...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fastmoving?
#30457
perjak skrev:Intressant tråd detta. Den påvisar att det faktiskt finns olika kulturer/normer i olika delar av vårt avlånga land.

Jag är en sörlänning som konverterat till norrlänning och jag måste säga att helljuskulturen är betydligt bättre här uppe än i södra sverige.
När jag flyttade hit (luleå) så var jag lärd att blända av så snart en annan bil kunde anas i fjärran. Helst innan man såg själva ljusen! Snart insåg jag att här hade man en helt annan rutin, förmodligen skapad under många, långa och mörka vintermånader. Här bländar man av först när man upplever sig störd av den mötande och se, då får man ju åka betydligt längre med helljuset på :)
Jag anammade snabbt denna kultur och tänkte väl inte så mycket mer på det. Inte förrän jag for ner till södra sverige på en hösttripp.
Hur uppskattas min nya helljusvana där tror ni? Inte alls!! Jag möttes av ilskna blinkar, bländningsaktioner strax före möte m.m.

Ja, ja. Jag skall villigt erkänna att jag hade betett mig på exakt samma sätt på den tiden jag normalt körde bil i den regionen.

Vart vill jag då komma? Jo, till det att vi faktiskt måste acceptera att det skapas olika kulturer i olika områden och det som är rutin och fullt ok på ett ställe kan vara fullständigt idiotiskt på ett annat.
Kan komma med en liten tanke bakom det där, och det är att om man håller kvar helljuset lite längre så hinner vägsträckan mellan de mötande fordonen lysas upp, och ev hinder på vägen blir då synliga. Att det sen hoppar upp en älg framför en när man släckt helljuset, ja det är en annan sak, det är ju inte alls säkert man skulle sett den ändå.

Och *pettson*, du har rätt bestämda uppfattningar i det här ämnet, men jag undrar hur många mil per år är du på vägarna? Bara nyfiken, inget illa menat.
Du påstår att man ska släcka helljuset när ljuset reflekteras i den främre nummerskylten, ett påstående jag aldrig hört nån annanstans då det är i princip omöjligt då ljusstyrkan från skylten aldrig uppfattas i kontrast mot bilen strålkastare. Den bakre skylten är ju dock helt klart synlig, jag använder den metoden ofta, 3st hundrawattslampor + vanliga strålkastarna ger ju rätt mycket ljus.
av anp
#30486
perjak skrev:Intressant tråd detta. Den påvisar att det faktiskt finns olika kulturer/normer i olika delar av vårt avlånga land.

Jag är en sörlänning som konverterat till norrlänning och jag måste säga att helljuskulturen är betydligt bättre här uppe än i södra sverige.
När jag flyttade hit (luleå) så var jag lärd att blända av så snart en annan bil kunde anas i fjärran. Helst innan man såg själva ljusen! Snart insåg jag att här hade man en helt annan rutin, förmodligen skapad under många, långa och mörka vintermånader. Här bländar man av först när man upplever sig störd av den mötande och se, då får man ju åka betydligt längre med helljuset på :)

Jag anammade snabbt denna kultur och tänkte väl inte så mycket mer på det. Inte förrän jag for ner till södra sverige på en hösttripp.
Hur uppskattas min nya helljusvana där tror ni? Inte alls!! Jag möttes av ilskna blinkar, bländningsaktioner strax före möte m.m.

Ja, ja. Jag skall villigt erkänna att jag hade betett mig på exakt samma sätt på den tiden jag normalt körde bil i den regionen.

Vart vill jag då komma? Jo, till det att vi faktiskt måste acceptera att det skapas olika kulturer i olika områden och det som är rutin och fullt ok på ett ställe kan vara fullständigt idiotiskt på ett annat.
Precis, om den mötande blir störd så bländar han av och vice cersa.

Vid kurvig väg bländar man av då man kan förutse att den mötande skall komma fram synligt i kurvan, eller precis då man börjar ana dennes lyktor.

Sedan gissar jag att det finns stora beteendeskillnader mellan stads och landsortsbo.
Själv är jag landsortsbo, med ca 3000 körda mil, mestadels landsvägskörning per år.

Angående norr/söderbeteenden i trafiken, så har jag upplevt det som stor skillnad i beteende då det gäller att tacka andra då de gått ut på vägrenen för att underlätta en omkörning.
Norr om Dalälven tackar ytterst få, söder om Dalälven tackar de flesta om de släpps förbi genom att framförvarande går ut på vägrenen.
Användarvisningsbild
av Brainy
#30490
anp skrev:
Angående norr/söderbeteenden i trafiken, så har jag upplevt det som stor skillnad i beteende då det gäller att tacka andra då de gått ut på vägrenen för att underlätta en omkörning.
Norr om Dalälven tackar ytterst få, söder om Dalälven tackar de flesta om de släpps förbi genom att framförvarande går ut på vägrenen.
Tänka sig, jag upplever precis tvärt om, kan iofs bero på att jag bor rätt nära dalälven...
/Anders
av anp
#30492
Brainded skrev:
anp skrev:
Angående norr/söderbeteenden i trafiken, så har jag upplevt det som stor skillnad i beteende då det gäller att tacka andra då de gått ut på vägrenen för att underlätta en omkörning.
Norr om Dalälven tackar ytterst få, söder om Dalälven tackar de flesta om de släpps förbi genom att framförvarande går ut på vägrenen.
Tänka sig, jag upplever precis tvärt om, kan iofs bero på att jag bor rätt nära dalälven...
/Anders
Jag bor rätt nära dig också... :wink:
Och just nu i skrivande stund, är jag nog närmst Dalälven då jag jobbar mitt i myggriket :shock:

Sedan har jag kört sträckan Sandviken-Göteborg många gånger, därav mitt påstående.
Användarvisningsbild
av Brainy
#30506
anp skrev:
Brainded skrev:
anp skrev:
Angående norr/söderbeteenden i trafiken, så har jag upplevt det som stor skillnad i beteende då det gäller att tacka andra då de gått ut på vägrenen för att underlätta en omkörning.
Norr om Dalälven tackar ytterst få, söder om Dalälven tackar de flesta om de släpps förbi genom att framförvarande går ut på vägrenen.
Tänka sig, jag upplever precis tvärt om, kan iofs bero på att jag bor rätt nära dalälven...
/Anders
Jag bor rätt nära dig också... :wink:
Och just nu i skrivande stund, är jag nog närmst Dalälven då jag jobbar mitt i myggriket :shock:

Sedan har jag kört sträckan Sandviken-Göteborg många gånger, därav mitt påstående.
Österfärnebo? Grattis :lol:

mjo jag körde Gävle - sthlm - gbg så ToR så sent som det här veckoslutet och pendlar ofta Gävle - Sthlm och det är från den sträckan de flesta av mina erfarenheter i denna tråd kommer ifrån. Men men, jag kanske kör om oftare än jag blir omkörd :wink:

/Anders
av anp
#30739
Hamnade bakom en timmerbil i morse på väg till jobbet. Den hade precis blivit omkörd av en annan bilist, och kort efter omkörning slog timmerbilschauffören på helljuset trots att personbilen låg max 100 meter framför honom.
Visst att det var en svag vänsterkurva just där, men helljuset behölls på även då vägen blev rak.
Efter ett tag slog han av helljuset, för att en kort stund senare slå på det igen.
Personbilen låg fortfarande ganska nära, men försvann senare vid ett par kurvor.
Förmodligen ökade denne farten ytterligare för att komma undan det bländande helljuset.

Då jag körde om var jag orolig för att även jag skulle få helljuset i backspeglarna kort efter omkörningen, men den här gången avvaktade timmerbilschauffören tills jag hann undan i en kurva.

Möjligen att personbilsföraren retat upp timmerbilschauffören innan omkörning utan att jag hann se det, men hela förfarandet verkade otroligt korkat för mig som bakomvarande bilist.
av *pettson*
#30749
anp skrev:
*pettson* skrev:
anp skrev:180 meter!?
Knappast nattetid...
du förstod inte att det var en fikitiv siffra för att verkligen visa skillnaden. För att framhålla det jag berättade?..Helt otroligt..

*klipp*
Vara blanda in fiktiva siffror i diskussionen?
ganska enkelt skäl...
kan du nämna tja 5 fabrikat som har exakt samma längd på hel och halvljus? som varandra?..
Eller för den delen gärna ta några exakta exempel på helljus längd resp halvljuslängd vid olika skymningstal?.. kanske med tillägg för nån dimma eller snö?..
Nej.. exakt kommer ALDRIG ett ljus kunna mätas annat än i ett laboratorium där man mäter ljusstyrkan resp fallvinkeln.. och bestämmer sej för ett lägsta ljusvärdestal... sen kan man berätta längden på millimetern...
av *pettson*
#30750
Fastmoving? skrev:
perjak skrev:Intressant tråd detta. Den påvisar att det faktiskt finns olika kulturer/normer i olika delar av vårt avlånga land.

Jag är en sörlänning som konverterat till norrlänning och jag måste säga att helljuskulturen är betydligt bättre här uppe än i södra sverige.
När jag flyttade hit (luleå) så var jag lärd att blända av så snart en annan bil kunde anas i fjärran. Helst innan man såg själva ljusen! Snart insåg jag att här hade man en helt annan rutin, förmodligen skapad under många, långa och mörka vintermånader. Här bländar man av först när man upplever sig störd av den mötande och se, då får man ju åka betydligt längre med helljuset på :)
Jag anammade snabbt denna kultur och tänkte väl inte så mycket mer på det. Inte förrän jag for ner till södra sverige på en hösttripp.
Hur uppskattas min nya helljusvana där tror ni? Inte alls!! Jag möttes av ilskna blinkar, bländningsaktioner strax före möte m.m.

Ja, ja. Jag skall villigt erkänna att jag hade betett mig på exakt samma sätt på den tiden jag normalt körde bil i den regionen.

Vart vill jag då komma? Jo, till det att vi faktiskt måste acceptera att det skapas olika kulturer i olika områden och det som är rutin och fullt ok på ett ställe kan vara fullständigt idiotiskt på ett annat.
Kan komma med en liten tanke bakom det där, och det är att om man håller kvar helljuset lite längre så hinner vägsträckan mellan de mötande fordonen lysas upp, och ev hinder på vägen blir då synliga. Att det sen hoppar upp en älg framför en när man släckt helljuset, ja det är en annan sak, det är ju inte alls säkert man skulle sett den ändå.

Och *pettson*, du har rätt bestämda uppfattningar i det här ämnet, men jag undrar hur många mil per år är du på vägarna? Bara nyfiken, inget illa menat.
Du påstår att man ska släcka helljuset när ljuset reflekteras i den främre nummerskylten, ett påstående jag aldrig hört nån annanstans då det är i princip omöjligt då ljusstyrkan från skylten aldrig uppfattas i kontrast mot bilen strålkastare. Den bakre skylten är ju dock helt klart synlig, jag använder den metoden ofta, 3st hundrawattslampor + vanliga strålkastarna ger ju rätt mycket ljus.
Tja nejdå jag tar inte illa upp.. jag gör nog inte mera än kanske 3500 mil om året normalt sett nu för tiden.. innan detta jobbet var det runt 4500 mil och innan det runt 6000 mil/år... Både då i dagsljus och i mörker.. under vinterdelen av året görs ju det mesta i mörker då jag åker och jobbar vid 6 senast och återkommer hem runt 17-18 tiden.. med andra ord mörkt bort.. och mörkt hem..vägen jag tar är hårt trafikerad med pendlingstrafik en vanlig med en fil/riktning.. alltså inte någon väg där jag får slöa ensam.

*Du påstår att man ska släcka helljuset när ljuset reflekteras i den främre nummerskylten, ett påstående jag aldrig hört nån annanstans då det är i princip omöjligt då ljusstyrkan från skylten aldrig uppfattas i kontrast mot bilen strålkastare.*
Jodå det stämmer helt klart.. men då pratar vi endast om hellljus.. inga extraljus, ren plåt och rent och klart väder... slår vi på ett par sådana så är det naturligvis två problem...
1: precis som du sa om kontrasten. Inte en chans att du upptäcker en nummerplåtsreflex samtidigt som han upptäcker dej inte.. du ser ju hans lååångt innan.. plus att han aldrig kommer att se din..
2: du har just helljuset i ögonen på den du möter OM du mot förmodan ser reflexen.... sen slår du av... (ett par pencilbeam gör runt 1100 meter) med andra ord är det nu runt 800 meter kvar innan ni möts... 800 meter på halvljus..

Intressant är ju det du skrivit om kontrasten.. för även om vi skippar att kika på plåten eller annat... så kommer den som har svagast ljus att uppleva den mötande med starkare som en störande faktor..
Är du van att åka på ett halvljus som är gult kontrastljus så är kritvitt otroligt störande..
har du vanliga vita är xenon otroligt störande.. osv.
Allt beror ju på ögat... har du dina ögon inställda på ett ljusvärde som varit en längre tid.. så kommer minsta lilla blink med ett starkare/intensivare sken vara otroligt störande.. Det kommer vi ALDRIG att komma ifrån.. inte med nuvarande ljuskällor..
Faktum är att du finner inte den mötandes ljus så starka om du själv har bra ljus.. helt enligt principen om kontrasterna. Därmot inte sagt att man ska lysa den andre i ansiktet totalt nu med ett par feta extraljus..

Problemet vi ändå har idag är just luckorna mellan mötena.. samt för den delen övrig tid med taskiga halvljus.. våra vanligaste vilt och påkörningsolyckor mellan fordon/människa skulle kunna undvikits till 80% tror vägverket.. Vi får helt enkelt för kort sträcka för att hinna reagera om vi nu hinner ser nåt alls innan olyckan..
Frågan är då.. är svaret på problemet att blända av ännu tidigare...?
Kan det vara farten? ska vi ha tja? 50km/h när mörkret inträtt?.. (Vilket ingen nånsin kommer att hålla?..)? Människan hinner med att registrera ca 95% av allt som händer i och runt en bil... tills bilen kommer upp i 30km/h... sen blir det mindre och mindre.. då talar vi om dagsljus ändå..lägg nu till mörker..och mera fart..
Enda sättet idag iallafall är att hålla så bra ljus det är möjligt sålänge det är möjligt.. nu pratar vi helljus alltså inte extraljus..
Att kika åt höger precis brevid den mötande bilen.. kika på snöpinnarna håll kolla på HÖGER sida ( om allt står rätt till så är det din körbana/dike)... strunta i mötandes ljus och din vänstra sida precis innan mötet.. på så sätt klarar man otroligt mycket ljus utan att bländas. Precis enligt körskoleinstruktionerna som man då iallafall 1989 gick igenom.... Skälet till detta är att ett öga kan inte bländas när det inte får ljus in från centrum utan mera från sidan..ju mera närmare centrum ju lättare att bländas..
Den som kör med extraljus kan ju lätt se till att få bättre siktsträcka genom att blända av extraljusen först.. SEN helljuset. Lite tråkigt knapptryckande kan tyckas men å andra sidan blir ju siktsträckan betydligt bättre..
Ett större problem anser jag vara att det förekommer så otroligt mycket felmonterade glödlampor som pekar åt helv...reflektorerna är så utformade på vissa fabrikat att det går faktiskt att sätta en glödlampa halvvägs in.. och sen spänna fast den.. med vad det innebär för ljusbilden..
ett står som det är tänkt och ett ljus pekar som en blandning mellan flygplansbelysning och för den delen belysning snett upp i mötande körbana..och det andra är perfekt.. jag tycker jag möter såna då och då.. ofta av samma fabrikat på bil (dock inte samma bil)..
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
#30776
*pettson* skrev:
Fastmoving? skrev:
perjak skrev:Intressant tråd detta. Den påvisar att det faktiskt finns olika kulturer/normer i olika delar av vårt avlånga land.

Jag är en sörlänning som konverterat till norrlänning och jag måste säga att helljuskulturen är betydligt bättre här uppe än i södra sverige.
När jag flyttade hit (luleå) så var jag lärd att blända av så snart en annan bil kunde anas i fjärran. Helst innan man såg själva ljusen! Snart insåg jag att här hade man en helt annan rutin, förmodligen skapad under många, långa och mörka vintermånader. Här bländar man av först när man upplever sig störd av den mötande och se, då får man ju åka betydligt längre med helljuset på :)
Jag anammade snabbt denna kultur och tänkte väl inte så mycket mer på det. Inte förrän jag for ner till södra sverige på en hösttripp.
Hur uppskattas min nya helljusvana där tror ni? Inte alls!! Jag möttes av ilskna blinkar, bländningsaktioner strax före möte m.m.

Ja, ja. Jag skall villigt erkänna att jag hade betett mig på exakt samma sätt på den tiden jag normalt körde bil i den regionen.

Vart vill jag då komma? Jo, till det att vi faktiskt måste acceptera att det skapas olika kulturer i olika områden och det som är rutin och fullt ok på ett ställe kan vara fullständigt idiotiskt på ett annat.
Kan komma med en liten tanke bakom det där, och det är att om man håller kvar helljuset lite längre så hinner vägsträckan mellan de mötande fordonen lysas upp, och ev hinder på vägen blir då synliga. Att det sen hoppar upp en älg framför en när man släckt helljuset, ja det är en annan sak, det är ju inte alls säkert man skulle sett den ändå.

Och *pettson*, du har rätt bestämda uppfattningar i det här ämnet, men jag undrar hur många mil per år är du på vägarna? Bara nyfiken, inget illa menat.
Du påstår att man ska släcka helljuset när ljuset reflekteras i den främre nummerskylten, ett påstående jag aldrig hört nån annanstans då det är i princip omöjligt då ljusstyrkan från skylten aldrig uppfattas i kontrast mot bilen strålkastare. Den bakre skylten är ju dock helt klart synlig, jag använder den metoden ofta, 3st hundrawattslampor + vanliga strålkastarna ger ju rätt mycket ljus.
Tja nejdå jag tar inte illa upp.. jag gör nog inte mera än kanske 3500 mil om året normalt sett nu för tiden.. innan detta jobbet var det runt 4500 mil och innan det runt 6000 mil/år... Både då i dagsljus och i mörker.. under vinterdelen av året görs ju det mesta i mörker då jag åker och jobbar vid 6 senast och återkommer hem runt 17-18 tiden.. med andra ord mörkt bort.. och mörkt hem..vägen jag tar är hårt trafikerad med pendlingstrafik en vanlig med en fil/riktning.. alltså inte någon väg där jag får slöa ensam.
Ok, jag ser att du har haft bra tid att fundera på sådant här. :wink:
Jag kör själv 3-3500mil/år, har ca 4,5 mil till jobbet (samåkande), men har vid flera tillfällen jobbat på annan ort, ca 9 mil bort, och man hinner ju behandla många ämnen på den tiden man är i bilen. Min vanliga väg är dock lågtrafikerad, blir ju inte så många tillfällen att fundera över siktproblem då.

*pettson* skrev:*Du påstår att man ska släcka helljuset när ljuset reflekteras i den främre nummerskylten, ett påstående jag aldrig hört nån annanstans då det är i princip omöjligt då ljusstyrkan från skylten aldrig uppfattas i kontrast mot bilen strålkastare.*
Jodå det stämmer helt klart.. men då pratar vi endast om hellljus.. inga extraljus, ren plåt och rent och klart väder... slår vi på ett par sådana så är det naturligvis två problem...
1: precis som du sa om kontrasten. Inte en chans att du upptäcker en nummerplåtsreflex samtidigt som han upptäcker dej inte.. du ser ju hans lååångt innan.. plus att han aldrig kommer att se din..
2: du har just helljuset i ögonen på den du möter OM du mot förmodan ser reflexen.... sen slår du av... (ett par pencilbeam gör runt 1100 meter) med andra ord är det nu runt 800 meter kvar innan ni möts... 800 meter på halvljus...
Har kört med bara helljus hittils i vinter, inga extraljus, och jag har nog aldrig sett en främre nummerskylt nån gång. Att försöka se den innebär ju att man riktar blicken mitt mot grillen på mötande bil, och jag har då lärt mig bla att " dit man tittar, dit kör man". Det i kombination med att jag inte vill tappa så mycket av mörkerseendet och att jag lättare upptäcker hinder gör att jag tittar mot vägrenen istället.
*pettson* skrev:Intressant är ju det du skrivit om kontrasten.. för även om vi skippar att kika på plåten eller annat... så kommer den som har svagast ljus att uppleva den mötande med starkare som en störande faktor..
Är du van att åka på ett halvljus som är gult kontrastljus så är kritvitt otroligt störande..
har du vanliga vita är xenon otroligt störande.. osv.
Allt beror ju på ögat... har du dina ögon inställda på ett ljusvärde som varit en längre tid.. så kommer minsta lilla blink med ett starkare/intensivare sken vara otroligt störande.. Det kommer vi ALDRIG att komma ifrån.. inte med nuvarande ljuskällor..
Faktum är att du finner inte den mötandes ljus så starka om du själv har bra ljus.. helt enligt principen om kontrasterna. Därmot inte sagt att man ska lysa den andre i ansiktet totalt nu med ett par feta extraljus...
Hehe, nä den som lyser en i ansiktet får tillbaka...
Känner annars igen det där, när jag möter en bil med gula lampor upplever jag dem som svaga, och de med xenon som starkare.
*pettson* skrev:Problemet vi ändå har idag är just luckorna mellan mötena.. samt för den delen övrig tid med taskiga halvljus.. våra vanligaste vilt och påkörningsolyckor mellan fordon/människa skulle kunna undvikits till 80% tror vägverket.. Vi får helt enkelt för kort sträcka för att hinna reagera om vi nu hinner ser nåt alls innan olyckan..
Frågan är då.. är svaret på problemet att blända av ännu tidigare...?
Kan det vara farten? ska vi ha tja? 50km/h när mörkret inträtt?.. (Vilket ingen nånsin kommer att hålla?..)? Människan hinner med att registrera ca 95% av allt som händer i och runt en bil... tills bilen kommer upp i 30km/h... sen blir det mindre och mindre.. då talar vi om dagsljus ändå..lägg nu till mörker..och mera fart..
Enda sättet idag iallafall är att hålla så bra ljus det är möjligt sålänge det är möjligt.. nu pratar vi helljus alltså inte extraljus..
Att kika åt höger precis brevid den mötande bilen.. kika på snöpinnarna håll kolla på HÖGER sida ( om allt står rätt till så är det din körbana/dike)... strunta i mötandes ljus och din vänstra sida precis innan mötet.. på så sätt klarar man otroligt mycket ljus utan att bländas. Precis enligt körskoleinstruktionerna som man då iallafall 1989 gick igenom.... Skälet till detta är att ett öga kan inte bländas när det inte får ljus in från centrum utan mera från sidan..ju mera närmare centrum ju lättare att bländas.....
Jepp, så gör jag, som jag skrev högre upp.
Svåraste perioden med mörkerkörning är helt klart hösten, innan snön har kommit. Den ofta våta, mörka marken "suger" upp så mycket ljus att iallafall jag sänker farten en hel del för att minska risken att råka ut för nån överraskning

*pettson* skrev:Den som kör med extraljus kan ju lätt se till att få bättre siktsträcka genom att blända av extraljusen först.. SEN helljuset. Lite tråkigt knapptryckande kan tyckas men å andra sidan blir ju siktsträckan betydligt bättre..
Håller med dig där, har haft de tankarna själv. Man bör då ta ergonomin i åtanke, knappen till extraljusen ska i princip vara nåbar när du har båda händerna på ratten.
*pettson* skrev:Ett större problem anser jag vara att det förekommer så otroligt mycket felmonterade glödlampor som pekar åt helv...reflektorerna är så utformade på vissa fabrikat att det går faktiskt att sätta en glödlampa halvvägs in.. och sen spänna fast den.. med vad det innebär för ljusbilden..
ett står som det är tänkt och ett ljus pekar som en blandning mellan flygplansbelysning och för den delen belysning snett upp i mötande körbana..och det andra är perfekt.. jag tycker jag möter såna då och då.. ofta av samma fabrikat på bil (dock inte samma bil)..
Jo, det är ett problem, man kan ju tycka att folk ska tänka mer på att kolla halvljusbilden när de bytt glödlampa, men människan är ju av naturen lat...
av anp
#30901
Går det att ordna en poll om detta?

Bländad eller inte?

I dag hade jag bilen hos Volvo för byte av br[…]

Volvo 960 dricker mycket

Aa okej, katten blir lite jobbig att sätta p&[…]

Volvo V50 "Mr White"

@GT-mannen , Hallå! Blivit lite peppad nu[…]

Hur får jag loss fördelaren?

Det är ingen bil utan en volvopenta-motor bas[…]