...

Moderator: Moderatorer

#1273935
Perra83 skrev:Ja här åker hemtjänsten till en granne dagligen utan belysning bak. Ett par dioder lyser fram. Toyota hybrider. Batteriet räcker väl inte till belysningen :bored:
Exakt samma scenario här. Hemtjänst, inga ljus och Toyota hybrid Bild

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

#1274002
svergie2 skrev: ons 10 okt 2018, 08:07
Perra83 skrev:Ja här åker hemtjänsten till en granne dagligen utan belysning bak. Ett par dioder lyser fram. Toyota hybrider. Batteriet räcker väl inte till belysningen :bored:
Exakt samma scenario här. Hemtjänst, inga ljus och Toyota hybrid Bild

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
... och gärna en telefon i örat :devil:
#1274066
Det är väl bara för polisen att börja utfärda böter storskaligt för alla de som tydligen skiter i vad som gäller i Sverige för fordonsbelysning.

Böterna tycks ligga runt 1200 - 1600 för det vi pratar om här: https://korkortonline.se/fakta/boter/

Märkligt att detta ska vara ett problem idag...
__
Sedan är det en annan sak att jag personligen tycker det ser allmänt korkat ut att köra med en nedsläckt bil även under svenska sk dagsljusförhållanden. För mig så säger det rätt mycket om föraren och dennes kompetens.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
#1274067
Tyvärr har vi ju typ inga trafikpoliser kvar, och de "vanliga" verkar mindre sugna på att se till att sånt efterlevs. :/

Själv åkte jag bakom en helt nedsläckt Ford Mondeo med bara DRL fram. Vid 19-tiden så det var bäcksvart ute.

Kom ikapp honom på en mindre gata och åkte upp bredvid och sa till.. Då fick han igång lamporna.
#1274071
Jo det är litet snett med prioriteringarna. Kanske att man behöver outsourca trafikbevakningen till externa aktörer om man nu inte har ork att ordna detta själva inom polisen?

Iofs inte riktigt samma sak men nåde den som råkar parkera en liten smula utanför markerade rutor med ett hjulpar i gräset pga att andra inte klarar av att parkera inom markerad plats... Q-park var framme som en hök och lappade mig inom en timme. I detta fall med att se till att fordonsbelysning fungerar så är det ju något som skulle syfta till att förhindra onödiga och allvarliga olyckor dvs av en helt annan dignitet än en liten betydelselös felparkering. Men tydligen inget viktigt.
#1274172
Med tanke på hur regplåten ser ut så kanske det "går sådär" lite ofta för den där föraren.
#1274476
mikebike skrev: tor 11 okt 2018, 17:10 Hans främsta försvar var att jag inte hade lyset tänt, klockan 15.40!
Jag förklarade att mitt lyse tänds automatiskt. När det blir MÖRKT.
Fast det är ju precis vad jag försökte säga tidigare. Det finns ingen som helst anledning för en bilförare i Sverige att köra runt med en nedsläckt bil ens under sk "dagsljusförhållanden", synligheten blir extremt mycket sämre och det borde varje förare begripa.

Se till att köra med tänd belysning alltid och skit i vad en automatisk funktion kan tycka är "mörker" eller inte, irrelevant.

Som sagt, jag tycker bara det ser korkat ut att köra runt i en nedsläckt bil på svenska vägar med halvkasst dagsljus typ 90% av tiden på väg över årstiderna.
#1274484
Leopold skrev: Fast det är ju precis vad jag försökte säga tidigare. Det finns ingen som helst anledning för en bilförare i Sverige att köra runt med en nedsläckt bil ens under sk "dagsljusförhållanden", synligheten blir extremt mycket sämre och det borde varje förare begripa.

Se till att köra med tänd belysning alltid och skit i vad en automatisk funktion kan tycka är "mörker" eller inte, irrelevant.

Som sagt, jag tycker bara det ser korkat ut att köra runt i en nedsläckt bil på svenska vägar med halvkasst dagsljus typ 90% av tiden på väg över årstiderna.
?
Du citerade en cyklist...
  • 1
  • 453
  • 454
  • 455
  • 456
  • 457
  • 543
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]