...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cycler
#53540
Låter helt rimligt. Men det är ju för föraren. Alla andra som tvingas titta på det kan bli bländade. Har testat att köra med och enda skillnaden är att det lyser upp lite mer precis framför asfalten.
Inte mer.

Så de folk (om det finns någon, vet ej) som säger att det lyser upp mer för dem själva, pratar bara strunt.

/C
av Möller
#54279
Men jisses vad en del är kinkiga här då, för mycket huggorm och taggtråd till middag eller???

Dimljusen får man köra med i kombination med p-ljuset, dvs 5W lamporna, man får inte köra med dom tillsammans med 21W tex som ju finns på äldre Volvo.
Dimljusena bländar inte så länge dom är rätt inställda, dom som säger det är måste reta sig nått så kopiöst på dimljuse att dom stirrar rätt in i dom och gör man det så bländar ju allt ljuse. Tyvärr så är det ofta så, speceillt på nyare/modernare bilar att dimljuset står fel pga inte allt för stabil fastsättning som gör att lamporna lätt hamnar i fel läge. (räcker ofta att fronten hasar i en hög trotoarkant eller nått, sånt händer oftare än man kan tro)

Dimljuslamporna funkar på så sätt att dom sprider ljuset neråt och bredare än halvljuset för att när man kör i dimma så ska man inte blända sig själv, är lite som med symetriskt halvljus fast med mer och kortare spridning helt enkelt.

Sen finns det en liten sak som ligger till Volvoförares fördel om man nu vill se det så, på bilar med den sk 940 fronten (fast fronten kom på 760 först men men) så gavs det dispens för att köra med dimljus och halvljus samtidigt då dessa lamporna sitter i samma strålkastare samt att det gick det inte att slå av dimljuset frammåt om man körde med dimljus bakåt pga knappen användes till både dimljus frammåt och bakåt. (Jag hörde rykte om detta när jag köpte min 760 och har kollat upp de med lagens långa arm och det stämmer, exakta utformningen av denna dispensen kan jag dock inte men jag vet att det finns fler bilar som har liknande dispenser, tex äldre Mercedes)

Mvh
Möller
av matzen10
#66430
cycler skrev:Är ju just därför den skall användas i DIMMA!/C
Eller i kraftigt regn. Eller i häftigt snöfall. Icke att förglömma!

M V H
---> Matz
av Fixaren
#102293
Dimljus måste ju vara jävulens påfund. Som att äta blaskig soppa med gaffel ungefär. Jag har dimljus på min bil och den enda vettiga anledningen jag har haft dom tända för är när ett halvljus dött. Då har man iaf någon markering av var bilen finns. Annars är dom släckta för jämnan. Dimljusen är ju dessutom bara praktiska i riktigt kraftig tjocka när man måste krypa fram. Något som inte sker helt enkelt.
Jag vågar påstå att alla som trycker på sin knapp enbart gör det för att dom tycker att bilen ser häftig ut. Såna som älskar filmer som fast and furious alltså.

Jag brukar inte bry mig speciellt åt mötande med dimljus annat än om dom faktiskt bländar mig. Små dimljus klarar sig, men en del har dimljus stora som ordinarie strålkastare och blir jag bländad av en sån så möter dom en vit vägg. Är vägen blöt så kan även små dimljus blända mig och då tänder jag också upp. Jag vill se vägen och det som kan tänkas finnas på den.

Dom som kommer ikapp mig med denna kombination brukar jag tända upp mina dimbakljus för. Uppenbarligen ser dom ju dåligt så då kanske dom inte ser min bil och jag vill inte bli påkörd.

Civil olydnad på lika villkor kallar jag det för. Ingen kan bli arg för det.
Användarvisningsbild
av Amapola
#102305
Fixaren skrev:Är vägen blöt så kan även små dimljus blända
Äntligen! Efter alla dessa år av diskussioner om dimljusens vara eller inte vara, så har någon mer än jag upptäckt att de s.k. spoilerljusen kastar reflexer i vägbanan. Mycket irriterande. Sitter däremot dimljusen i höjd med eller högre än huvudstrålkastaren, har man inte ont av dem. Och ingen nytta heller för den delen. Under förutsättning att de är rätt inställda naturligtvis. Att det skulle finnas dispens för 940 har jag dock inte hört talas om. Borde inte det stå i bilens handlingar?
av varri
#102315
men herregud. "För mkt taggtråd och huggorm" var ett bra säg.

Det är väl likadant med nya bilar, möter ja en gammel röten 240 så bländar inte den, möter ja en volvo á la nyaste årsmodell med xenon å rörliga strålkastare å allt annat fränt bra-att-ha -lull-lull så bländar ju den också.

Men det klagar ni inte på? Själv kör jag ständigt med dimljus (Givetvis för att jag tycker dom är ruggigt mycket snyggare än ett par halvljus) och när någon sätter på "en vit vägg" får han en vit vägg tillbaka. Så var den saker ur vägen.

Om nu dimljus vore _SÅ_ himla bländade, hur har det blivit godkännt i vårat pappersuppbyggda land med politiker som inte är smartare än en flock höns som tar alla _viktiga_ beslut? Antagligen för att nån tillsatt miljon-utredning visade att det inte är störande. Vad som däremot är störande, är folk som aldrig lär sig använda blinkers, folk som kastar sig ut i korsningar och inte verkar veta vilken pedal som gör att bilen _inte_ bromsar. Det är irriterande.

Å så hoppas vi att ingen tar åt sig å blir sur på mig, jag kör, och tänker fortsätta köra med, dimljus tills lagen ändras.

Sen är ju smaken som röven, delad.
av Fixaren
#102412
Som sagt, jag tänder alltid upp om jag blir störd på för starkt ljus oavsett anledning, då menar jag inte störd som i irriterad på att det ser töntigt ut, utan störd på att min vägbana och det som kan finnas på den faktiskt riskerar att försvinna helt eller delvis. Sen är det upp till den som bländat först att kanske visa hänsyn mot sina medtrafikanter genom att ändra på sin belysning vid lämpligt tillfälle. Blir någon sur över att blivit motbländad så bevisar det bara vilken egoistisk bilförare han/hon egentligen är.

Nu har jag själv alltid riktigt inställt ljus osv, men jag skulle bli tacksam om någon bländade tillbaka mot mig om dom upplevde mitt ljus fel. Jag kan ju omöjligt veta om mitt ljus bländar om ingen berättar det. Men som svenskar vi är så är vi även blyga och fega och ingen annan än makthavaren skall ifrågasättas och då genom de mest udda sätt som går att hitta på. Därför är det antagligen bara ett fåtal som faktiskt bländar tillbaka och dom andra lever med att mörkerseendet tillfälligt blir sämre.

Vad det gäller xenon så är det också något som fan själv har hittat på. Helt onödigt till ett löjligt högt pris. Men det finns alltid någon som blir upphetsad av sådant också...

Och du Varri,, anledningen till att man inte får köra med dim+halvljus är för att det bländar för mycket tillsammans. Så det är ju redan förbjudet av dom där pappersbyråkraterna eller vad du nu skrev.

Det övriga håller jag med om, men så går det när folk tar sig friheten att välja vilka regler som passar en själv. Följer man alltid lagarna i alla lägen så är risken för irritation minimal. Det är nämligen när vi förare börjar spela efter egna regler som trafiken skiter ner sig alldeles.

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]