...

Moderator: Moderatorer

#1248171
joel80 skrev:
Olycksrisken med de som kör yttervarv till vänster är såklart när de passerar andra utfarten och "spärrar" vägen för de som tänkt köra rakt fram i vänsterfilen.
Fast de som passerar andra utfarten och tänkte köra rakt fram från vänsterfilen måste fortfarande ta hänsyn för dom som kommer in i cirkulationsplatsen vid första avfarten/infarten.
Olycksrisken finns ju redan där oavsett vilken fil jag ligger i.

Självklart finns det en olycksrisk vad man än gör, men jag föredrar att minimera risken. Och skulle det hända något blir det inte jag som får betala självrisken :-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1248187
Olycksrisken finns ju inte där om du gör som de flesta och skippar dumheten med att köra vänster i en tvåfilig cirkulationsplats i högerfilen. Eftersom det normalt är så att förare tar både höger och vänster fil för att köra rakt fram om inte annat är skyltat ökar du risken att bli påkörd när du passerar andra utfarten.
#1248197
Men bilar som kommer in från andra infarten ”spärrar” ju ditt filbyte oavsett. Det är där du har problemet. Jag eliminerar bara filbytet som är den största risken för olycka.

Och oavsett om det är skyltat eller inte så får man köra som man vill.
#1248206
Lobocut skrev: Och oavsett om det är skyltat eller inte så får man köra som man vill.
Koolt! Så om det står "70" på en skylt så får man köra i 110 om man vill? Och om pilarna på skylten innan rondellen visar att ytterfilen leder till höger eller rakt fram så får man skita i det och köra femton helvarv i ytterfilen om man vill?
Användarvisningsbild
av joel80
#1248227

Lobocut skrev:Men bilar som kommer in från andra infarten ”spärrar” ju ditt filbyte oavsett. Det är där du har problemet. Jag eliminerar bara filbytet som är den största risken för olycka.

Och oavsett om det är skyltat eller inte så får man köra som man vill.
Vilka andra än de som kör som du föreslår skulle spärra mitt filbyte ut ur cirkulationsplatsen menar du? Man får inte köra in i cirkulationsplatsen om de kommer fordon i den. Du har väjningsplikt för ALL trafik i cirkulationsplatsen oavsett vilken fil de ligger i.

Enormt dumt att gå emot skyltar om rekommenderad färdväg. Det är att be om att orsaka en olycka.. Även om lagen är så korkad att den som ligger i högerfilen oftast kommer undan skuld. :/
#1248231
joel80 skrev:
Lobocut skrev:Men bilar som kommer in från andra infarten ”spärrar” ju ditt filbyte oavsett. Det är där du har problemet. Jag eliminerar bara filbytet som är den största risken för olycka.

Och oavsett om det är skyltat eller inte så får man köra som man vill.
Vilka andra än de som kör som du föreslår skulle spärra mitt filbyte ut ur cirkulationsplatsen menar du? Man får inte köra in i cirkulationsplatsen om de kommer fordon i den. Du har väjningsplikt för ALL trafik i cirkulationsplatsen oavsett vilken fil de ligger i.

Enormt dumt att gå emot skyltar om rekommenderad färdväg. Det är att be om att orsaka en olycka.. Även om lagen är så korkad att den som ligger i högerfilen oftast kommer undan skuld. :/
Om du ska vänster i cirkulationsplatsen och ligger i innerfilen i cirkulationsplatsen, då har inte bilarna som ska in i cirkulationsplatsen vid andra infarten någon väjningsplikt för dig då du ligger i inner filen.
Detta medför att dom som kommer in i andra infarten kan då ligga kvar i ytterfil för att dom kanske ska höger eller rakt fram i cirkulationsplatsen. Dessa bilar ska du ju då försöka samsas med för att svänga ur cirkulationsplatsen. Du har ingen aning om bilen som ligger strax bakom dig ska svänga ur där du ska av eller om dom ska rakt fram.
#1248246
Nej, där har du faktiskt fel. Den som ska köra in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot all trafik i cirkulationsplatsen oavsett vilken fil det gäller.
#1248251
Variosboy skrev:Nej, där har du faktiskt fel. Den som ska köra in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot all trafik i cirkulationsplatsen oavsett vilken fil det gäller.
Helt riktigt.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

Användarvisningsbild
av joel80
#1248326
Precis.. Fick jag lära mig när jag tog körkort samt så står det rätt tydligt i Trafikförordningen, 3e kap
22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.


Så man ska inte behöva vara orolig för att bli kapad av de som kommer in i cirkulationsplatsen när man ligger till vänster och precis ska byta/passera högerfilen. De som redan är i cirkulationsplatsen bredvid en måste man ha koll på, speciellt om man hamnar bredvid lobocut. :D
#1248619
På tal om körriktning... jag körde ned på ICAs parkering idag. De gjorde om den för ett tag sedan och med stora pilar på backen är det markerat att man skall köra moturs. Dett begriper inte alla. Som den yngling som idag kom körandes mot mig och mot körriktningen. Jag vinkade åt honom och pekade med hela handen åt vilket håll han skulle köra. Då fick jag fingret av honom. Nu brydde jag mig inte om det utan fortsatte mot honom och hissade ned rutan för att tacka för fingret men framför allt för att informera honom om att han körde mot körriktningen. Det kan ju bespara både honom och andra en del besvär i framtiden att veta åt vilket håll man skall köra när körriktningen är markerad. Men nej, han knöde sig förbi och vågade inte stanna och diskutera. Just då ångrade jag bittert att jag inte bara ställt mig ivägen för denna idiot så att han tvingats backa hela varvet runt.
  • 1
  • 434
  • 435
  • 436
  • 437
  • 438
  • 544

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]