...

Moderator: Moderatorer

#534095
Mabuse skrev:Lite illa med framförhållningen.
Men man kan ju ställa sig i kö via besiktningens hemsida.
Jag har ju en besiktningstid, så det är inte problemet. Jag står också i kö till den station som ligger närmast där bilen står, men som det ser ut nu så har dom inte tid förrän i mitten på juli.

Problemet nu är ju att Bilprovningen inte svarar på min fråga om det är OK att köra bilen hit, 20 mil.
#534240
Har inte riktigt haft nån möjlighet att ringa nånstans.. men nu har jag fått svar både från Bilprovningen och Transportstyrelsen.
Båda svarade att man får åka närmsta väg till verkstad och besiktning, men inget om att det måste ligga nära. Alltså borde det vara OK att åka hit, bara man tar närmsta vägen 8)
Båda rekommenderade iofs att vi skulle kontakta Polisen också men, står de "närmsta väg" så står det.
#534253
Till syvende och sist så är det ju en polisiär fråga. Transportstyrelsen och Bilprovningen kan bara meddela vad som står i lagen eller gällande förskrift.
Där är det som du beskriver, kortaste lämpliga väg samt att fordonet skall vara påställt, skattat och försäkrat alt "grönskylt".
När du då färdas på vägen och blir stoppad/ev. råkar ut för en olycka så kan det sättas på sin spets i en ev.rättegång, om du får/fick framföra bilen i det givna läget.
Under alla omständigheter så är det väldigt lämpligt att skriva ut en bokningsbekräftelse att visa upp samt ett bra historia redo om du blir stoppad.. :wink:
#534256
Jag har skickat iväg ett mail till Polisen också, men tvivlar på att dom hinner svara.. vi får se.

Bilen är, som sagt, påställd, försäkrad och skattad. Inga problem där. Och vi ser ingen anledninge till att den inte skulle klara besiktningen heller.
Självklart skriver vi ut ett "bevis" på att vi har en besiktningstid, historien är ju enkel - det finns ingen tid i den stan som bilen står i och bilen ska hursomhelst upp hit (och dessutom vara med i en cruising)
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
#534406
Jag mailade Polisen här i stan igår och fick svar imorse (otroligt nog 8) ):

"Hej!
Ja du får köra till den bes.station där du beställt tid!

Mvh polisens namn Trafikpolisen Falun"


Nu återstår att se om vi kan få ut bilen ur garaget den står i, så den kan få åka med på cruisingen :-)-)
#534560
Annnan skrev:Jag mailade Polisen här i stan igår och fick svar imorse (otroligt nog 8) ):

"Hej!
Ja du får köra till den bes.station där du beställt tid!

Mvh polisens namn Trafikpolisen Falun"


Nu återstår att se om vi kan få ut bilen ur garaget den står i, så den kan få åka med på cruisingen :-)-)
Skriv ut det mailet och ha med, så ska det nog gå vägen. Sen är det bara som du säger, få ut den och åka på cruisingen! :)
#534564
Tyvärr så är inte mitt ursprungsmail (dvs frågeställningen) med i Polisens svar, men skulle de bli nå stora problem så måste man väl kunna få fram det ur deras mailarkiv också.

Mailet kan man få fram i telefonen :) Bilen körs upp inatt så den blir med på cruisingen! 8)

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]