...

Moderator: Moderatorer

#1349803
SBergdahl skrev: fre 22 nov 2019, 16:54 Korrekt = som en spiral så att man naturligt leds utåt om man inte aktivt gör ett körfältsbyte inåt.
Vi har en sån i Linköping, Valla-rondellen som påstås vara en av nordeuropas största.. Men den ska snart rivas, den tar upp för mycket dyrbar tomtmark ;-) "Spiral"-rondeller fungerar utmärkt. Utom när det har snöat så man inte ser spiralmarkeringarna, då blir man lätt lite vilse :oops:
Jag tänkte på en vanlig tvåfilig rondell med två filer rakt fram och 1-filig utfart efter vänstersväng. Inga markeringar som visar vilken fil man ska ligga i.. Själv lägger jag mig förstås i vänsterfil om jag ska till vänster men hamnar i konflikt när jag ska ut ur rondellen om en bil i högerfilen gör samma vänstersväng, det hände (återigen) häromdagen och bilen till höger blinkade inte så jag räknade med att den skulle rakt fram. Jag vet att jag måste lämna företräde eftersom jag byter fil men problemet borde aldrig ha uppstått och man ska inte behöva stanna inne i rondellen..
rondell.png
rondell.png (185.22 KiB) Visad 471 gånger
Valla-rondellen, inga sådana problem men emellanåt måste man byta fil ett snäpp till vänster :-) Snart ett minne blott..
Valla_spiral.PNG
Valla_spiral.PNG (220.07 KiB) Visad 466 gånger
#1349808
Erik Å skrev: fre 22 nov 2019, 17:45
SBergdahl skrev: fre 22 nov 2019, 16:54 Korrekt = som en spiral så att man naturligt leds utåt om man inte aktivt gör ett körfältsbyte inåt.
Vi har en sån i Linköping, Valla-rondellen som påstås vara en av nordeuropas största.. Men den ska snart rivas, den tar upp för mycket dyrbar tomtmark ;-) "Spiral"-rondeller fungerar utmärkt. Utom när det har snöat så man inte ser spiralmarkeringarna, då blir man lätt lite vilse :oops:
Jag tänkte på en vanlig tvåfilig rondell med två filer rakt fram och 1-filig utfart efter vänstersväng. Inga markeringar som visar vilken fil man ska ligga i.. Själv lägger jag mig förstås i vänsterfil om jag ska till vänster men hamnar i konflikt när jag ska ut ur rondellen om en bil i högerfilen gör samma vänstersväng, det hände (återigen) häromdagen och bilen till höger blinkade inte så jag räknade med att den skulle rakt fram. Jag vet att jag måste lämna företräde eftersom jag byter fil men problemet borde aldrig ha uppstått och man ska inte behöva stanna inne i rondellen..
rondell.png

Valla-rondellen, inga sådana problem men emellanåt måste man byta fil ett snäpp till vänster :-) Snart ett minne blott..
Valla_spiral.PNG
Mm den där första varianten är ju inte så snygg. Även om du gör ditt körfältsbyte lite sent om du kör enligt din linje ;-)
Även en sådan kan målas som spiral, oklart varför det inte görs oftare. Tvåfiliga cirkulationer är iofs oftast lite av en kompromiss till att börja med. Den fina tydligheten de har annars går förlorad.
#1349811
SBergdahl skrev: fre 22 nov 2019, 18:31 ..Även om du gör ditt körfältsbyte lite sent om du kör enligt din linje ;-) ..
Skissen blev inte riktigt rättvis, jag påbörjar filbytet så fort jag passerat sista "rakt fram"-utfarten och precis då upptäcker man att "oops" det ligger en bil i döda vinkeln i backspegeln trots att man borde ha varit ensam :oops:
Men som sagt, det här börjar bli rutin
#1349814
Ajajaj.. :-( Det verkar som förvirringen går att spåra ända till vägverket (http://www.trafiksakerhet.se/rondellkor ... regler.htm). Svenska myndigheter när de är som bäst (OBS ironi) :bored:
""Vägverket i Borlänge – enlig myndigheten finns det inga problem
När det gäller placering och att ge tecken/blinkers i cirkulationsplatser ansåg Vägverket:
att placeringsreglerna och kravet på att ge tecken/blinkers i vägkorsning i vissa cirkulationsplatser inte är tillämpningsbara om cirkulationsplatsen har en viss storlek och utformning.
Det betyder i klartext att det är fritt fram att i vissa cirkulationsplatser även färdas i det högra körfältet vid vänstersväng eller vid vändning och dessutom utan att behöva visa sin avsikt.
Däremot menar Vägverket att tecken/blinkers ska ges när man lämnar cirkulationsplatsen, trots att det inte finns något lagligt stöd för detta förutom vid ett körfältsbyte och en högersväng. Se Trafikförordningen SFS 1998:1276) ovan.

Denna regel ”ska” tecken/blinkers när platsen lämnas, ger en smidig trafik men leder knappast till en minskning av trafikolyckorna. Kommunikationen d.v.s. att ge tecken/blinkers vid vänstersväng eller vid körning runt rondellen, speciellt från det högra körfältet, bidrar däremot till att väsentligt minska olycksrisken, ökar trafiksäkerheten och ger en förbättrad genomströmning med minskad miljöpåverkan som följd.

En ökad olycksrisk och en ökad miljöpåverkan
Vägverkets regeltolkning har på senare tid förutom den ökade olycksrisken inneburit en försämrad genomströmning då allt fler använder sig av det högra körfältet. Vägverket påstår att de nya reglerna för ”cirkulationsplatser ökar framkomligheten”. Därtill svänger alltfler förare i vanliga fyrvägkorsningar till vänster trots att anvisningar endast visar rakt fram.

Vägverket i Stockholm anser
Vägverket Stockholm, beskriver i informationsblad hur du bör uppträda i en cirkulationsplats ”Så kör du rätt i rondellen”
Placering vid vänstersväng – vänster körfält – och tecken till vänster.

Dubbla budskap från Vägverket
Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö svar på frågan varför Vägverkets olika regionkontor i landet ger olika besked.
Citat: ”I ett annat dokument som kommit oss tillhanda har du pekat på att den information som verket lämnar centralt och regionalt inte stämmer överens. Detta är naturligtvis inte bra.
#1349825
Det finns ett rättsfall som länkats i en tidigare tråd om detta i den stora rondellen vid Årstafältet där södra länken börjar I Stockholm. Den som körde hela tiden i det högra körfältet fick rätt, oavsett skyltningen innan rondellen. Rondeller är kluriga, men om det funnits lite mer ge och ta i trafiken så hade det varit mycket färre olyckor...
#1349829
Saxat från sajten jag länkade till ovan: Uppenbarligen finns det bilister som missar regel #2, kanske turister som normalt bor på södra halvklotet? :-D
""Enligt Trafikförordningen finns det bara tre regler.
1. Lämna företräde åt all trafik som befinner sig i cirkulationen
2. Köra motsols runt rondellen
3. Tecken vid högersväng och körfältsbyte.""
#1349894
vetten skrev: fre 22 nov 2019, 23:24 Hur svårt kan det vara? Kommer man från vänsterfil och ska byta till höger är det högerregeln som gäller, eller:@
Knappast men man får inte byta fil om det redan är upptaget. Som på toa ungefär :-) Konsekvensen i mitt exempel är att man blir instängd och får ta ett varv till :P
Till att börja med kunde väl vägverket bestämma sig för vad de anser vara rätt (förstås synkat med lagstiftningen) och inte ge motstridig information
Jag gick handledarkurs på en trafikskola för ett tag sen, minns jag rätt så pratade de om att trafikskolorna jobbar på att få fram en lagändring
Användarvisningsbild
av joel80
#1351359
vetten skrev:Hur svårt kan det vara? Kommer man från vänsterfil och ska byta till höger är det högerregeln som gäller, eller:@
Högerregeln har inget med filbyten att göra. Den som byter fil är den som måste se till att det kan göras säkert, oavsett om man byter till vänster eller höger.
  • 1
  • 481
  • 482
  • 483
  • 484
  • 485
  • 544
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]