...

Moderator: Moderatorer

#1499241
@Derank, Det är ok men för mig handlar det om att de visar där att de inte bryr sig märkbart tycker jag och vad mer är det då de inte bryr sig om och sitter man oskyddad håller jag de gärna framför mig ändå frö det främjar knappast min eller dennes säkerhet. Hade jag sett någon som jag antagit varit påverkad hade jag gjort samma sak och släppt förbi de. Men mobilen är liksom så mycket mer synbar så den är väl närmare att störa sig lite på ;-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1499242
Om man håller i telefonen har man inte samma möjlighet att manövrera bilen i extremsituationen. Det är som med att köra för fort. Vägen klarar det, bilen klarar det och föraren klarar det men i extremsituationen är det inte att rekommendera.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1499246
Derank skrev:Förstår inte varför ni stör er på att andra sitter och pratar i mobil.
Pratar är väl inte hela världen men just pillande med sms och skit som absolut tar fokus från trafiken är utan undantag vårdslöst.

Handsfree finns väl i alla moderna bilar idag och det är ju fortfarande populärt att stå och gapa i affären med airpods, funkar nog i bilen också.
av Lockis
#1499343
lennarte skrev:
GLIZ skrev: tor 12 maj 2022, 20:19 "Söndagssniglar"
Råkade ut för en i helgen som körde 50 - 60 på 80 väg. När jag väl närmade mig korsningen där jag skulle svänga höger tänkte jag, snart slipper jag ligga bakom. Då svänger söndagssnigeln höger och stannar direkt efter han svängt av, så vi i kön bakom klarade oss ifrån en seriekrock med 50, cm max per bil.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det är ju inte olagligt att köra sakta. Och det är ju inte den som ligger först i kön som skapar en kö. Så länge han/hen/den/hon är ensam är det ju ingen kö, kö blir det inte förren nästa bil kommer ifatt och inte kör om. Nu vet jag att det inte alltid är lätt att köra om tidig förmiddag eller sen eftermiddag. Men med planerad körning undviker man problem. Jag tycker mig ha märkt på senare år att "folk" är mycket sämre på att "köra om" än för några (typ 10 år) år sedan. Och så finns det ju dom som ligger på 70 km/tim. på en 80 sträcka, och tvärbromsar när dom ser en fartkamera.
Sedan är det ju så att kör du på någon bakifrån har du legat alldeles för nära, utan undantag.
Det kan vara olagligt att köra för sakta. Du får inte hindra trafiken från att ta sig fram. Är du själv, spelar det som du skriver ingen roll. Men är där bil bakom och du ligger 30-40km/h under skyltad hastighet utan vettig anledning så är det olagligt och böter kan utfärdas. Där jag bor har vi 80 km/h på en rätt lång sträcka, där det dessutom är omkörningsförbud på hela sträckan. När någon kör i 50-60 km/h där är det väldigt frustrerande.
#1499402
Lockis skrev:Det kan vara olagligt att köra för sakta. Du får inte hindra trafiken från att ta sig fram. Är du själv, spelar det som du skriver ingen roll.
Detta är jag helt med om, det jag menar är "dom" som ligger 5 - 10 km/tim under på bra bred väg. Det kan han/hon göra utan att bryta mot lagen. Problemet (som jag ser det) är dom som kommer ifatt och inte kör om. Jag anser att det är dom som skapar köer, inte han/hon som kör först. Den som ligger först kanske har en mätare som inte visar exakt rätt, kanske letar avfart eller något. Då kan man inte "stirra sig blind" på mätaren.
En vintermorron för några år sedan. På väg till jobbet med 745-an. Med 4 st sprillans nya dubbade vinterdäck. Vägen var inte plogad (snökaos på annat håll) och där var 15 - 20 cm snöslask. Mycket trafik (ingen mötande) och där ligger någon först i c:a 30 - 40 km/tim (där är 80 km/tim, med en fartkamra) . Var väl 10 bilar före så jag blinkade ut och började omkörning. Efter mig var det några som också började köra om men ingen som fullföljde. Det var inga som helst problem att köra om, däcken greppede bra och jag körde om hela kön och ingen "följde" mig. Senare på dagen kom en jobbarkompis (som blev omkörd) och undrade var jag hade för däck som kunde köra så. Han hade en BMW (vet ej modell) med (också) nya vinterdäck. Skillnaden var att jag hade dubbade 185 mm däck och han hade odubbade 225 mm däck. I detta väglag tror jag inte dubbeln gjorde skillnaden utan det var däck bredden som var avgörande. Har ingen aning om vad bilen först i kön hade för däck, sommardäck???
#1499450
lennarte skrev:
Lockis skrev:Det kan vara olagligt att köra för sakta. Du får inte hindra trafiken från att ta sig fram. Är du själv, spelar det som du skriver ingen roll.
Detta är jag helt med om, det jag menar är "dom" som ligger 5 - 10 km/tim under på bra bred väg. Det kan han/hon göra utan att bryta mot lagen. Problemet (som jag ser det) är dom som kommer ifatt och inte kör om. Jag anser att det är dom som skapar köer, inte han/hon som kör först. Den som ligger först kanske har en mätare som inte visar exakt rätt, kanske letar avfart eller något. Då kan man inte "stirra sig blind" på mätaren.
En vintermorron för några år sedan. På väg till jobbet med 745-an. Med 4 st sprillans nya dubbade vinterdäck. Vägen var inte plogad (snökaos på annat håll) och där var 15 - 20 cm snöslask. Mycket trafik (ingen mötande) och där ligger någon först i c:a 30 - 40 km/tim (där är 80 km/tim, med en fartkamra) . Var väl 10 bilar före så jag blinkade ut och började omkörning. Efter mig var det några som också började köra om men ingen som fullföljde. Det var inga som helst problem att köra om, däcken greppede bra och jag körde om hela kön och ingen "följde" mig. Senare på dagen kom en jobbarkompis (som blev omkörd) och undrade var jag hade för däck som kunde köra så. Han hade en BMW (vet ej modell) med (också) nya vinterdäck. Skillnaden var att jag hade dubbade 185 mm däck och han hade odubbade 225 mm däck. I detta väglag tror jag inte dubbeln gjorde skillnaden utan det var däck bredden som var avgörande. Har ingen aning om vad bilen först i kön hade för däck, sommardäck???
Nej, 5km/h ligger inom felmarginal och inget jag lyfter på ögonbrynen för.
Råder det dåligt väglag ser jag iheller inga problem med att folk kör långsammare.
Men är det obefogat, Sol, 18C mitt på dagen så finns ingen anledning att köra långt under skyltad hastighet.
#1504715
@Jallemet, Hellre det än "stresspellar" :-D


Annars så efter ännu en resa neråt i europa och bland annat i våras en bilresa via Paris och med de andra säkert 30 länder vi bilat i korar jag Sverige som det land där mint trafikanter använder blinkers. Märks alltid i den första rondellen när man kört av efter brofästet från Danmark att man är i Sverige bara på detta, är kan osäker bekräftar den andra rondellen det ;-)
  • 1
  • 533
  • 534
  • 535
  • 536
  • 537
  • 543
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]