- tis 14 feb 2006, 20:28
#30457
Och *pettson*, du har rätt bestämda uppfattningar i det här ämnet, men jag undrar hur många mil per år är du på vägarna? Bara nyfiken, inget illa menat.
Du påstår att man ska släcka helljuset när ljuset reflekteras i den främre nummerskylten, ett påstående jag aldrig hört nån annanstans då det är i princip omöjligt då ljusstyrkan från skylten aldrig uppfattas i kontrast mot bilen strålkastare. Den bakre skylten är ju dock helt klart synlig, jag använder den metoden ofta, 3st hundrawattslampor + vanliga strålkastarna ger ju rätt mycket ljus.
perjak skrev:Intressant tråd detta. Den påvisar att det faktiskt finns olika kulturer/normer i olika delar av vårt avlånga land.Kan komma med en liten tanke bakom det där, och det är att om man håller kvar helljuset lite längre så hinner vägsträckan mellan de mötande fordonen lysas upp, och ev hinder på vägen blir då synliga. Att det sen hoppar upp en älg framför en när man släckt helljuset, ja det är en annan sak, det är ju inte alls säkert man skulle sett den ändå.
Jag är en sörlänning som konverterat till norrlänning och jag måste säga att helljuskulturen är betydligt bättre här uppe än i södra sverige.
När jag flyttade hit (luleå) så var jag lärd att blända av så snart en annan bil kunde anas i fjärran. Helst innan man såg själva ljusen! Snart insåg jag att här hade man en helt annan rutin, förmodligen skapad under många, långa och mörka vintermånader. Här bländar man av först när man upplever sig störd av den mötande och se, då får man ju åka betydligt längre med helljuset på :)
Jag anammade snabbt denna kultur och tänkte väl inte så mycket mer på det. Inte förrän jag for ner till södra sverige på en hösttripp.
Hur uppskattas min nya helljusvana där tror ni? Inte alls!! Jag möttes av ilskna blinkar, bländningsaktioner strax före möte m.m.
Ja, ja. Jag skall villigt erkänna att jag hade betett mig på exakt samma sätt på den tiden jag normalt körde bil i den regionen.
Vart vill jag då komma? Jo, till det att vi faktiskt måste acceptera att det skapas olika kulturer i olika områden och det som är rutin och fullt ok på ett ställe kan vara fullständigt idiotiskt på ett annat.
Och *pettson*, du har rätt bestämda uppfattningar i det här ämnet, men jag undrar hur många mil per år är du på vägarna? Bara nyfiken, inget illa menat.
Du påstår att man ska släcka helljuset när ljuset reflekteras i den främre nummerskylten, ett påstående jag aldrig hört nån annanstans då det är i princip omöjligt då ljusstyrkan från skylten aldrig uppfattas i kontrast mot bilen strålkastare. Den bakre skylten är ju dock helt klart synlig, jag använder den metoden ofta, 3st hundrawattslampor + vanliga strålkastarna ger ju rätt mycket ljus.
Kör:
Volvo V90 -97 180hk
Volvo 740 GL -88 Något trimmad...
Volvo V90 -97 180hk
Volvo 740 GL -88 Något trimmad...