...

Moderator: Moderatorer

#533162
Nu när sommaren är här så är det dags att ställa på 164an (eller ja, den är ju skattebefriad så det blir ju inte "ställa på", utan mer "ta fram"). Problemet är att den står ca 20mil härifrån. Och den måste ju besiktigas så fort den tas fram. Den är belagd med körförbud p.g.a att den inte är besiktigad.

Det är lite tajt med tid att få tag i en besiktningstid i den stad den står i och nu har vi fått en tid här hemma, på torsdag nästa vecka. Men reglerna för hur man får köra en bil med körförbud är lite oklara... tidigare fick du väl köra närmaste väg till verkstad och besiktning. Men hur är det nu? Har hört att de är ändrat.
Jag har mailat Bilprovningen men inte fått något svar ännu.

Vad säger ni - får vi köra hit, ca 20mil, med körförbudet? Bilen körs isåntfall hit på onsdagkväll och ska besiktigas på torsdag morgon/förmiddag.
Bilen är nyligen fixad med bromsar osv. eftersom den varit "avställd" i 2år, så det är ingen trafikfara (om det spelar nån roll).
#533173
Möjligen lite tips i denna tråd:
närmsta vägen till bilprovningen


Nej, troligen får du inte det om det finns möjlighet att få fordonet besiktigat vid en närmre besiktningsstation.
Obs! Att om du ska köra till närmsta besiktningsstation så måste fordonet vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Dokumentera gärna svaret du får från bilprovningen.

MVH
#533200
Blev själv stoppad för många år sedan i en obesiktigad bil och fick efter bötesföreläggande åka därifrån.Bestämde mig senare på kvällen för att åka 25 mil för att låna en bil medans denna person besiktigade min egen.Åkte iväg och hade väl maximal otur när jag blev stoppad en andra gång och förklarade det hela.Polisen skrattade och sa, åk nu fram grabben till din destination och kör försiktigt under vägen och få bilen besiktigad.Anledningen till allt detta var arbete utomlands där tiden för en bilbesiktning var minimal för egen del.Bilen ifråga gick igenom utan minsta anmärkning.Det finns som sagt trevliga poliser med. :D
#533210
DDD skrev:Möjligen lite tips i denna tråd:
närmsta vägen till bilprovningen


Nej, troligen får du inte det om det finns möjlighet att få fordonet besiktigat vid en närmre besiktningsstation.
Obs! Att om du ska köra till närmsta besiktningsstation så måste fordonet vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Dokumentera gärna svaret du får från bilprovningen.

MVH
Det finns ingen möjlighet till det... jag har kollat alla stationer som ligger runtom den plats där bilen står. Ingen av stationerna har någon ledig tid.

Fordonet är veteranbilsförsäkrat.
#533270
Vad händer försäkringsmässigt om man kör omkring med en obesiktigad bil som är skattad och försäkrad och man krockar?
Dvs är det värsta som kan hända TS att han får böter om han blir stoppad ifall det inte är ok att åka 25 mil eller kan det bli betydligt dyrare om han t.ex. är med i en olycka?
#533287
Om man kör en obesiktigad bil till bilprovningen får man inte mellanlanda någonstans, dvs du får inte ta bilen till jobbet stanna där 2 timmar och sedan åka till besiktningen även om det inte medför någon som helst omväg. Därför får du inte ta bilen hem på onsdag kväll och sedan till besiktningen, däremot är det tillåtet att ta bilen 04:00 på torsdag morgon och åka 20mil direkt till besiktningen utan omväg. Så fick jag det förklarat för många år sedan men det kan ha ändrats sedan dess
Om man nu har en besiktningstid på tordag morgon/förmiddag så borde man kunna prata sig ur situationen vid en hemfärd dagen före, däremot kan det bli svårare att slingra sig om fordonet blir inblandad i en olycka altför lång tid före aktuell besiktningstid. Själv skulle jag ha chansat tagit med bokningsbekräftelsen och åkt sent på onsdag samt undvikt att bli fotograferad i de fasta kameror som finns utplacerade lite överallt.
#533319
DDD skrev:Riktigt trist. Vet hur det är.
Ska nämna att bilen ska vara påställd också.
Ja, det är trist :cry: Bilen ska vara med på en crusing här i stan, samma dag som vi fått besiktningstiden....

Bilen är alltid påställd eftersom det är en -75a
#533356
Brainy skrev:Vad händer försäkringsmässigt om man kör omkring med en obesiktigad bil som är skattad och försäkrad och man krockar?
Dvs är det värsta som kan hända TS att han får böter om han blir stoppad ifall det inte är ok att åka 25 mil eller kan det bli betydligt dyrare om han t.ex. är med i en olycka?
Ger ett enkelt och allmänt svar på det. Försäkringsersättning uteblir för skador om bilen har körförbud.
Trafikförsäkringen gäller inte alls om bilen är avställd.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]