...

Moderator: Moderatorer

#1273673
grillchips skrev:Låg bakom en XC60 ~MY14 (facelift) ikväll, DRL tända i fram men kolsvart i övrigt. Även vägen i sig var väldigt mörk (bara punktbelyst), HUR kan dessa dårar tycka att de ser något?!

Fick även premiär-tuta med helljuset i V90n, men det hjälpte föga, inte ens när jag lät helljuset vara på en längre stund. Funderar nästan på ifall den alltid skiftar helljuset eller om det bara är i autoläget?
Edit: Nej, helljuset bländar bara av i autoläget, enligt manualen.
Tänkte på det när jag väl var på väg hem idag. Kl 18:15 drog jag och började väl kort därefter filura på hur många som egentligen har "felaktig belysning". Förvisso uppskattade jag det men ändå till närmare 20%. Antingen så var det tyvärr en hyfsat ny Toyota, för de är ju väldigt ofta släckta baktill, eller så är det någon med en felaktigt isatt halogenlampa... Eller så är det en med en trasig lampa eller så är det någon som kör runt med parkeringsljus.

Hur man man ens köra runt med parkeringsljus, det kräver väl ändå att man aktivt ändrar till detta? Samt varför kan man ens inneha en bil i ett land som har krav på belysning te.x fram ens lyckas registreringsbesiktiga denna utan att någon form av belysning tänds när motorn startas? Samma med en kollegas Hyundai i20, då han en gång kommit åt dimljusen så startas de varje gång tills han trycker av de, och det sker inte förräns nästa besiktning och då är det den som besiktigar som stängt av de, ingen som kan skriva ut en bot kommer ju få syn på honom ändå då ingen övervakar. Tyvärr vill folk inte synas.

Då jag åker ner en hel del till kontinenten året om, vet man när man är tillbaka till Sverige, det är inte alltid Öresundsbron som avslöjar utan de allt för många som saknar "rätt belysning", f-n to.m danskarna är bättre på den punkten ;-)

Go natt! :-)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1273680
Jag vänjer mig aldrig med släckta bakljus då det är mörkt. Körde för någon dag sedan E4 norrut från Järna trafikplats. Det var beckmörkt. Framför mig ligger en lite bil med helt släckt bak. När jag kört om så blinkar jag med dimbakljusen. Efter någon stund hajar föraren och tänder halvljus. Jag "tackar" genom ömsom höger och vänster blinkers. Då sätter idioten på parkeringsljus. Dessa var på så länge jag såg bilen. Vad bilföraren såg, vet man inte. För det var helt svart på vägen.
Användarvisningsbild
av SRT
#1273686
Det är som det är tyvärr med släckta bakljus i nollvisionen Sveas rike att det ska till några svåra olyckor med dödsfall först innan detta ändras.Förmodligen den dummaste ideen jag varit med om när väldigt många av dessa förare inte har kunskapen att sköta dessa lampor själv utan inbyggd ljus automatik.Själv har jag på motorcykel varit nära att köra på en av dessa bilar på motorväg när bilen bara dök upp framför mig utan tända bakljus i mörker.
#1273706
@Micce1980, problemet med Volvo är väl att de en kort period där DRL kunde vara tänt och då gav en mörk bakdel, har personen inte autoläget på så slår den ju inte över till halvljus vid mörker. Ytterligare problematik är väl att många DRL-lampor idag är såpass starka så nog lyser det framåt - men inte speciellt långt. Och det sista är nog inget de reflekterar över "för det lyser ju". Skulle vilja säga att jag egentligen skiter i om de kör med DRL eller ej, sålänge baken är tänd. Men ratta runt i ett tätbebyggt område med fjuttiga DRL fram känns inte så tryggt. Tack och lov upplever jag ändå att många modeller faktiskt har fått fason på det här - eller så är förarna mer medvetna vid det här laget.

Å andra sidan så har det mörka halvåret bara börjat...
#1273716
Jag hade fått känslan av att det bara var nån årsmodell av V50/V40 som hade det, men jag har även mött (kommit i kapp) träskallar i XC60 med släckt bakdel. Men det är väl samma folk som åker in och begär "inga lampor på 0-läge" på verkstaden. Vilket dom nästan borde säga nej till :P
#1273720
grillchips skrev:@Micce1980, problemet med Volvo är väl att de en kort period där DRL kunde vara tänt och då gav en mörk bakdel, har personen inte autoläget på så slår den ju inte över till halvljus vid mörker. Ytterligare problematik är väl att många DRL-lampor idag är såpass starka så nog lyser det framåt - men inte speciellt långt. Och det sista är nog inget de reflekterar över "för det lyser ju". Skulle vilja säga att jag egentligen skiter i om de kör med DRL eller ej, sålänge baken är tänd. Men ratta runt i ett tätbebyggt område med fjuttiga DRL fram känns inte så tryggt. Tack och lov upplever jag ändå att många modeller faktiskt har fått fason på det här - eller så är förarna mer medvetna vid det här laget.

Å andra sidan så har det mörka halvåret bara börjat...
Förutom tamigtusan alla Kia, Subaru och mindre Toyotamodeller. Verkar som automatik helt saknas på vissa modeller där.
#1273721
Steffe3 skrev:Jag hade fått känslan av att det bara var nån årsmodell av V50/V40 som hade det, men jag har även mött (kommit i kapp) träskallar i XC60 med släckt bakdel. Men det är väl samma folk som åker in och begär "inga lampor på 0-läge" på verkstaden. Vilket dom nästan borde säga nej till :P
Även DRL-bilar med autoläge ger den effekten om vredet står i läge 0 har vi väl kommit fram till i tidigare tråd? Problemet är alltså att de inte har vredet i Auto-läge, inte att bilen egentligen gör fel.

Vad gäller DRL så håller jag med dig, struntar i princip i vad som lyser framåt, det är tända bakljus som är det viktiga.
  • 1
  • 452
  • 453
  • 454
  • 455
  • 456
  • 543

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]