...

Moderator: Moderatorer

#1277258
Micce1980 skrev: sön 28 okt 2018, 18:13 Inte irriterad med fundersam, och lite rädd ;-) Folk som ska köra om en stillastående buss eller bil som stannat för att släppa av folk, deras bil får med god marginal plats på deras körfält också vid omkörningen men ändå ska de över i körfältet jag möter de i. Så de lämnar mer utrymme åt bussen/bilen än vad som ges mellan mig och den som kör om. Ska jag tolka det som att de hellre frontalkrockar de hellre än ens riskerar att nudda bussen/bilen med backspegeln :nerd: Detta händer även på vägar med högre hastigheter och är än mindre spännande då
Jag gör så. Man vet aldrig när någon kliver ut framför ett stillastående fordon och den risken är jag inte beredd att ta. Men jag gör det inte om jag samtidigt får möte, då kör jag väldigt långsamt istället.
#1277264
Ja, jo har man inte möte kan man nästan köra på åkern på andra sidan vägen ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1277317
Inte för att jag brukar göra det.. Men jag frontalkrockar hellre än kör på en unge som springer fram bakom bussen. ;)

Ett trick man kan ta till om man har möte och ska om en buss o varken vill krocka eller köra ihjäl nån är att sakta in! :D
av Lockis
#1277342
joel80 skrev: sön 28 okt 2018, 22:49 Inte för att jag brukar göra det.. Men jag frontalkrockar hellre än kör på en unge som springer fram bakom bussen. ;)

Ett trick man kan ta till om man har möte och ska om en buss o varken vill krocka eller köra ihjäl nån är att sakta in! :D
Ett annat trick är att stanna bakom bussen tills det är fri väg igen alternativt vänta tills bussen rör på sig och stanna bakom tills det ges säkert tillfälle att köra om. :-)
av Libbe
#1277426
Jag blir helt förbannad på alla "Stolpskott" som hänger på Cyklar så att ingenting annat syns än just Cyklarna! :mad: :mad: Som mest har jag sett 4 Cyklar hängandes........Och Poletzie verkar ju inte bry sig?? Dessutom är ju dessa Cykelhållare som säljs "Billigt" över allt OLAGLIGA att användas! Att köpa och användas,är två skilda saker...... Dock INTE dom med plats för Reg.plåt och blinkers........

Heder åt Folk som köper "Riktiga prylar" på en gång!
#1277435
Libbe skrev: mån 29 okt 2018, 17:45 Jag blir helt förbannad på alla "Stolpskott" som hänger på Cyklar så att ingenting annat syns än just Cyklarna! :mad: :mad: Som mest har jag sett 4 Cyklar hängandes........Och Poletzie verkar ju inte bry sig?? Dessutom är ju dessa Cykelhållare som säljs "Billigt" över allt OLAGLIGA att användas! Att köpa och användas,är två skilda saker...... Dock INTE dom med plats för Reg.plåt och blinkers........

Heder åt Folk som köper "Riktiga prylar" på en gång!
När man åker på kontinenten (eller här hemma sommartid) känns detta som ett svenskt fenomen.
Bilar från bl.a. Tyskland, Holland, Österrike och Italien har riktiga cykelhållare med blinkers och reg.skylt alt. har de cyklarna på taket eller på husvagnen.
#1277437
fjohan82 skrev: mån 29 okt 2018, 18:19
Libbe skrev: mån 29 okt 2018, 17:45 Jag blir helt förbannad på alla "Stolpskott" som hänger på Cyklar så att ingenting annat syns än just Cyklarna! :mad: :mad: Som mest har jag sett 4 Cyklar hängandes........Och Poletzie verkar ju inte bry sig?? Dessutom är ju dessa Cykelhållare som säljs "Billigt" över allt OLAGLIGA att användas! Att köpa och användas,är två skilda saker...... Dock INTE dom med plats för Reg.plåt och blinkers........

Heder åt Folk som köper "Riktiga prylar" på en gång!
När man åker på kontinenten (eller här hemma sommartid) känns detta som ett svenskt fenomen.
Bilar från bl.a. Tyskland, Holland, Österrike och Italien har riktiga cykelhållare med blinkers och reg.skylt alt. har de cyklarna på taket eller på husvagnen.
Det är lite tydligare vad som gäller där. Sannolikt bättre kontroll av efterlevnad också... I Sverige är det olagligt att skymma regplåten och olagligt att flytta den till eller ha en dubblett på cykelhållaren. Logiskt och bra.
#1277490
Själv är jag fortsatt mest irriterad mest ofta på folk som åker omkring i helt nedsläckta bilar i skymning och mörker. Total förarinkompetens och borde medföra återkallat körkort med omedelbar verkan.

Blir mer och mer vanligt verkar det som... så kanske jag skulle bli mest irriterad på att poliser i den mån de visar sig ute i trafiken inte lappar riktigt rejält och ofta för den skiten. Det är förmodligen det enda som kan göra skillnad.

Avskyr dessa "zombie-bilar" ute på vägarna nästan omöjliga att se i höstmörkret.
  • 1
  • 456
  • 457
  • 458
  • 459
  • 460
  • 544
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]