...

Moderator: Moderatorer

Anser du det vara jobbigt med folk som inte bländar av / bländar av för sent?

Ja, väldigt störande!
99
89%
Nej, jag tycker det är säkrare att köra så!
12
11%
Användarvisningsbild
av Ramon
#30931
Många anser det vara jobbigt med att folk bländar av för sent, andra anser det vara säkrare med ett sådant körsätt. Rösta vad du tycker!
av Addekarlsson
#30936
Stirra in i snövallar för att inte bli bländad?
Löjligt, jag bländar av när mötande ljuset upplevs bländande, och då SKA mötande fordon blända av oxå, eftersom jag visat att jag stör mig på ljuset.

Bländar dom inte av, jag då får dom skylla sig själva, då blir det grillat med 600 w oxå.

Mvh/ Adde
av anp
#30940
Tack för pollen.
av anp
#31085
Lyfter tråden i hopp om fler röster.
Användarvisningsbild
av Loner
#31087
precis Adde, den som först blir irriterad bländar av, då bländar genast den andre av.

/L
av Perra N
#31097
Bländar alltid själv av i tid, för att inte störa andra (och inte bli störd själv).
Däremot sömntutor som inte bryr sig om andra, ska ha alla mina helljuslampor i skallen. Man ser ju inte ett skit när de inte bländar av. Var nära att klippa en häst för en månad sedan. Jäkla tur att man har bra reaktioner.
av anp
#31209
Bumpar igen, för fler än 18 röstberättigade borde väl finnas på forumet?
av anp
#31552
anp skrev:Bumpar igen, för fler än 18 röstberättigade borde väl finnas på forumet?
Lyfter en gång till.

Och ni som röstar, tänk igenom situationen noga innan ni röstar.

Är ni VERKLIGT störda på mötandes sena avbländning av helljus, eller inte?
Användarvisningsbild
av Brainy
#31557
anp skrev:
anp skrev:Bumpar igen, för fler än 18 röstberättigade borde väl finnas på forumet?
Lyfter en gång till.

Och ni som röstar, tänk igenom situationen noga innan ni röstar.

Är ni VERKLIGT störda på mötandes sena avbländning av helljus, eller inte?
Läs frågan igen "Anser du det vara jobbigt med folk som inte bländar av / bländar av för sent?"

Hade han inte bländat av FÖR sent så hade vi ju inte varit störda av det. Det hade inte ens varit FÖR sent om han inte bländar av alls bara vi inte blir störd av det eller upplever något annat som gör att det är FÖR sent.

/Anders
av anp
#31566
Brainded skrev:
anp skrev:
anp skrev:Bumpar igen, för fler än 18 röstberättigade borde väl finnas på forumet?
Lyfter en gång till.

Och ni som röstar, tänk igenom situationen noga innan ni röstar.

Är ni VERKLIGT störda på mötandes sena avbländning av helljus, eller inte?
Läs frågan igen "Anser du det vara jobbigt med folk som inte bländar av / bländar av för sent?"

Hade han inte bländat av FÖR sent så hade vi ju inte varit störda av det. Det hade inte ens varit FÖR sent om han inte bländar av alls bara vi inte blir störd av det eller upplever något annat som gör att det är FÖR sent.

/Anders
Det jag hade i åtanke var att många, så även jag ibland, reflexmässigt slår av helljuset då man ser ett mötande fordon.
Men väldigt stora avstånd eller kurvor/ fasta hinder kan minska/dölja det störande helljuset, vilket tillåter längre användande.

Men att på rak väg med fri sikt, vänta med att blända av tills det passar en själv trots att mötande redan bländat av, är fel och i mitt tycke trafikfarligt.

Därav mitt inlägg om att verkligen tänka till, för att undvika reflexmässiga svar.

För dig som kör mycket korta sträck[…]

Hur avvaktiverar man blockerat låsläge […]

Har ni löst problemet? Annars, har ni spä[…]

Spola automatlåda TF-80SC XCX60 -D4 14

Hej! Vi har rätt nyss köpt en Volvo XC6[…]