...

Moderator: Moderatorer

#408283
Jag tycker att den gode Collin i de flesta fall har vettiga åsikter i grunden. Problemet är dels att han är journalist i grund och botten, dels att han uttrycker sig ganska onyanserat ibland. Många frågeställningar, däribland t ex hur en GPS skall användas, är alldeles för komplexa för att handhas av en journalist.

Dessa tränas i att alltid uttrycka sig i "one-liners", eller i snabba uttalanden i en eller annan riktning. Att på ett bra och pedagogiskt sätt beskriva för och nackdelar, samt hur den skall användas (GPS i det här fallet), säljer inga lösnummer.

Att klaga på GPS är precis lika intelligent som att klaga på t ex farthållaren. Är det farthållarens fel att man t ex kör in i framförvarande bil för att man glömde att den var på?

GPS är en mycket komplext system som bygger på att många olika system skall samverka. Man måste faktiskt ta sig tid att lära sig hur den fungerar, vilka brister och förtjänster den faktiskt har, mm. Rätt använd är en GPS guld värd, men missbrukas den är den fullständigt livsfarlig.

För att sedan kommentera några av Collins urhasplade journalistkommentarer:
- Man kan skruva ner ljusstyrkan så den anpassas efter ljusförhållandena i övrigt.
- Självklart skall den monteras så nära synfältet som möjligt, dock inte mitt i.
- GPS används till annat än att bara hitta vägen. Korrekt hastighet, beräknad ankomst, för att nämna några.
Sist men inte minst, GPS är ett stöd och hjälpsystem. Skall komplettera all den information som föraren tar emot, inte ta över som förare. Det finns en orsak till att man inte kopplat ihop GPS:en med ratten. Kan man inte förstå detta, skall man nog låta GPS:en vara kvar i kartongen. ;-//
#414322
Enormt bra uppfinning.Mycket bra med full rulle på vägen utan ögonen på en svårläst karta med istället en röst som talar om precis allt man närmar sig inklusive kameraskåp via denna gps.Kan det bli bättre, knappast.Möjligtvis autopilot med sportläge. :D

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]