...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
#705187
Funk skrev:
Mig veterligen så föreligger de inga alternativ. Men redovisa gärna sådana om de finns.
Eftersom det till stora delar handlar om att finansiera infrastruktuella utbyggnader och mycket lite egentligen om trängsel i stadens centrum så kan kan ju låta samhället i sin helhet betala i stället för att vältra över konstnader på bilister...och skatt får bara tas ut av svenskar BTW så att det skulle vara på gång att utlänningar skulle få betala tror jag knappast.
Skatt kan bara tas ut av svenskar. Däremot så går det bra att ta ut en avgift av utlänningar, ungefär som en vägtull.
av Annders
#705331
Trängselavgifterna syftar till att ta bort trängseln Thomas, d.v.s minska restiderna. Trängseln i vägnätet kostar oss alla stora summor varje år, inom EU är den beräknad till 2 procent av BNP. Med hjälp av trängselavgifter kan alltså dödviktsförluster i mångmiljardklassen minskas.

Vill man sedan finansiera nya infrastrukturprojekt finns det betydligt effektivare instrument än att ta ut en avgift, att dessutom bara ta ut den i högtrafik vore ju då verkligen ineffektivt.

Så det gäller att skilja på en vägtull och en trängselavgift. En vägtull finansierar väginvesteringen, liknande Öresundsbron. En trängselavgift minskar på trängseln men har inte med själva finansieringen av vägen att göra. Avgifterna återför istället den marginella trängselkostnaden tillbaka till den enskilda trafikanten.

För er som studerat nationalekonomi handlar trängsel om marknadsmisslyckanden, d.v.s en direkt härledning av externaliteter, medan en vägtull hör hemma i en investeringskalkyl (med 4 procent diskonteringsräntesats).
av Annders
#705374
Nu är det lite en annan diskussion vem eller vilka som skall åläggas att betala Thomas. Trängselavgifterna syftar till att minska trängseln i vägnätet (som kostar oss mångmiljardbelopp varje år redan idag så någon betalar redan köandet). Hur intäkterna från desamma därefter utnyttjas är en annan diskussion.

Men för att ge lite perspektiv. Jag var aktivt med och "sålde in" trängselavgifterna till stockholmarna en gång i tiden. Som fenomen har jag studerat det mesta inom litteratur och utredningsväg inom ämnet allt sedan 80-talet (i samband med de s.k Dennispaketet). Jag har därför rätt god koll på det här.

Historiskt sett lanserades trängselavgifter som begrepp redan på 50 talet av amerikansk ekonom. Därefter fick de vetenskapligt stöd i mitten av 60-talet när teorierna om negativa externa effekter samt marknadsmisslyckande lanserades, en upptäckt som också resulterade i ett nobelpris i ekonomi.

Men generellt sett: Trängseln är en funktion av att vägtrafiken inte betalar sina samhällsekonomiska kostnader. Vid en situation där trafikanterna åläggs fullständigt kostnadsansvar för sina resor så kommer trängseln också att försvinna. För att detta skall bli möjligt så måste vi ha trängselavgifter. Någon annan lösning, vid sidan av att acceptera köerna, existerar inte. Att bygga bort trängseln med nya vägar har inte lyckats i någon stad i hela världen och att höja priset med hjälp av bensinskatterna är inte en tillräckligt kraftfull eller precis åtgärd.

Så det är viktigt att man inser att trängseln existerar därför att den marginella bilresan i stora städer är för billig. Med hjälp av avgifterna kan vägutrymmet marknadsprissättas, ungefär som hos annan konsumtion.

Fråga gärna om det är något ni undrar över så skall jag se om jag kan hjälpa er lite med information.
Användarvisningsbild
av olindh
#705384
Funk skrev:Annders: Läs på..

http://www.trafikverket.se/Privat/I-dit ... a-paketet/
Skatt kan bara tas ut av svenskar. Däremot så går det bra att ta ut en avgift av utlänningar, ungefär som en vägtull.
Japp, och i detta fallet har man valt en skatt...alltså betalar inga utlänningar något.

/Thomas
Som jag skrev tidigare så jobbar man på att även utländska fordon ska betala. Sen om det kommer att klassificeras som en avgift eller skatt tycker jag är mindre viktigt.

"Utländska fordon är undantagna till att börja med men kommer troligen att tvingas betala om ett år eller två."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.112 ... ngselskatt

Läs i den högra spalten.
Användarvisningsbild
av Funk
#705628
Okej Annders du lägger ut texten väl, eller onödigt komplicerat gällande vem som betalar... Officiellt gäller följande:

För Västsvenska paketets del innebär det att staten står för 17 miljarder kronor. För resten står trängsel­skatten (14 miljarder), Göteborgs Stad (1,25 miljarder), Västra Götalandsregionen och Region Halland (1 miljard) och realisering av markvärden (0,75 miljarder).

Och gällande utlänningars betalningsansvar... i en framtid...kanske. Nu då ? Icke !

Huruvida det råder trängsel i centrala Göteborg över huvud taget är det flera åsikter om, att det är problem via Tingstadstunneln råder inga tvivel om och eftersom man avgiftsbelägger de vägar som skulle kunna leda trafik förbi Tingstadstunnel så menar man knappast att det är kärnproblemet.

/Thomas

PS: Så fiaskot i Stockholm var delvis Annders fel... hhmm. I stort sett ingen minskning i trafik över perioden sedan införande vill jag minnas...
#705630
Funk skrev: I stort sett ingen mätbar minskning i trafik över perioden sedan införande vill jag minnas...
Ingen ökning heller, vilket det skulle blivit med tanke på inflyttningstakten till Stockholm sedan 2007.
Användarvisningsbild
av Funk
#705739
StringerBell skrev:
Funk skrev: I stort sett ingen mätbar minskning i trafik över perioden sedan införande vill jag minnas...
Ingen ökning heller, vilket det skulle blivit med tanke på inflyttningstakten till Stockholm sedan 2007.
Så för mig som bilist så är det dyrare, men fortfarande lika trångt... trots allt ingen förbättring utifrån det perspektivet alltså.

/Thomas
av Annders
#705810
Att Göteborg har en annan trafiksituation än Stockholm är helt korrekt Funk. I Göteborg är det främst kringlederna som utgör flaskhalsar. Innerstadens trafikvolym har däremot sjunkit under flera decennier och utgör därför inget större problem. Därför är det helt korrekt att avgiftsbelägga samtliga kringleder, att bara välja en eller två skulle driva in trafik i innerstaden och på så sätt flyttar man bara problemen.

I fallet Stockholm var det en succé utan dess like. Restiderna sjönk, trängseln halverades (definierad som >50 procents hastighetsreduktion) och leveransprecisionen steg med 16 procent. När samtliga av dessa poster värderades motsvarade detta en årlig samhällsekonomiska nytta på 770 miljoner kronor.

Detta gällde dock det system som vi hade under försöket. Tyvärr övergav politikerna därefter detta till förmån för en mer populistisk utformning (bland annat med idiotin att bygga en förbifart för pengarna). Men det är ju politik, inte trafikoptimering så det får man väl acceptera. Det bärande argumentet är att en infrastruktur sjösatts för trängselavgifter och nu återstår att även implementera dubbdäcksavgifter i trängselskatterna.

Hur Stockholm skulle klara sin trafikförsörjning utan avgifterna idag står skrivet i stjärnorna. Troligt är väl att trafiken skulle öka med c:a 20 procent. Det innebär i sin tur att det mer eller mindre blir en trafikinfarkt (=man kan promenera lika snabbt som att åka bil).
av Andis
#705835
StringerBell skrev:
Andis skrev:
StringerBell skrev:Rent statistiskt har det inte skett någon ökning i Stockholm.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... gselskatt/

Precis det blev inget bättre med Tullavgiften in till stan.
Bara mer kö runt stan med ännu mer avgaser.
Med tanke på den stora inflyttingen till Stockholm skulle trafiken med all säkerhets varit mycket större idag, om inte skatten införts för fem år sedan.

Det sämsta med skatten är att den inte ta hänsyn till inkomster. Det slår hårt mot dem som har dålig ekonomi.
Det har du helt rätt i jobbar en hel del åt rikt folk finns en hel del av dom som vill höja den till allt från 100 kr per gång till 1000 kr per gång för att få köra ensamma.

Själv gillar jag bara inte konceptet överhuvudtaget. Med tullar på vägar inom landet. Däremot är jag för stängda gränser med mer kontroll på vad som kommer in i landet. Men där är det ju fritt fram nu mer utan tull inom Eu bara än så länge.

Men verkar ju som dom flesta gillar tullar så bara att gilla lägget. Lägger på avgiften på notan så spelar ingen roll för mig.

Men gillar fortfarande inte konceptet ändå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]