...

Moderator: Moderatorer

#1249002
Jag tycker att det är så ovanligt med folk som går på rätt sida att jag blir förvånad när jag väl ser det. Unga och så kallade nysvenskar är klart överrepresenterade. Den sistnämnda kategorin har också en fäbless för att göra det i mörker och i mörka kläder.
#1249645
joel80 skrev: sön 06 maj 2018, 17:03 Precis.. Fick jag lära mig när jag tog körkort samt så står det rätt tydligt i Trafikförordningen, 3e kap
22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.


Så man ska inte behöva vara orolig för att bli kapad av de som kommer in i cirkulationsplatsen när man ligger till vänster och precis ska byta/passera högerfilen. De som redan är i cirkulationsplatsen bredvid en måste man ha koll på, speciellt om man hamnar bredvid lobocut. :D
I praktiken genomför du ett filbyte och ni båda kommer åka på självrisk vid eventuell olycka.

Tvåfältiga cirkulationer är en kompromiss som inte alltid är så lyckad.
#1249646
mikebike skrev: ons 09 maj 2018, 15:46 Trafikförordningen säger att man skall gå längst till vänster om det inte finns någon gångbana...

Bild
På väg. På gångvägar etc finns inget skrivet.

Själv skiter jag i vilken sida andra går så länge det är en sida och inte mitt i. Går det redan folk på ena sidan kör jag samma (om det inte är en väg då), om inte vänster.
Användarvisningsbild
av joel80
#1249664
SBergdahl skrev:
joel80 skrev: sön 06 maj 2018, 17:03 Precis.. Fick jag lära mig när jag tog körkort samt så står det rätt tydligt i Trafikförordningen, 3e kap
22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.


Så man ska inte behöva vara orolig för att bli kapad av de som kommer in i cirkulationsplatsen när man ligger till vänster och precis ska byta/passera högerfilen. De som redan är i cirkulationsplatsen bredvid en måste man ha koll på, speciellt om man hamnar bredvid lobocut. :D
I praktiken genomför du ett filbyte och ni båda kommer åka på självrisk vid eventuell olycka.

Tvåfältiga cirkulationer är en kompromiss som inte alltid är så lyckad.
Nej, så funkar det inte med väjningspliken, den som bryter mot den åker oftast dit men 100% skuld. Man är inte "etablerad" i cirukationsplatsen före man passerat första avfarten. Så smäller man in i nån som precis kör in i cirkulationsplatsen även fast man gör ett filbyte är det som sagt normalt 100% skuld på den som brutit mot väjningsplikten. Filbytet är helt lagligt då ingen får köra in i den filen från infarten i cirkulationsplatsen.
Jämför med att du kör ut framför nån på en landsväg. Även om du kommit ut med hela bilen i filen och den bil du kapade kör in i dig bakifrån är det ditt fel då du inte lämnade företräde. Du kan inte skylla på att den som kör in i dig inte höll tillräckligt avstånd även om det är en regel man måste följa för trafik framför en.
#1249666
joel80 skrev: sön 13 maj 2018, 23:04
SBergdahl skrev:
joel80 skrev: sön 06 maj 2018, 17:03 Precis.. Fick jag lära mig när jag tog körkort samt så står det rätt tydligt i Trafikförordningen, 3e kap
22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.


Så man ska inte behöva vara orolig för att bli kapad av de som kommer in i cirkulationsplatsen när man ligger till vänster och precis ska byta/passera högerfilen. De som redan är i cirkulationsplatsen bredvid en måste man ha koll på, speciellt om man hamnar bredvid lobocut. :D
I praktiken genomför du ett filbyte och ni båda kommer åka på självrisk vid eventuell olycka.

Tvåfältiga cirkulationer är en kompromiss som inte alltid är så lyckad.
Nej, så funkar det inte med väjningspliken, den som bryter mot den åker oftast dit men 100% skuld. Man är inte "etablerad" i cirukationsplatsen före man passerat första avfarten. Så smäller man in i nån som precis kör in i cirkulationsplatsen även fast man gör ett filbyte är det som sagt normalt 100% skuld på den som brutit mot väjningsplikten. Filbytet är helt lagligt då ingen får köra in i den filen från infarten i cirkulationsplatsen.
Jämför med att du kör ut framför nån på en landsväg. Även om du kommit ut med hela bilen i filen och den bil du kapade kör in i dig bakifrån är det ditt fel då du inte lämnade företräde. Du kan inte skylla på att den som kör in i dig inte höll tillräckligt avstånd även om det är en regel man måste följa för trafik framför en.
Situationen är snarast att jämföra med om du från att ha legat i innerfil kör in bakom en bil som precis kört på motorvägen i den tomma ytterfilen och kör på den bakifrån. Inte alls lika solklart läge.
Användarvisningsbild
av joel80
#1249670
På motorväg finns påfarter. Inte alls samma sak som en "korsning" med väjningsplikt och hajtänder på vägen. Att köra in i en cirkulationsplats är som att köra in på en väg där du måste ge företräde till ALL trafik oavsett vilken fil de ligger i. Det står supertydligt i Trafikförordningen. Just för att det inte ska bli incidenter där de som kör in spärrar de som ska byta fil och köra ut ur ciktulationsplatsen.
Skärmklipp 2018-05-13 23.42.45.png
Skärmklipp 2018-05-13 23.42.45.png (302.99 KiB) Visad 1366 gånger
#1249686
För att undvika olyckan som illustreras I din bild Joel så lärde min trafikskola mig när jag tog körkortet I september att man ska gå ut och blockera det yttre körfältet. Se den blåa linjen. :)
Screenshot_20180514-075933_Photos.jpeg
Screenshot_20180514-075933_Photos.jpeg (130.94 KiB) Visad 1356 gånger
Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

Användarvisningsbild
av vetten
#1249692
Så har jag också lärt mig om man dessutom använder blinkersen och talar om vart man ska så underlättar det också själv blinkar jag även när jag ska vidare vänster och naturligtvis höger ut.
  • 1
  • 435
  • 436
  • 437
  • 438
  • 439
  • 544
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]