...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#1289032
Moppebilar på motortrafikled i tät dimma.
Igår kom jag i 100 och jag lovar, 5 meter framför mig dyker den upp från ingenstans och jag får tvärbromsa och känner bara hur bilen gungar och jag klarade mig i sista sekund.
När jag sedan kör om så är det en finnig sketunge som inte ens slagit på sina lampor, bilen smutsig så man inte ser varningstriangeln...
Epa traktorer, moppebilar är nåt jag stör mig på så in i h""vete

En annan typ av bilister som jag avskyr är ecodrivers/paragrafryttare som ställer sig på bromsen såfort det slår om från 90 till 70 och kickdownar när det slår om till 90 igen.
Vänsterfils kryssare som aldrig kollar backspegeln och idioter som kör om och hoppar in precis framför bilen så att dom skvätter grus och slask

Latte-mammor med telefon i örat och barnvagn som skickar ut vagnen över övergångsstället utan reflexer eller ögonkontakt
#1289055
Knatch skrev:Moppebilar på motortrafikled i tät dimma.
Igår kom jag i 100 och jag lovar, 5 meter framför mig dyker den upp från ingenstans och jag får tvärbromsa och känner bara hur bilen gungar och jag klarade mig i sista sekund.
När jag sedan kör om så är det en finnig sketunge som inte ens slagit på sina lampor, bilen smutsig så man inte ser varningstriangeln...
Epa traktorer, moppebilar är nåt jag stör mig på så in i h""vete

En annan typ av bilister som jag avskyr är ecodrivers/paragrafryttare som ställer sig på bromsen såfort det slår om från 90 till 70 och kickdownar när det slår om till 90 igen.
Vänsterfils kryssare som aldrig kollar backspegeln och idioter som kör om och hoppar in precis framför bilen så att dom skvätter grus och slask

Latte-mammor med telefon i örat och barnvagn som skickar ut vagnen över övergångsstället utan reflexer eller ögonkontakt
Mopedbilar, a-traktorer och epor har inte i trafiken att göra.

Som eco-drajvare måste jag säga att jag ytterst sällan använder bromsen, ett litet tramp på pedalen så det lyser där bak så föraren bakom uppfattar att jag saktar in (folk verkar i allmänhet ha svårt att bedöma trafikrytmen, alltså anpassa farten till framförvarande).

Jag är lyckligt förskonad från telefonpratande lattemammor här ute på vischan, dom finns men är så få att jag aldrig hinner bli galen.
#1289233
Variosboy skrev:Har man problem med att framförvarande bromsar för att hastighetsbegrännsningen ändras så är anledningen mycket enkel, man ligger på tok för nära!
Hastighet är ett jädrans problem, när jag glider in emot en 70-sträcka får jag allt ha full koll i spegeln då en del kör full attack ända till 70-skylten och ibland en bit till innan dom stämplar på hejdarn och åker på framhjulen nästan ända in dragkroken på mig.
Användarvisningsbild
av joel80
#1289243
Jag stör mig nog mer på de som inte verkar se hastighetsskyltar alls...
De som håller konstant 70km/h oavsett om det är 90/80/70/60 eller 50!
#1289254
joel80 skrev:Jag stör mig nog mer på de som inte verkar se hastighetsskyltar alls...
De som håller konstant 70km/h oavsett om det är 90/80/70/60 eller 50!
Bild

Dom där riktiga lågfartshållarna brukar dessutom kunna sakta in till gångfart när de närmar sig den en-filiga delen av 2+1 väg för att sedan återgå till 70km/h.

Jag är ingen fortåkare som i ungdomen längre men jag ligger iaf hyggligt nära högsta tillåtna hastighet.
#1289255
Jallemet skrev: sön 30 dec 2018, 01:04
joel80 skrev:Jag stör mig nog mer på de som inte verkar se hastighetsskyltar alls...
De som håller konstant 70km/h oavsett om det är 90/80/70/60 eller 50!
Bild

Dom där riktiga lågfartshållarna brukar dessutom kunna sakta in till gångfart när de närmar sig den en-filiga delen av 2+1 väg för att sedan återgå till 70km/h.

Jag är ingen fortåkare som i ungdomen längre men jag ligger iaf hyggligt nära högsta tillåtna hastighet.
Ja detta händer titt som tätt.
Senast var härrom da´n då jag kom ifatt en XC60 som körde med en brutal hastighet av hela 65 km/h på en enfilig 100-sträcka på en 2+1-väg. Vansinne! :mad:
Det blev inte bättre när ett svängande körfält efter en stund dök upp till höger. Damen i fråga går ut i detta men skulle inte svänga och hamnar rakt över heldraget och spärrfält... :-/ :bored:
#1290264
Variosboy skrev:Har man problem med att framförvarande bromsar för att hastighetsbegrännsningen ändras så är anledningen mycket enkel, man ligger på tok för nära!
Nej och jag lovar dig att jag ligger minst 3 sekunder ifrån. Jag hatar folk som ligger i bajjan på en i trafiken. Men en del verkar tro att det är hädelse att släppa gasen ner till 70 från 90, istället trampar dom på bromsen ner till 70. Det är ett totalt idiotiskt körsätt som förstör tempot.
Jag kör nästan alltid med farthållare och trycker på nollan bara ner till 70 och aktiverera den igen. Det tar ju kanske 4-5 sekunder att komma ner till 70 mot att panikbromsa ner dit.

Kör jag bil med adaptiv farthållare så skiter jag i vilket =)
för då får biljäveln bromsa bäst den vill
#1290275
Lever du som du lär så torde avståndet mellan dig och den framför öka om det är så att du släpper gasen 4-5 sekunder innan för att glida ner till 70, jämfört med den framför som tokbromsar vid skylten. Så med andra ord kan det aldrig bli ett problem för din del. Eller menar du att tokbromsaren gör det så fort denne ser skylten??
#1290434
Folk som inte kan parkera... :bored:
Sen att taxin endast bestod av en chaffis gör inte saken bättre..
Även om det inte finns någon LTF på skyltarna för familjeparkering bör man respektera budskapet.
20190101_195123-3024x2268.jpg
20190101_195123-3024x2268.jpg (427.23 KiB) Visad 605 gånger
  • 1
  • 462
  • 463
  • 464
  • 465
  • 466
  • 543

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

Problemet här är att det är mycket […]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]