...

Moderator: Moderatorer

#1333675
Kom ikapp en traktor med två bilar bakom igår kväll. Kommer till en lång bra raka för att köra om säkert. Avvaktar lite för att ge bilarna framför chansen först, de ligger ju ändå före mig. Efter ganska många sekunder när de inte reagerat blinkar jag ut och låter blinkers vara på för tydlighetens skull. Precis när jag fått upp lite fart kastar sig första bilen ut samtidigt som blinkers tänds. Inte så att det på något sätt egentligen blev farligt men ser sig folk inte omkring? En sekund senare så hade det blivit en rejäl pallnit på onödigt nära håll för mig istället för bara en hård inbromsning. Eller om blinkers hade tänts en sekund innan bilen svängde ut så hade jag också hunnit bromsa lugnt.
#1333720
Stör mig lite på att det ska knappas så mycket på telefoner när de kör. Har kört en del hoj till jobb med mera i sommar och man ser bra många fler som knappar på luren då. Senast idag körde en som han vore påverkad och jag gav ett lätt tut och gav en liten tumme ner till föraren, han släppte luren genast. Sen börjar han tuta som bara den och gestikulera, saktar in och låter han passera framför mig för säkerhets skull. Efter nästa rödljus ser jag att han nu håller luren mot örat istället för att surfa :bored:

Trist att förhållandevis enkla regler är så svåra för många samt än mer spännande att de är så oerhört lättkränkta ;-) Hur som inget att störa sig på sedan men ibland undrar man ju hur de kan bry sig så lite om sin omgivning
#1333739
SBergdahl skrev:Kom ikapp en traktor med två bilar bakom igår kväll. Kommer till en lång bra raka för att köra om säkert. Avvaktar lite för att ge bilarna framför chansen först, de ligger ju ändå före mig. Efter ganska många sekunder när de inte reagerat blinkar jag ut och låter blinkers vara på för tydlighetens skull. Precis när jag fått upp lite fart kastar sig första bilen ut samtidigt som blinkers tänds. Inte så att det på något sätt egentligen blev farligt men ser sig folk inte omkring? En sekund senare så hade det blivit en rejäl pallnit på onödigt nära håll för mig istället för bara en hård inbromsning. Eller om blinkers hade tänts en sekund innan bilen svängde ut så hade jag också hunnit bromsa lugnt.
Classic. Vet inte hur många gånger jag fått bromsa in för att nån blind svänger ut mitt framför mej när jag gör en omkörning. En del blir sura för att de måste avbryta också, som om det är mitt fel att de inte kollar backspeglarna.
#1333740
På tal om omkörningar så börjar störa mig mer och mer på trähattar som gasar på när man kör om.. Bör ju gå under hindrande av omkörning (eller åtminstone att inte underlätta omkörningen, eller vad det stod, minns inte exakt :P)
#1333760
Steffe3 skrev:På tal om omkörningar så börjar störa mig mer och mer på trähattar som gasar på när man kör om.. Bör ju gå under hindrande av omkörning (eller åtminstone att inte underlätta omkörningen, eller vad det stod, minns inte exakt :P)
Då gasar man och samtidigt som man byter tillbaka till den högra filen uppenbarar sig ett akut rengöringsbehov av framrutan och man trycker för spolarvätska :-)
#1333761
Micce1980 skrev:
Steffe3 skrev:På tal om omkörningar så börjar störa mig mer och mer på trähattar som gasar på när man kör om.. Bör ju gå under hindrande av omkörning (eller åtminstone att inte underlätta omkörningen, eller vad det stod, minns inte exakt :P)
Då gasar man och samtidigt som man byter tillbaka till den högra filen uppenbarar sig ett akut rengöringsbehov av framrutan och man trycker för spolarvätska :-)
Det har hänt ;p Sen är väl inte det heller ok, men skit får skit tillbaka (beroende på humör) :P
#1333762
Jag utför sedan många år tillbaka ritualen kickdown vid omkörning.
Däremot brukar jag förbanna alla de ”fordon” (människor) man lyckas komma ikapp men helt plötsligt håller samma hastighet som man själv. Ända tills vägen inte tillåter omkörning, och man är fast bakom en konstant bromsande medborgare, väjande för allt från mötande trafik till osynliga hinder.
#1333764
Micce1980 skrev: fre 23 aug 2019, 22:39
Steffe3 skrev:På tal om omkörningar så börjar störa mig mer och mer på trähattar som gasar på när man kör om.. Bör ju gå under hindrande av omkörning (eller åtminstone att inte underlätta omkörningen, eller vad det stod, minns inte exakt :P)
Då gasar man och samtidigt som man byter tillbaka till den högra filen uppenbarar sig ett akut rengöringsbehov av framrutan och man trycker för spolarvätska :-)
Man åker ut lite till höger där det finns grus, släpp gärna gasen lite innan så att trähuvet kommer ikapp och nosar baken :)
Förhoppningsvis blir det ett stenskott i huvudvöjd 😂😂😂
#1333815
Jag är fortfarande irriterad på fotgängare som inte fattar att de skall gå till vänster.

På väg till jobbet tidigare i veckan kom jag ikapp tre personer + hund som gick i bredd i Hagaparken. Längst till höger fanns det en lucka på knappt en meter där jag smet förbi på cykeln....

Idag höll det på att gå riktigt illa. Jag kom ikapp en dam med hund på gång- och cykelbanan, samtidigt kom det en cyklist från motsatt håll. Damen med hunden höll åt vänster så att cyklisten kunde passera, och jag konstaterade att jag kunde passera till höger.
Då bestämmer sig damen för att hon minsann skall gå till höger!
Tvärnit, och byte till vänster sida. Just när jag passerar så springer (den okopplade) hunden till vänster, rakt in i sidan på mitt framhjul!
Lyckligtvis har min cykel en enbent framgaffel, d.v.s. det finns inget gaffelben på höger sida. Nu tror jag hunden klarade sig bra, hade jag haft en konventionell cykel hade den kommit i kläm med allvarliga skador och jag hade stått på huvudet.

Hur svårt kan det vara att förstå att man inte är Världens mittpunkt?
"Kan du inte pingla?" brukar vara standardkommentaren.
Användarvisningsbild
av vetten
#1333819
När det gäller cyklister så undrar man ju varför det ska vara så svårt att använda ringklockan när dom kommer ifatt en gående utan dom bara öser på förbi ungefär som om man har ögon i nacken, jag har ibland ropat efter dom att just använda ringklockan och då fått en utskällning att dom inte alls behöver det.
Cyklister är dom värsta trafikfarorna vi har, dom kör fort, utan lyse, på fel sida och gärna på trottoarer totalt hänsynslösa mot andra.
  • 1
  • 473
  • 474
  • 475
  • 476
  • 477
  • 544

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]