...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1455902
Fordon som ligger för nära bakom min bil har jag alltid ogillat, sen jag tog körkort 1979.
Sen gillar jag fordon som har stänklappar. Har det på min nuvarande, och även på min nya Volvo jag skall hämta om några dar.
Mindre risk för stenskott på fordon bakom och på egen bil skonar det lite stensprut och så bakom hjulhusen.
Det var många år sen stänklappar upphörde att vara obligatoriskt, det upphörde 1995. Men jag tycker det är bra med stänklappar så jag har fortsatt med det därefter. :-)
/Bo
Användarvisningsbild
av Jovve
#1455921
Idag blev det en stor suck... Att folk inte kan respektera avstängningar.
Trots informationsskyltar som berättar att vägen är avstängd, förbudsskyltar, röd stopplykta, däckbarriär och staket ska ändå en motorcyklist krångla sig förbi allt detta för han vill köra över järnvägskorsningen. Synd för han att vägen över spåret inte fanns där längre, plus att vi stod i närheten och vinkade bort han. Fick tillbaka den där "sorry, not sorry" vinken från föraren.
Användarvisningsbild
av bem
#1455945
Båttrafik visserligen men här kommer ett irritationsmoment:
Var och åkte med min motorbåt i en större insjö för några dar sen. Vi skulle åka ock äta lunch vid ”Sveriges vackraste rastplats” och skulle åka in i en ganska smal kanal sista kilometrarna dit. I varje ände av kanalen finns tydliga infoskyltar att båttrafik till rastplatsen skall ske första halvtimmen på varje timme, och trafik från rastplatsen till sjön andra halvtimmen. Jag följde regeln. Men det gjorde inte andra. Till rastplatsen fick jag möte av en båt, från rastplatsen av två båtar och vid ett av mötena var det så trångt att jag fick styra åt sidan rakt in i ett träds grenverk och fick båten full av grenar och löv, jag fick dra mig i grenverket med båten ut i kanalens mitt igen. Denna händelse kan ev. säga något om vilken respekt människor har i biltrafik också? Troligen har båtförarna körkort också och tankesättet förmodligen likartat i biltrafiken.
/Bo
av Libbe
#1456311
Jovve skrev: mån 26 jul 2021, 22:02 Idag blev det en stor suck... Att folk inte kan respektera avstängningar.
Trots informationsskyltar som berättar att vägen är avstängd, förbudsskyltar, röd stopplykta, däckbarriär och staket ska ändå en motorcyklist krångla sig förbi allt detta för han vill köra över järnvägskorsningen. Synd för han att vägen över spåret inte fanns där längre, plus att vi stod i närheten och vinkade bort han. Fick tillbaka den där "sorry, not sorry" vinken från föraren.
Kan han möjligtvis satt Hjälmen bak och fram? :-D :P
#1463650
Mopedbilar på cykelbanan. :-o Det är ju inte ens tillåtet! Hur kan förarna lyckats missförstå detta, det krävs ju ändå körkort för mopedbil.
#1463679
Allinug skrev: tis 14 sep 2021, 12:45 Mopedbilar på cykelbanan. :-o Det är ju inte ens tillåtet! Hur kan förarna lyckats missförstå detta, det krävs ju ändå körkort för mopedbil.
Hehe jo och det krävs körkort för bil med och de parkerar, alltså kör med på cykelbanorna varje dag här ;-)
#1470374
Dessa moppe-bilar, sen är min upplevelse att de har ökat nu när skolorna börjat.
Var och varannan dag är de i vägen när man skall till jobbet

Sen igår så bromsade lastbilen som låg före mig på den trånga vägen mellan Sigtuna och Eriksund upp till nästa stopp för att det kom en annan lastbil som möte, svor moppebil men det var en j-a hipster på elsparkcykel ute på allmän väg.
#1477865
Filbyte, så drygt att titta på en med/mottrafikant som gör ett filbyte utan att använda körriktningsvisaren...men slår på den när filbytet är genomfört. JÖSSES!

Blinka FÖRST, sen sväng.
#1478183
Lite relaterat till ovanstående (filbyte).. Folk som tror att det är fine att svänga in direkt när BLIS-lampan/motsvarande slocknar... Visst, det bör vara fysiskt safe, men definitivt inte säkerhetsmässigt :devil:
  • 1
  • 521
  • 522
  • 523
  • 524
  • 525
  • 543

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]