...

Moderator: Moderatorer

#1254795
I närheten där jag bor är det en större väg med två filer i vardera körriktning. Det råder 70km/h på den sträckan. Utmed denna väg finns ett köpcenter där vi bland annat har Coop Forum, så jag är ofta där. För att komma in/ut så är det en t-korsning med rödljus. Väl ute på vägen så är det ett par hundra meter till "min" avfart.
Det är lika härligt varje gång när man står i denna t-korsning, väntar på grönt, det slår om och personen framför ska på samma avfart som jag men ligger kvar i ~40km/h, sannolikt med tanken "jag ska ju svänga av strax ändå."
Precis jävla livsfarligt, för när det slår om för de som redan är ute på den här större vägen så kommer de fort i backspegeln om man inte gasar upp - något alla uppenbarligen inte förstår.
Bäst är det när folk kör ut från köpcenterområdet men stannar mitt i t-korsningen eftersom det ju sitter rödljus där med, som då visar rött. Jävla cornflakes-körkort...
#1254935
Jag har lagt märke till en slags trend vid vägbyggen och liknande. Gör det smalt och jävligt att komma förbi. Må vara att det är två filer, alltså en åt varje håll. Ställ sedan något godtycklig arbetsfordon i ena filen så att den blockeras. Gör detta i morgon- och eftermiddagstrafiken. Ställa för fan inte ut några flaggvakter och reglera absolut inte trafikflödet med trafikljus. Låt i stället bilisterna själva sköta detta. Det vill säga, de som har hindret på sin sida blir helt utlämnade åt de andras välvilja att stanna och släppa fram. Och när någon gjort det så tänker ALLA i kön ”bara jag också och så får någon anna stanna” och så blir förhållande det omvända. Jag har noterat detta vid flera vägbyggen och arbeten vid vägar. Och det gör mig vansinnig eftersom det hade gått att göra bättre.
#1254944
llesrof skrev: tor 14 jun 2018, 22:11 Jag har lagt märke till en slags trend vid vägbyggen och liknande. Gör det smalt och jävligt att komma förbi. Må vara att det är två filer, alltså en åt varje håll. Ställ sedan något godtycklig arbetsfordon i ena filen så att den blockeras. Gör detta i morgon- och eftermiddagstrafiken. Ställa för fan inte ut några flaggvakter och reglera absolut inte trafikflödet med trafikljus. Låt i stället bilisterna själva sköta detta. Det vill säga, de som har hindret på sin sida blir helt utlämnade åt de andras välvilja att stanna och släppa fram. Och när någon gjort det så tänker ALLA i kön ”bara jag också och så får någon anna stanna” och så blir förhållande det omvända. Jag har noterat detta vid flera vägbyggen och arbeten vid vägar. Och det gör mig vansinnig eftersom det hade gått att göra bättre.
Det finns strikta bestämmelser för hur detta får ske, med vakter, signaler TMA-fordon etc.
Bryter entreprenören mot detta kan det bli kostsamt...
Att det skulle vara en trend kan jag dock inte se, åtminstone inte här i Stockholmsregionen.
#1254953
Också varit med om de vid ett par tillfällen. Senast i Sollentuna vid bygget av nya bostadsområdet typ norr om Edsberg.

Rätt störande att man när man är juste att stanna och släppa förbi några så är det ingen som vill återgälda tjänsten så man kan få stå väldigt nära.
#1256175
Nästan så jag börjar tro vägkontoret i Växjö kollar litet överallt tex i denna tråd. Alternativt att ett infall av sunt förnuft påverkat... fan vet.

Jag beklagade mig en tid tillbaka över helt sanslösa farthinder på en genomfartsled under ombyggnad vår, sommar till september eller vad det var, enormt elaka gupp med särskilt avpassade höga gummibommar utlagda litet offset för en närmast bisarrt störande effekt. Tänker inte minst på de stackare som ska köra förbi med hästsläp och annat känsligt.

Men... man har faktiskt tagit bort detta sedan någon vecka tillbaks. Kanske misstänkte man att folk ändå håller en vettig hastighet 30 - 40 - 50 beroende på omständigheter, visar hänsyn till de som arbetar invid vägen och mötande trafik på smal sträcka. Och de hade helt rätt, funkar alldeles utmärkt.

Kanske fel tråd att posta i men nu blev jag liksom litet glad :) Allt är inte helt åt h-e.

Enormt mycket bättre att kunna puttra förbi dylika problemsträckor i låg fart än att alla ska behöva bromsa ner till typ 1 km/h på ett antal ställen, sedan gasa, upprepa x antal ggr. Skapar enbart en extremt kraftig irritation plus att det går åt en väldig massa drivmedel till absolut ingen nytta.
#1256441
Det bästa vorde väl om farthindren togs bort vid vägbyggen och så kastade mansakpet sten på de idioter som kör fort och vårdlöst där. Folk är ju ofta mer rädd om sina bilar än om sina medmänniskor.
Användarvisningsbild
av Derank
#1256442
eller så gör man som här i stan, gummipuckar, breda,och rätt så höga, man lägger dom zigzagg med ca 2m mellanrum, det är bara till att krypa över om man inet vill slå ut tänderna.
#1256459
Angående den osedvanligt elaka typen av farthinder jag snackade om ovan så är det som sagt på ett extremt utdraget vägarbete på en tungt belastad genomfartsled man knappast kan köra runt, dessutom var vägarbetarna skyddade av en stålbarriär hela tiden. Självklart begriper jag att det kan behövas denna typ av farthinder på andra ställen som en temporär lösning tills arbetsplatsen säkrats upp.
#1256536
Lastzonen på IKEA..... Ska med börja parkera där när jag kommer vid öppning, sen stå där medans man lullar runt i varuhuset, enda sättet att få en plats där så man kan få lite lastyta när man sen några timmar senare ska packa bilen ju... :nerd:
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 443
  • 444
  • 445
  • 446
  • 447
  • 544

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]