...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1278820
Lockis skrev:@joel80, Det du skriver är 100% sant. Tror inte någon tillverkare löser snöröken. Dock inte svårt att manuellt slå på halv ljuset.
Retar mig mer på dem tillverkare/modeller som inte ens löst att halvljuset ska gå igång när du kör vindrutetorkaren på intervall/auto. Fan t.om sambons Opel Astra med ingen utrustning löser detta.
Volvo har i alla fall löst det som så att bakljusen är på i autoläge, även om dom inte måste vara det. Dumt nog verkar många Volvoförare vrida bort även det.. :/
#1278823
Tompan60 skrev:Jag blir irriterad på allt.... utom mig själv eftersom jag kör helt perfekt. ALLTID.
Nä du, mig kan du inte bli irriterad på. Gissa varför? :-D :-D Svaret finns här: Jag kör också helt perfekt.
#1283111
Lockis skrev: mån 29 okt 2018, 09:57
joel80 skrev: sön 28 okt 2018, 22:49 Inte för att jag brukar göra det.. Men jag frontalkrockar hellre än kör på en unge som springer fram bakom bussen. ;)

Ett trick man kan ta till om man har möte och ska om en buss o varken vill krocka eller köra ihjäl nån är att sakta in! :D
Ett annat trick är att stanna bakom bussen tills det är fri väg igen alternativt vänta tills bussen rör på sig och stanna bakom tills det ges säkert tillfälle att köra om. :-)
Sedan kan man också kika efter fötter under bussen, framför framhjulen, då får man även någon meter extra att se någon kommer.

---

I fredags skulle jag hämta MIN nya V70 MY16 (2 år ung).
Tar tvärbanan till Mårtensväg, i korsingen där håller jag och en bunt andra fotingar att bli påkörda av en spadexmissil.
Hade jag sett honom lite tidigare hade jag råkat kroka med honom och han hade fått slicka asfalt.

Bilar hade stannat för att släppa över oss, mig och de yngsta bredvid mig var runt 6 år, han blåser i minst 20km/h förbi oss mindre än en halvmeter från oss..

--

Angående nedsläckta bakljus, 98% av de som blir blinkade på, lampor på/av när man ligger bakom dem, är för dumma för att ens fatta att de inte har några ljus på bakåt..

--
Angående reflex, jag har funderat många vintrar, varför säljs det inte fler jackor med fastsydda reflexer? Barns kläder har ju alla(?) reflexer överallt (vinterkläder).
Det går att göra det snyggt, ifall folk inte vill se ut som byggarbetare.
Jag har 2 st klämmis-reflexer, men risken är alltid att de försvinner när man sitter ner, hasar i/ur bilen, pendeln eller var man nu kan tänkas sitta.
#1283119
En idiot hade fått stopp på sin Volvo på motorväg och satt triangeln 10 m bakom bilen imorse.
Blev lite chockad när bilen dyker upp precis bakom triangeln och det hjälpte inte att bilen var så skitig att reflexerna inte syntes.



/M
#1283155
KrakelSpektakel skrev:Angående nedsläckta bakljus, 98% av de som blir blinkade på, lampor på/av när man ligger bakom dem, är för dumma för att ens fatta att de inte har några ljus på bakåt..
Exakt så. En av mammorna på min dotters skola har en Outlander PHEV (förra gen.) som ALLTID åker med släckta lampor. Sade till henne en gång och hon hade på riktigt ingen aning om vad ett ljusreglage var och hur det fungerade. Ingen.
av NilsO
#1283162
Hade ett liknande samtal för ett tag sedan.

Föraren sade ungefär: ”Det ska väl vara automatiskt. Är det inte det? Oj, nähä, men det kan inte jag hjälpa, jag kan ingenting om bilar.”

Som att det liksom var någon annans ansvar...
#1283186
NilsO skrev:Hade ett liknande samtal för ett tag sedan.

Föraren sade ungefär: ”Det ska väl vara automatiskt. Är det inte det? Oj, nähä, men det kan inte jag hjälpa, jag kan ingenting om bilar.”

Som att det liksom var någon annans ansvar...
Fantastiskt, Polisen borde bli mer aktiv på att faktiskt bötfälla dessa personer så att dem lär sig att det faktiskt är deras ansvar.
Fast vi har ju för lite trafik poliser så det lär ju aldrig hända.
Tyvärr brukar folk vara väldigt ignoranta fram tills det gör ont där dem bryr sig (Plånboken).
av NilsO
#1283224
Nej, kanske det. Men det är så förbryllande. Jag tycker det sitter i ryggmärgen att om man kör någon annans bil som man inte är van vid, så kollar man upp hur man tänder lyset om det behövs, hur handbromsen funkar, var vindrutetorkarspaken sitter och sånt där. Med en bil som man äger finns det liksom inte på kartan att man inte skulle veta hur man tänder lyset. Men så är det uppenbarligen inte för alla.
#1283242
NilsO skrev:Nej, kanske det. Men det är så förbryllande. Jag tycker det sitter i ryggmärgen att om man kör någon annans bil som man inte är van vid, så kollar man upp hur man tänder lyset om det behövs, hur handbromsen funkar, var vindrutetorkarspaken sitter och sånt där. Med en bil som man äger finns det liksom inte på kartan att man inte skulle veta hur man tänder lyset. Men så är det uppenbarligen inte för alla.
Är precis likadan, eller skadad enligt vissa men har man ett intresse av att saker ska fungera samt acceptera att man får hålla sig till vad regler säger är det enkelt ;-)
  • 1
  • 459
  • 460
  • 461
  • 462
  • 463
  • 544
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]