- ons 05 dec 2012, 08:16
#706142
Tja man kan se allt som en rättvisefråga t.ex.. att HELA samhället skall finansiera infrastrukturutbyggnader i form av vägar (förbifarter i detta fallet)... på samma sätt som man skattefinansierar stora delar av lokaltrafiken. Och innan någon säger att "kollektivåkande betalar sitt genom biljetter" så påminner jag att det på inget sätt är gratis att åka bil även utan vägtullar.
Köer är förvisso inte till någon nytta, men som vi Göteborgare i stort sett är eniga om så är inte köerna så stora problem. De flesta som är för begränsningen är det av "miljöskäl", då grönavågentomtarna av någon outgrundlig anledning alltid verkar vilja bo i det livliga centrum.
a)Trängseln är en funktion av att vägtrafiken inte betalar sina samhällsekonomiska marginalkostnader
En politikerformulering som kan motargumenteras med - utan bilen stannar Europa
b) Det går inte att bygga bort köerna med nya vägar - i alla fall inte till en rimlig kostnad
Utan byggen så blir det garanterat inget åkt
c) Trängselavgifter möjliggör en sänkning av bensinskatten
Japp och det kommer att hända då grisar kan flyga..
d) Trängselavgifterna möjliggör en exakt styrning av trafiken utefter efterfrågan på vägutrymme (enligt marknadsekonomins grundprinciper)
Marknadsekonomins principer skulle kunna användas till argumentera för ett återinförande av ättestupor, det innebär inte att vi skall göra det..
f) Trängselavgifterna gynnar bilisterna i första hand
Ja dom som har ont om tid och har god ekonomi skulle kunna tycka att det är bra..
/Thomas
PS: Räknat på hur mycket pengar som handeln minskar med när man tar ut alla dessa pengar i avgifter i stället för köpkraft ?
Köer är förvisso inte till någon nytta, men som vi Göteborgare i stort sett är eniga om så är inte köerna så stora problem. De flesta som är för begränsningen är det av "miljöskäl", då grönavågentomtarna av någon outgrundlig anledning alltid verkar vilja bo i det livliga centrum.
a)Trängseln är en funktion av att vägtrafiken inte betalar sina samhällsekonomiska marginalkostnader
En politikerformulering som kan motargumenteras med - utan bilen stannar Europa
b) Det går inte att bygga bort köerna med nya vägar - i alla fall inte till en rimlig kostnad
Utan byggen så blir det garanterat inget åkt
c) Trängselavgifter möjliggör en sänkning av bensinskatten
Japp och det kommer att hända då grisar kan flyga..
d) Trängselavgifterna möjliggör en exakt styrning av trafiken utefter efterfrågan på vägutrymme (enligt marknadsekonomins grundprinciper)
Marknadsekonomins principer skulle kunna användas till argumentera för ett återinförande av ättestupor, det innebär inte att vi skall göra det..
f) Trängselavgifterna gynnar bilisterna i första hand
Ja dom som har ont om tid och har god ekonomi skulle kunna tycka att det är bra..
/Thomas
PS: Räknat på hur mycket pengar som handeln minskar med när man tar ut alla dessa pengar i avgifter i stället för köpkraft ?
Insert punchline here !_____________________________