...

Moderator: Moderatorer

#1353558
EbbevonVolvo skrev:Stenskott, stenskott och stenskott. Den här gången small det till riktigt högt. Till och med tanten hoppade till. Mötte en långtradare och det var den enda i närheten. Rutan såg ut att ha klarat sig och likaså glastakluckan. Stenen tog precis mellan vindrutan och glastakluckan. Smetade på flytande hårdvax så länge, men kommer att åtgärda detta snarast möjligt.
20191213_150058~2.jpg
Ändå tur i sammanhanget. Lack är "billigt", glastak är dyrt.
#1353562
Jag kommer att använda lackstift. Man har fått in vana på att fixa till sådana här skador. Tar tid men jag brukar få det osynligt. Dock så gör jag INTE åt någon annan. Det har hänt någon gång att jag misslyckats.
#1353567
Beskriv gärna hur du gör. Jag lagar också stenskott själv. Köpt extra smala fina penslar, blandar ihop klarlacken och färgen innan och duttar på försiktigt. Det brukar bli bra och typ osynligt på mindre stenskott men på sådär stor skada skulle det synas.
Går du på i omgångar och polerar och så?
#1353598
joel80 skrev:Beskriv gärna hur du gör. Jag lagar också stenskott själv. Köpt extra smala fina penslar, blandar ihop klarlacken och färgen innan och duttar på försiktigt. Det brukar bli bra och typ osynligt på mindre stenskott men på sådär stor skada skulle det synas.
Går du på i omgångar och polerar och så?
Olika tillvägagångssätt beroende på storlek och djup på skadan. Ibland räcker det med klarlack. Jag brukar blötlägga skadan med saliv, och då ser man om det bara är klarlacken eller om det gått ner till grundfärgen, eller plåten.
Bygga lager med grundfärg, om det behövs, sedan färgen i många tunna lager. Avslutar med klarlack. Jag blandar aldrig färg och klarlack. Använder en mycket fin spetsig pensel och ibland en spetsad tändsticka. Lite beroende på djupet. När jag är nöjd med uppbyggnaden till "färdig höjd" är det dags för slipning. Använder 3Ms Finessit sliprondeller och polermedel. Sliprondellerna brukar jag fästa i ändan på en blyertspenna, klipper till storleken så ca en millimeter utanför pennan. Ibland ännu mindre än en penna. Har två olika grovlekar på sliprondellerna. Tror dom är på 4000 respektive 2000 korn. Sedan blir det polering av området, först med något grovare polermedel/rubbing och sedan ett fint polermedel. Behöver inte vara 3Ms Finessit, men nu råkar jag ha det. :-D
Finns hur många olika metoder som helst, men det är i stora drag hur jag gör. I min ungdom köpte jag en motorhuv, full med stenskott, och tränade. Sedan har det kommit fler och fler hjälpmedel. Om jag skulle göra några olika videos på tillvägagångssätt så kommer det alltid någon som har ett bättre sätt, eller tycker si/så.
Träning, träning och åter träning sedan hittar man sina egna små knep. Det mest kritiska skulle jag säga är slipningen innan rubbing och polering. Att få den där lilla lilla "kullen" på lacken som då ska slipas ner till perfekt höjd. Lite för lågt så riskerar man att slipa bort klarlacken runt stenskottet. Det är inte bra.

Fast du kanske ville ha ett enkelt sätt?? Ibland är det enkelt, ibland är det enklaste att lämna till en lackerare. :-D
Jag lägger upp en bild när jag är klar! Och kanske en bild på dessa små sliprondeller, som endast är två tre cm i diameter och med en vågig kant.

Sa jag Lycka till?? :-D :-D
#1353599
Kan någon förklara hur man kan få stenskott i vindrutan när man är i princip ensam på vägen? Hände mig två gånger på kort tid efter att jag bytt ruta, jag beklagade mig hos glasmästaren och han bekräftade att det är fler som säger samma sak. Hände när jag svängde av motorvägen på en avfart med räcken. Undrar om det är stenskott från min egen bil som studsat tillbaka mot stolparna till räckena? "Instant Karma" i någon form kanske? :-D
#1353616
@fjohan82, Det där handlar nog rätt mycket om att herren i bilen borde lämna in körkortet.
Ser inte ut att vara jätte ung på filmen.

I sverige är vi lite för klena med detta.
Över pensionsålder så bör det införas årliga läkar/syn undersökningar för att säkerställa att man kan framföra ett fordon säkert (med hänsyn till hälsa och syn).
Användarvisningsbild
av joel80
#1353635
EbbevonVolvo skrev:
joel80 skrev:Beskriv gärna hur du gör. Jag lagar också stenskott själv. Köpt extra smala fina penslar, blandar ihop klarlacken och färgen innan och duttar på försiktigt. Det brukar bli bra och typ osynligt på mindre stenskott men på sådär stor skada skulle det synas.
Går du på i omgångar och polerar och så?
Olika tillvägagångssätt beroende på storlek och djup på skadan. Ibland räcker det med klarlack. Jag brukar blötlägga skadan med saliv, och då ser man om det bara är klarlacken eller om det gått ner till grundfärgen, eller plåten.
Bygga lager med grundfärg, om det behövs, sedan färgen i många tunna lager. Avslutar med klarlack. Jag blandar aldrig färg och klarlack. Använder en mycket fin spetsig pensel och ibland en spetsad tändsticka. Lite beroende på djupet. När jag är nöjd med uppbyggnaden till "färdig höjd" är det dags för slipning. Använder 3Ms Finessit sliprondeller och polermedel. Sliprondellerna brukar jag fästa i ändan på en blyertspenna, klipper till storleken så ca en millimeter utanför pennan. Ibland ännu mindre än en penna. Har två olika grovlekar på sliprondellerna. Tror dom är på 4000 respektive 2000 korn. Sedan blir det polering av området, först med något grovare polermedel/rubbing och sedan ett fint polermedel. Behöver inte vara 3Ms Finessit, men nu råkar jag ha det. :-D
Finns hur många olika metoder som helst, men det är i stora drag hur jag gör. I min ungdom köpte jag en motorhuv, full med stenskott, och tränade. Sedan har det kommit fler och fler hjälpmedel. Om jag skulle göra några olika videos på tillvägagångssätt så kommer det alltid någon som har ett bättre sätt, eller tycker si/så.
Träning, träning och åter träning sedan hittar man sina egna små knep. Det mest kritiska skulle jag säga är slipningen innan rubbing och polering. Att få den där lilla lilla "kullen" på lacken som då ska slipas ner till perfekt höjd. Lite för lågt så riskerar man att slipa bort klarlacken runt stenskottet. Det är inte bra.

Fast du kanske ville ha ett enkelt sätt?? Ibland är det enkelt, ibland är det enklaste att lämna till en lackerare. :-D
Jag lägger upp en bild när jag är klar! Och kanske en bild på dessa små sliprondeller, som endast är två tre cm i diameter och med en vågig kant.

Sa jag Lycka till?? :-D :-D
Tack
Ja du lägger ner mer tid än jag har med två rätt små barn.. :D Jag får göra lite som jag gjort på de minsta skadorna.. och be om hjälp på de större.
En sak jag nu har på bilen är genomskinligt folie på hela fronten (ej huven.. var så dyyyyrt), och där blir det nu inga stenskott alls. Folien lagar typ sig själv också om det inte gått igenom.

Hela bilen är ditec-behandlad med cheramic också.. det skyddar lite men inte för allt.
av Lockis
#1353638
joel80 skrev:En sak jag nu har på bilen är genomskinligt folie på hela fronten (ej huven.. var så dyyyyrt), och där blir det nu inga stenskott alls. Folien lagar typ sig själv också om det inte gått igenom.
Hur funkar detta i praktiken? Blir det "sömlöst"? Eller syns det tydligt att filmen sitter där?
Huven borde väl nästan vara billigare än fronten i fråga om arbete, så filmen måste vara snor dyr?
Användarvisningsbild
av joel80
#1353639
Filmen är dyr ja! Har skär till den så det inte är några skarvar. (endast där plåten är skarvad den också.)

Kollar man riktigt nära kan man se att det är film.. Men det går inte att se om man inte letar.
2019-12-14 00.30.37.jpg
2019-12-14 00.30.37.jpg (228.54 KiB) Visad 559 gånger
  • 1
  • 487
  • 488
  • 489
  • 490
  • 491
  • 544

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]