...

Moderator: Moderatorer

#1435395

Hilmer skrev:Ett litet irritationsmoment vad det gäller situationen på bilden nedan.
Grön väg är "huvudvägen" runt hela industriområdet (utanför bild).
Gul väg är den som går till/från tågstation, busshållplats och parkering.
Röd ring är korsningen där det sker en hel del förvirring.
De som kommer på grön väg hävdar att det är utfartsregeln som gäller.
De som kör gul väg hävdar bestämt att det är högerregeln som gäller.
Vid orange ring är det väjningsplikt ut mot "stora vägen".
På alla nämnda vägar så är det 40km/h som gäller.

Men vad rätt i situationen ovan!?


Förslöv.jpg
Jag är rätt tveksam då det "känns" som högerregeln. Men å andra sidan har jag fått lära mig att när vägar inte har nått namn så räknas de som parkeringsvägar/utfarter/enskilda vägar. Och jag kan inte hitta nått namn på den väg som gul. Jag skulle inte våga köra ut framför någon där. Och skulle nog vara lite försiktig även när jag kommer på huvudvägen. :)
#1435397
Personer som kör i mittfil får allt för lindriga böter. Det är bara 500kr, och den här föraren har, trots att det är ett solklart trafikbrott, valt att ta det till rätten. Hade personen bara stått för sitt misstag att ligga i fel fil hade det aldrig lett till något åtal.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1435416
Micce1980 skrev: fre 12 mar 2021, 23:14 @Hilmer, Skulle tro att ett försäkringsbolag dömt det som en utfart från parkering men svårt att se då maps inte har en gatuvy där.

Gör en felanmälan till https://www.bastad.se/trafikochstadspla ... elanmalan/ så kanske de kan sätta upp ett förtydligande, även om just industriområden verkar lyda under egna regler :)
Jag vill ha detta till att vara en utfart, men de flesta som kör gul väg kör där som om det vore högerregeln.
Felanmälan till kommunen, nja... det tog dom 13mån att svara på min anmälan om att en lyktstolpe här hemmavid hade slocknat... :-/ ;-)


Edit: Har lagt en anmälan nu, så får vi se ifall det händer något.
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
#1435459
Jo utfartsregeln känns som att många har dålig koll på. Vid sonens skola finns en utfart från parkeringen direkt ut i en signalreglerad fyrvägskorsning. Dvs man får även grönt ljus ut från parkeringen. Där råder det konstant konflikt på morgonen då de som åker ut från parkeringen ju "hade grönt ljus". Att man korsar en cykelbana och till och med en fasad kantsten tycks inte heller påminna...
av Lockis
#1435698
frasse4 skrev: lör 13 mar 2021, 10:48 Jo utfartsregeln känns som att många har dålig koll på. Vid sonens skola finns en utfart från parkeringen direkt ut i en signalreglerad fyrvägskorsning. Dvs man får även grönt ljus ut från parkeringen. Där råder det konstant konflikt på morgonen då de som åker ut från parkeringen ju "hade grönt ljus". Att man korsar en cykelbana och till och med en fasad kantsten tycks inte heller påminna...
Bråk mellan bilister och gång/cykel-trafikanter?
#1435739
Bråk är väl fel ord, snarare förvirring mellan bilister . Jag skulle säga att cyklister undviker denna korsning (finns bra alternativa cykelvägar) Generellt en väldigt dålig lösning då det är väldigt många barn som går där och bilar som backar kors och tvärs.
#1435984
Började jag undra vad som gäller idag. Jag antog att det var cykelpassage, cyklisten som kom från "ingenstans" utan belysning drar långfingret när jag bromsar. I hans rikting finns en skylt som visar cykelbana, såg jag sedan. Men bara i hans riktig, inte åt andra hållet. Hade önskat att fler plaster byggdes om till cykelöverfart istället för tycker ändå inte att det fungerar speciellt bra som det är nu ;-)

https://www.google.se/maps/@55.5880384, ... 384!8i8192

Här verkar det bli viss förvirring ibland med, det är ett vägmärke för cykelbana men de har tagit bort märkena i asfalten från en tidigare cykelöverfart https://www.google.se/maps/@55.6123485, ... 384!8i8192
#1435988
@Micce1980 Vet inte om jag missuppfattar dig, men min tolkning är såhär:
Jag skulle vilja ha cykelöverfarten till en ren högerregel, så länge denna inte är reglerad med B8-skyltar.
D6-skylten gäller inte överfarten utan enbart GC-vägen längs med körbanan. Målningen och hur överfarten är byggd stämmer inte med den skylten. :-)
  • 1
  • 514
  • 515
  • 516
  • 517
  • 518
  • 544

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]