...

Moderator: Moderatorer

av Andis
#688344
StringerBell skrev:Rent statistiskt har det inte skett någon ökning i Stockholm.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... gselskatt/

Precis det blev inget bättre med Tullavgiften in till stan.
Bara mer kö runt stan med ännu mer avgaser.

Ska det börjas med Tullavgiften då får dom ta bort bitskastes tycker jag.

Men jag tycker hela tull grejen är ett hot mot våran fina allemansrätt.

Nej till bil tullar säger jag.

Med vänlig hälsning,
Andis
#688366
Andis skrev:
StringerBell skrev:Rent statistiskt har det inte skett någon ökning i Stockholm.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... gselskatt/

Precis det blev inget bättre med Tullavgiften in till stan.
Bara mer kö runt stan med ännu mer avgaser.
Med tanke på den stora inflyttingen till Stockholm skulle trafiken med all säkerhets varit mycket större idag, om inte skatten införts för fem år sedan.

Det sämsta med skatten är att den inte ta hänsyn till inkomster. Det slår hårt mot dem som har dålig ekonomi.
#704546
För det första så behöver vi personval fullt ut inom politiken (speciellt den kommunala)....som det är nu så gömmer sig de enskilda politikerna bekvämt bakom "sitt" parti & behöver inte bry sig om vad väljarna tycker...dvs politikern är ansvarsbefriad & sitter tämligen säkert. De etablerade partierna i Göteborg körde ju över sina väljare då majoriteten förmodligen röstat mot detta den sk trängselskatten om de kunnat.

De självgoda politikerna i Göteborg driver igenom detta pga att de vill kunna slå sig för bröstet & till slut kunna visa att de minsann förverkligat ett projekt/bygge som inte kommer de bilburna (dvs de som betalar för skiten) tillgodo i alla fall.

Ett annat problem är att folk tänker för mycket ego...jag jag jag...."jag drabbas ju inte av det pga tjänstebil/företaget tar kostnaden, har inte bil, cyklar bara" osv osv.... istället för att se till principen. Det är produktiva låginkomsttagare & medelklassen som kör i egen bil fram & tillbaks till jobbet varje dag som får pröjsa för detta påtvingade skräp.

Jag drabbas inte själv av detta på väg till & från jobbet men anser att det aldrig skulle genomföras.

Tullavgifter i sig är jag inte emot såsom Öresundsbron då jag betalar för något jag behöver & har nytta av...samt att jag kan välja om jag vill använda bron eller ta färjan istället.
Ett annat exempel är om ex en ny modern motorväg byggs/finansieras av privat entreprenör med bättre framkomlighet än alternativet....skulle jag inte heller ha något emot att betala för (väljer man att lägga ut byggandet av infrastruktur till privata intressen skall å andra sidan skatter knutna till bilägandet sänkas).
av Annders
#705043
V70BiFuel03 skrev: Tullavgifter i sig är jag inte emot såsom Öresundsbron då jag betalar för något jag behöver & har nytta av...samt att jag kan välja om jag vill använda bron eller ta färjan istället.
Fast här betalar du för att vinna tid (=nytta). Om du däremot inte prioriterar din restid så kan du välja kollektivtrafik, cykel eller samåkning istället. Det är bara dem som har råd att köa som förlorar på avgifterna. De som värderar sin restid högt däremot betalar och tjänar in tiden, d.v.s en klassisk marknadsliberal lösning.
V70BiFuel03 skrev: Ett annat exempel är om ex en ny modern motorväg byggs/finansieras av privat entreprenör med bättre framkomlighet än alternativet....skulle jag inte heller ha något emot att betala för (väljer man att lägga ut byggandet av infrastruktur till privata intressen skall å andra sidan skatter knutna till bilägandet sänkas).
En privat entreprenör har vanligtvis högre avkastningskrav och kortare pay-off tid än de 4 procent och 20-25 år som används för vägbyggen och därför blir de privata alternativen vanligtvis samhällsekonomiskt dyrare. Men privata aktörer är redan insyltade. Konsulter och vägbyggarna är vanligtvis privata. Infrastruktur är dock ett typexempel på ett naturligt monopol och även de mest liberala företrädarna (exempelvis nationalekonomins fader Adam Smith), konstaterade att de skall ombesörjas i offentlig regi för att fungera effektivast.

Generellt sett uppträder trängsel också på grund av att den marginella resan är för billig. Hade vägtrafiken inne i storstäderna bara betalat sina verkliga samhällsekonomiska kostnader skulle det inte existerar någon trängsel. Samtidigt skulle nya vägbyggen snabbt bli samhällsekonomiskt lönsamma. Så trängselavgifter är det absolut bästa som hänt på väldigt länge.

Eller som tidningen The Economist konstaterade redan för ett tjugotal år sedan: Trafikanterna har ett enda val: Betala en avgift eller sitta fast i köer.

Bättre har det väl aldrig uttryckts. Det går nämligen inte att bygga bort trängseln enbart med nya vägar. Det skulle bli betydligt dyrare än de småpengar som trafikanterna nu betalar in för att tjäna tid.
Senast redigerad av 1 Annders, redigerad totalt 0 gånger.
av Andis
#705066
Neja eländet.

Tycker själv det strider mot allemansrätten.

Och ska vi nu börja med batalvägar då tycker jag bilskatten ska avskaffas.

Men jag vill personligen ha vårat gamla fina system kvar utan tullar. Testa och kör ett tag i norge så vill dom flesta nog inte att vi börjar med tullar här. Har för mig det är 3 tullar bara från gränsen i till oslo nu var det ett tag sen så kommer inte ihåg vad det kosta men inte biligt att köra där. Körde fel en gång fick betala 2 x 40 kr bara för att vända bilen. Så vill jag inte ha det i sverige.

I praktiken skulle man lika gärna kunna höja allas bil skatt blir typ samma resultat. Och dom som åker förbi dessa städer slipper oron för dessa tullar samt dom sjuka påminelseavgifterna.

Skulle det vara miljön dom är intresserade av finns andra vägar att gå. Är lite som att ha kisshörna i polen stannar knappast kvar i den hörnan man har den. Samma med vinden. Blåser det mot stan då har man mycket avgaser i stan med. Eller som att bygga en till arena vid globen där det redan är så full pakat med bilar, är det miljötänkande? Borrde väll om man är intresserad av miljö legat utanför stan med ett pendeltåg till.

För mig blir det ungefär 3500- 4000 kr ektra om året med tullen.

Räkna på det ni i göteborg så vet ni vad ni har att vänta er.

Lycka till med erat nej.
Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Guligan
#705121
Jag har tjänstebil. Min arbetsgivare betalar trängselskatten så därför är väl jag något av en vinnare, ändå känns det fel.

Fel pga att skatten i många fall faller orättvist, pga bostadsort osv.
Fel pga att det drabbar förbipendlare. Varför skall bilister som kör ex. Malmö-Oslo betala?
Fel pga att skatten skyddar höginkomsttagare med tjänstebil osv.
Fel pga att utländska fordon undantas. Ännu ett svek mot svenska åkerinäringen.
Fel pga att skatten lika väl kunde tas ut/finansieras på alternativa sätt.

Efter årsskiftet lär jag spara fem minuter restid till jobbet. Inte dumt, men det lämnar en bitter eftersmak. :|
av Annders
#705128
Andis skrev:Neja eländet.

Tycker själv det strider mot allemansrätten.

Och ska vi nu börja med batalvägar då tycker jag bilskatten ska avskaffas.
Vägarna har byggts och projekterats utefter att de skall öka framkomligheten. Så blir inte fallet när det är för många som önskar använda dem samtidigt. Då återstår bara att öka marginalkostnaden för att utnyttja vägen, precis på samma sätt som hos annan konsumtion (tillgång och efterfrågan även kallat). Det är alltså inte frågan om några betalvägar, de hade blivit betydligt dyrare att använda. Vad det är frågan om är att man återför den marginella kostnaden i form av förseningar och lokala utsläpp som man förorsakar andra när man väljer att köra bil tillbaka till den enskilda trafikanten. Dagens system innebär bara att dessa kostnader bärs av andra - med förluster som konsekvens.
Andis skrev: I praktiken skulle man lika gärna kunna höja allas bil skatt blir typ samma resultat. Och dom som åker förbi dessa städer slipper oron för dessa tullar samt dom sjuka påminelseavgifterna.
Nej, det blir långt ifrån samma sak. Den bilskatten tar inte hänsyn till tidsmässiga variationer i efterfrågan av vägutrymme. Det är alltså inte ett tillräckligt precist styrmedel. Samma sak gäller för övrigt bensinskatten (koldioxidskatten exkluderad). Den borde avskaffas och det är det verkligt fina med dessa avgifter. De möjliggör att bensinskatterna kan sänkas.

Så fortfarande återstår enbart en lösning och det är att betala en avgift och tjäna tid eller att slösa bort denna värdefulla restid i bilköer.
av Annders
#705129
Guligan skrev:Jag har tjänstebil. Min arbetsgivare betalar trängselskatten så därför är väl jag något av en vinnare, ändå känns det fel.
Vilket innebär att din arbetsgivare prioriterar din restid högre än vad trängselavgiften kostar honom. Helt i linje med en fungerande marknadsekonomi således.

Guligan skrev:Fel pga att skatten i många fall faller orättvist, pga bostadsort osv.
Fördelningspolitik får man ägna sig på annat sätt än genom att fördyra transporterna. Det är alltså bara en kontraproduktiv åtgärd - även ur ett "rättviseperspektiv".
Guligan skrev:Fel pga att det drabbar förbipendlare. Varför skall bilister som kör ex. Malmö-Oslo betala?
Om de använder bilen inne i staden samtidigt som många andra skall de förstås också betala den kostnad som detta orsakar. Varför skulle det vara fel?
Guligan skrev:Fel pga att skatten skyddar höginkomsttagare med tjänstebil osv.
Vilka troligtvis värderar sin restid högre än snittet. De som har tid att köa kan ju lika gärna åka kollektivt.
Guligan skrev:Fel pga att utländska fordon undantas. Ännu ett svek mot svenska åkerinäringen.
Det är däremot korrekt. Men det tar knappast bort syftet, eller att man skall få ned restiderna.
Guligan skrev:Fel pga att skatten lika väl kunde tas ut/finansieras på alternativa sätt.
Mig veterligen så föreligger de inga alternativ. Men redovisa gärna sådana om de finns.
Användarvisningsbild
av olindh
#705156
Dom som passerar Göteborg på sträckan Malmö-Oslo åker igenom Tingstadstunneln som jag skulle vilja påstå är den flaskhals i Göteborg som är mest angelägen att göra någonting åt. Så den skatten tycker jag är helt rätt.

Att utländska fordon också ska betala en avgift är någonting som är på gång vad jag har förstått.
Användarvisningsbild
av Funk
#705161
Mig veterligen så föreligger de inga alternativ. Men redovisa gärna sådana om de finns.
Eftersom det till stora delar handlar om att finansiera infrastruktuella utbyggnader och mycket lite egentligen om trängsel i stadens centrum så kan kan ju låta samhället i sin helhet betala i stället för att vältra över konstnader på bilister...och skatt får bara tas ut av svenskar BTW så att det skulle vara på gång att utlänningar skulle få betala tror jag knappast.

Tingstadstunneln. ja där har vi ett reellt problem. Så för att minska trycket där har man sett till att det inte kommer att gå att passera Göteborgs centrum och Tingstadstunneln på alternativa rutter. Ringleden och passage mot E45 går via betalstationer... :roll:

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]