...

Moderator: Moderatorer

#1355346
Dimmigt igår. Jag verkade vara ensam om att vilja kunna stanna på den del av vägen jag kunde se vilket innebar en hastighet runt 60, max. Tur det finns gott om busshållplatser på E45 så man kan släppa förbi hetspellarna utan konsekvenstänk.
#1355348
SBergdahl skrev: mån 23 dec 2019, 16:45 Dimmigt igår. Jag verkade vara ensam om att vilja kunna stanna på den del av vägen jag kunde se vilket innebar en hastighet runt 60, max. Tur det finns gott om busshållplatser på E45 så man kan släppa förbi hetspellarna utan konsekvenstänk.
De tänker väl att man kan köra på, bilen bromsar väl själv om något händer :)
#1355350
Micce1980 skrev: mån 23 dec 2019, 16:47
SBergdahl skrev: mån 23 dec 2019, 16:45 Dimmigt igår. Jag verkade vara ensam om att vilja kunna stanna på den del av vägen jag kunde se vilket innebar en hastighet runt 60, max. Tur det finns gott om busshållplatser på E45 så man kan släppa förbi hetspellarna utan konsekvenstänk.
De tänker väl att man kan köra på, bilen bromsar väl själv om något händer :)
Jo och kör man på en älg bromsar det väldigt bra :-D
#1355373
Dagens observationer: Keps-gubbe stannar vid ett signalreglerat övergångsställe för att släppa fram gående som väntar på grön gubbe. Dessutom en Hyundai I40 och en V40 D3 som körde runt i mörkret utan bakljus... Kommentarer typ överflödiga... :bored:
#1355382
fjohan82 skrev:Dagens observationer: Keps-gubbe stannar vid ett signalreglerat övergångsställe för att släppa fram gående som väntar på grön gubbe. :bored:
Gaah! Låg bakom en sådan i höstas, stannade för gående som hade rött, jag tutar. Stannar för gående på övergångsställe som tagits bort men luckorna i den upphöjda refugen fanns kvar, jag tutar. Stannar för cyklist som är en bit bort vid cykelpassage, jag tutar, cyklisten i fråga hade en fin räsercykel och väntade tills damen kört, han undrade med vad damen gjorde och visste att han hade väjningsplikt ;-)
#1355530
Micce1980 skrev: mån 23 dec 2019, 20:13
fjohan82 skrev:Dagens observationer: Keps-gubbe stannar vid ett signalreglerat övergångsställe för att släppa fram gående som väntar på grön gubbe. :bored:
Gaah! Låg bakom en sådan i höstas, stannade för gående som hade rött, jag tutar. Stannar för gående på övergångsställe som tagits bort men luckorna i den upphöjda refugen fanns kvar, jag tutar. Stannar för cyklist som är en bit bort vid cykelpassage, jag tutar, cyklisten i fråga hade en fin räsercykel och väntade tills damen kört, han undrade med vad damen gjorde och visste att han hade väjningsplikt ;-)
Dom borde inte få vara ute i trafiken... :bored:
#1357221
Hittade denna https://www.mestmotor.se/automotorsport ... Ioac62pv5o

Notera detta:

"Finns det risk för sammanstötning bör fordonet i vänsterfilen fortsätta "framåt", antingen för att ta nästa avfart eller köra ett helt varv runt för ett nytt försök. Skulle det ske en sammanstötning vid filbyte är fordonet i vänsterfilen vållande till 100 procent. Även här finns det flera prejudikat från Högsta Domstolen. Om du ska vara absolut säker på att inte bli vållande vid en olycka är rekommendationen att ligga i högerfilen hela tiden, även om påbudsskyltarna säger annorlunda är det inget lagkrav att följa dom inne i rondellen. Det här låter säkert underligt i mångas öron, men det är Högsta Domstolens beslut som gäller."

Jag kör alltså rätt när jag ligger i ytterfil, oavsett var jag ska i rondellen.
#1357223
Lobocut skrev:Hittade denna https://www.mestmotor.se/automotorsport ... Ioac62pv5o

Notera detta:

"Finns det risk för sammanstötning bör fordonet i vänsterfilen fortsätta "framåt", antingen för att ta nästa avfart eller köra ett helt varv runt för ett nytt försök. Skulle det ske en sammanstötning vid filbyte är fordonet i vänsterfilen vållande till 100 procent. Även här finns det flera prejudikat från Högsta Domstolen. Om du ska vara absolut säker på att inte bli vållande vid en olycka är rekommendationen att ligga i högerfilen hela tiden, även om påbudsskyltarna säger annorlunda är det inget lagkrav att följa dom inne i rondellen. Det här låter säkert underligt i mångas öron, men det är Högsta Domstolens beslut som gäller."

Jag kör alltså rätt när jag ligger i ytterfil, oavsett var jag ska i rondellen.
Japp, cirkulationsplatsen är ju en egen "väg" så det är högerregeln som gäller sen är det ju en annan sak om det är rimligt och sunt förnuft...
Användarvisningsbild
av joel80
#1357227
Det där har ju varit så sen domen I HD ang olycka i cirkulationsplatsen vid Årsta 2010.

Men att lagen säger att den som byter fil är skyldig att lämna företräde är egentligen inte så konstig. Oavsett vem som blir skyldig vid en sammanstötning är det helpuckat att ta högerfilen om man ska runt eller "åt vänster" om vägmarkeringarna inte stödjer det.
Man skulle orsaka olyckor på väldigt många ställen om man envisades med att "hålla på sin rätt" att få köra högerfilen runt.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 489
  • 490
  • 491
  • 492
  • 493
  • 544
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]