...

Moderator: Moderatorer

av Petsson
#39858
Hittade ingen bra tråd som tjatade om detta redan men har funderat och diskuterat med vänner hur det höjda (och höjda, och höjda...) bensinpriset kommer påverka bilmarknaden. För att någon påverkan ska det väl ha även om det kanske inte har lika stor betydelse som räntorna har för bostadsmarkanden. Många kör ju företagsbil och dessa mil är svåra att rubba men det finns alltid folk som säljer bilen och åker kommunalt i ren protest - skulle det teoretiskt kunna rubba priserna på bilmarknaden?!

Mvh
Petsson
av matzen10
#39874
Tror inte att priserna ska rubbas i någon mån, i dagsläget. Skulle det däremot bli någon form av generell "protest" och medborgare väljer andra färdsätt än egen bil så kanske.. Tror dock att volymsäljarna i Sverige skulle rabattera med utrustning, i så fall, för att hålla försäljningen på en acceptabel nivå. De biltillverkare som har snåla motorer i sin flotta skulle antagligen marknadsföra dessa mycket hårt för att förhoppningsvis bibehålla en försäljning som ändå är ok i ekonomihänseende, för företaget.
En positiv sak skulle väl kunna vara att vi i Sverige får en större andel motorer med alternativt bränsle även hit. Visst finns det i viss mån E85 drivna motorer, men det kanske skulle driva på tillverkarna lite till?
Kanske skulle vi få mer eldrivna alternativ än Toyota?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av G-kraft
#39902
Håller med om att bensinen blir allt dyrare och det är lite irriterande men jag tror på att den kommer minska lite inom kort tid...

Tror den sköt i höjden eftersom USA hotade Iran att dumpa sin kärnvapen, och det skapade oro i många länder gällande oljan och därför sköt det i höjden...
Användarvisningsbild
av eldaria
#39946
Visst kör jag en bil som dricker lite väl mycket, men det ändrar inte mitt kör-förhållande, och det är för at jag inte kan vara utan bil då jag jobbar konstiga tider.
Och jag vill inte byta till en snålare bil, då jag tycker om att "Dra på" ibland. :P

Faktisk tycker jag det är riktigt bra att priserna går up, då det höjer interesset i at utveckla bilar som inte kör på Olja, men förhoppnings vis mer miljö rikiga alternativ.

Visst blir det dyrare, men då får man omprioritera lite.

Jag gick och övervägde Toyotas Prius , var till och med ute och prov körde den, men näää, så slö...
Och andrahands värdet måste vara super dåligt då Batterierna är nästan 40% av priset på bilen.

Nej, vi behöver en bil som där är drag i men som inte förorenar, då är jag glad. Och är det en Volvo så är jag en av dom första som köper ny bil. :-)
av Petsson
#40028
Nån påverkar måste det väl ändå ha? Alla händelser skapar väl en reaktion om än hur liten som helst :P Sen om vi kommer märka av skillnaderna eller om det bara medvetet styr markanden snabbare mot miljövänligare alternativ vet man ju aldrig. Men rent teoretiskt borde ju begpriser för gamla soppamonster stiga och halvgamla snålmotorer bli lite mer attraktiva... Givetvis händer ju inte detta över en natt så länge den natten inte innebar skillnaden mellan 12 och 17 kronor per liter. Tyckte i alla fall det var en intressant tanke?

Mvh
Petsson

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]