Sida 1 av 1

40 ersätter 50 i städerna?

Postat: mån 19 jul 2010, 18:07
av StringerBell
Jag har bott i Halmstad i sju månader (flyttar snart tillbaka till Göteborg) och har sett hur 40-gränsen har brett ut sig som en farsot över hela stan. Jag har inget emot 40 i områden där det lurar mycket faror, men det har även spritt sig ut till industriområden och större leder där risken för olyckor och bullerstörning torde vara noll.

Hur ser det ut i övriga landet?

Re: 40 ersätter 50 i städerna?

Postat: tis 20 jul 2010, 06:53
av Funk
Inte så mycket ändringar ännu på de vägar jag kör i Göteborgsområdet.... den enda som jag kan tänka på sådär rakt av är en 70-sträcka som blivit 80.

/Thomas

Re: 40 ersätter 50 i städerna?

Postat: tis 20 jul 2010, 08:37
av Brainy
Inte märkt av någonting här. Förutom att 2+1-vägen med 110 sänktes till 100 (men det var väl ett år sedan).
Var i Uppsala i helgen, där var det rätt mycket 40. Har inte märkt av några större förändringar i Gävle heller.

Re: 40 ersätter 50 i städerna?

Postat: tis 20 jul 2010, 15:20
av Tomas88
I varken Ljungby eller Älmhult har det blivit så mycket 40-sträckor. En sträcka i Älmhult är det jag kommer på. Dock mycket mer 60 och 80.

I Halmstad tycker jag däremot det finns en hel del. Växjö är det väl också lite mer. Men har aldrig sett att det är 40 på några större vägar i industriområden... men kör i och för sig inte så mycket där heller.