Vill ni ha så här i sverige????? Kommer bli så Sverige brukar ta efter usa.
Min fråga är var din smärtgräns för bilköer går. Den ser uppenbarligen olika ut för olika människor. Jag själv hatar köer, passionerat.

Talade med en Onsala-bo för ett tag sedan. Onsala är ett exklusivt, havsnära område utanför Kungsbacka, söder om Göteborg. Denna människan kunde betrakta köandet på den smala vägen genom samhället som ett sätt att varva ned. (Alla har ju fina bilar och åker med egen bil till jobbet) Helt otroligt. Själv ser jag hur mitt liv försvinner bort i total meningslöshet.
Användarvisningsbild
av Funk
#757100
2444ever skrev:Planerar dom att införa folkstyre på fler områden?

Ett folkinitiativ kan startas på alla områden..

/Thomas
av Lövet
#757113
Undrar om det blir samma "demokratiska" omröstning som i Stockholm. De som drabbades av skatten (pendlarna) fick inte rösta utan bara de som bor i centrala delar...
#757117
Lokalpolitikerna visar sin "goda vilja" i full vetskap om att Riksdagen aldrig skulle följa ett negativt utslag.
av rid54
#761408
I Stockholm, om jag får nämna denna ort här, så tycks det ha varit så, att efter trängselskattens införande så minskade trafiken förbi betalstationerna med en viss del (någon procentsats som jag glömt, typ 15 - 25%) under en tid. Sedan tror jag det steg igen. Som enskild bilist har du ju inget att välja på: ska du in till stan så ska du; behövs det inte så undviker du innerstan och kör förbi. Trängseln inne i stan blev förmodligen lite mindre... -ett tag. Så långt är det ju rätt OK, egentligen; de som värderar behovet att komma med bilen in till de kritiska områdena får betala, de som inte måste dit får en stimulans att välja en alternativ lösning. Det finns dock en del problem... Pengarna sades från början vara ämnade åt att bygga ut kollektivtrafiken. Bra idé! Tyvärr tycks man i stället nu börja diskutera att lägga dem på flera bilvägar i stället och det var ju inte tanken. Man har även diskuterat att avgiftsbelägga förbikörningsmöjligheten (Essingeleden), vilken ju blir det naturliga valet om man INTE behöver åka genom innerstan och vill slippa avgift. Hur tänker man egentligen då? Flera kommer då att ta vägen genom de värsta områdena och då har ju trängselavgiften, som trängselavgift betraktat helt förlorat sitt berättigande.

Frågan om att bilismen inte bär sina egna kostnader är ju inte ny, precis. Den har varit aktuell sedan 70-talet, åtminstone. Med de skatter som finns på drivmedel känns det svårt att förstå hur man kan hävda att det är så. OK, bilar kräver vägar, men vägar är en förutsättning för samhällets funktion. OK, bilar förorenar, men samhällsnyttan av att bilar finns tillgängliga för hemtjänsten eller andra samhällsfunktioner är ju inte försumbar. OK, bilar orsakar olyckor (snarare förare av bilar), men det är ju typ 5 ggr fler som dör av självmord än i trafiken.

Det som saknas är en riktig genomlysning av behov, hur man uppfyller dem och vilka alternativ som man är villig att acceptera UTAN att backa till en förgången tids nivå på transportsystemen. Ska hela Sverige leva måste man nog ha vidare vyer än olika metoder att mjölka bilister på pengar.
av Andis
#761761
rid54 skrev:I Stockholm, om jag får nämna denna ort här, så tycks det ha varit så, att efter trängselskattens införande så minskade trafiken förbi betalstationerna med en viss del (någon procentsats som jag glömt, typ 15 - 25%) under en tid. Sedan tror jag det steg igen. Som enskild bilist har du ju inget att välja på: ska du in till stan så ska du; behövs det inte så undviker du innerstan och kör förbi. Trängseln inne i stan blev förmodligen lite mindre... -ett tag. Så långt är det ju rätt OK, egentligen; de som värderar behovet att komma med bilen in till de kritiska områdena får betala, de som inte måste dit får en stimulans att välja en alternativ lösning. Det finns dock en del problem... Pengarna sades från början vara ämnade åt att bygga ut kollektivtrafiken. Bra idé! Tyvärr tycks man i stället nu börja diskutera att lägga dem på flera bilvägar i stället och det var ju inte tanken. Man har även diskuterat att avgiftsbelägga förbikörningsmöjligheten (Essingeleden), vilken ju blir det naturliga valet om man INTE behöver åka genom innerstan och vill slippa avgift. Hur tänker man egentligen då? Flera kommer då att ta vägen genom de värsta områdena och då har ju trängselavgiften, som trängselavgift betraktat helt förlorat sitt berättigande.

Frågan om att bilismen inte bär sina egna kostnader är ju inte ny, precis. Den har varit aktuell sedan 70-talet, åtminstone. Med de skatter som finns på drivmedel känns det svårt att förstå hur man kan hävda att det är så. OK, bilar kräver vägar, men vägar är en förutsättning för samhällets funktion. OK, bilar förorenar, men samhällsnyttan av att bilar finns tillgängliga för hemtjänsten eller andra samhällsfunktioner är ju inte försumbar. OK, bilar orsakar olyckor (snarare förare av bilar), men det är ju typ 5 ggr fler som dör av självmord än i trafiken.

Det som saknas är en riktig genomlysning av behov, hur man uppfyller dem och vilka alternativ som man är villig att acceptera UTAN att backa till en förgången tids nivå på transportsystemen. Ska hela Sverige leva måste man nog ha vidare vyer än olika metoder att mjölka bilister på pengar.

Tycker det låter som du är på mitt spår.
Det gäller att säga nej innan det blir tullar överallt.

Efter 3 veckor i staterna med alla deras tullar är jag fruktansvärt trött på trafik tullar. Och alla stop överallt och mek med betalning. en gång fick vi köra 10 mil för att betala tull avgiften riktigt miljövänligt. men var väll det som var meningen fick man sälja lite soppa också. För att inte tala om så otroligt mycket pengar vi la på dom Ca 1500 - 2000 kr på dom under 3 veckor.

I USA är det dock lite annorlunda är här där går det att tråckla sig förbi en del tullar genom att köra genom tätbebyggda områden. Vilket gjordes mycket. För att slipa en massa strul med tullarna.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]