...

Moderator: Moderatorer

#1438426
Jag cyklar själv en del så jag har det perspektivet också, bra att ha när man sitter bakom ratten. Det krävs en hel del medvetenhet som cyklist vid rödljus, rondeller etc.

Finns ju alla sorter av fotgängare, cyklister, bilister, en del är eftertänksamma och andra inte.

Som sagt, tror det är ett vettigt angreppssätt att fråga sig vad man själv kan göra i alla lägen.

Nu hittade jag en grej jag faktiskt kan bli bättre på som bilist för att parera för folk som inte har koll alls, som i det här fallet någons dotter i 12-15-årsåldern eller vad det kan ha varit (svårt att bedöma från bilderna).
___
Noterar bla cykelhjälmen som sitter fastspänd på pakethållaren, detta är något som pappa eller mamma har sagt till om. Finns andra ledtrådar för slutsatsen om åldersbestämning men vi släpper det tycker jag.

___
Snabba reflexer kan ibland kompensera för situationer som produceras av både egen och andras ouppmärksamhet. Oändligt tacksam för att det gick bra i detta fall, och jobbar vidare med att inte behöva använda detta framöver i onödan.
#1438593
Min irritation har till slut landat i att jag behöver bli ännu bättre på att förutsäga och parera för dylika scenarios, dvs att jag är irriterad på mig själv att jag nästan körde på en person här. Man lär så länge man lever.

Det är trots allt så att jag sitter i en snabbrörlig stålbubbla på ett par ton, med detta följer ett mycket stort ansvar att kunna parera för i stort sett vad som helst inklusive obetänksamma cyklister.

En förhoppning är att fler än jag kan bli medvetna av vad som ibland kan dölja sig bakom en A-stolpe genom denna lilla rapport, och hur man kanske kan känna igen och hantera en typisk risksituation.

Idén att aktivera en frontkollisionsvarningsfunktion i dashcam var totalt värdelös visade det sig, avaktiverades illa kvickt. Dvs det var som jag misstänkte - varnade för allt möjligt irrelevant. Ska det vara någon vits med dylika funktioner så behöver de vara djupt integrerade i bilens styrsystem.

Så det kokar ner till att man som förare får bete sig mer aktivt och preventivt i dessa typsituationer, görbart om man vet om det extremt sällsynta problemet att mindre objekt kan döljas bakom A-stolpen under lång tid under vissa förhållanden.
#1438868
Lockis skrev: mån 01 mar 2021, 10:46
Lövet skrev:
Lockis skrev:
Registreringsnummer på en bil som ägs av en privatperson är personuppgifter och skyddas således av GDPR.
Men GDPR är knappast något som påverkar Jagrullar forumet i någon större utsträckning. I värsta fall så kommer det ett mail om att bilderna ska tas bort. Några sanktioner är inte att vänta :-D
Inget är så missförstått som gdpr. I fallet regskylt så är det transportstyrelsen som omfattas av gdpr, inte jagrullar. Gdpr är inget fotoförbud, det styr registerhållning.

jo.. det är helt klart..
Kamerabevakning utanför ditt hem skrev: Om du vill filma en plats utanför ditt hem måste du följa dataskyddsförordningen och kamerabevakningslagen. Detsamma gäller om du vill dela med dig av inspelat filmmaterial till en större krets människor, till exempel genom publicering på sociala medier.

Den som bedriver bevakning utan stöd av privatundantaget blir personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som fångas av kameran, även om man bevakar som privatperson. En personuppgift kan till exempel vara en bild på en person som går att identifiera, direkt eller indirekt.

Personuppgiftsansvaret innebär att du måste uppfylla en rad krav enligt dataskyddsförordningen och kamerabevakningslagen. Du ska även vara beredd på att tillgodose de rättigheter som finns för den som filmats. Detta innebär bland annat att du måste informera om din bevakning och ange dina kontaktuppgifter för den som vill veta mer om bevakningen.
https://www.imy.se/vagledningar/kamerab ... tpersoner/

Dela med andra ord inte med dig av registreringsnummer om du vill vara på den säkra sidan.
Men som jag sa tidigare så är risken för sanktioner oerhört liten.
Den enda som dessutom kan begära granskning är ägaren till bilen.

Sen kan man diskutera moralen hur länge som helst.

Tänk om bilen är såld efter tillfället?
Tänk om det inte var ägaren till bilen som körde?

@Joel80 lär säkert ha mer information om just film av bilar då han filmar och publicerar.
Jag är mer insatt i hur GDPR funkar för företag än för privatpersoner och forum, kanske finns ett företag bakom jagrullar och då kan vi ha en annan situation.
Det tog sin tid men jag fick svar nu. Bild
Bilagor
A062D5FA-60EC-4D07-B462-66134437685F.jpeg
A062D5FA-60EC-4D07-B462-66134437685F.jpeg (157.61 KiB) Visad 372 gånger
#1438991
Jag använder nästan aldrig farthållare, möjligen på motorväg långa sträckor.

På landsväg och mindre vägar vill jag betämma hastigheten själv i alla lägen, efter aktuella förhållanden som kan variera.
#1439331
Visst va det på en 50km/h sträcka men kunde inte köra fortare än så. Då förtjänar man ett, nej flera långfinger :-/ En vacker dag kanske man ledsnar och tvärnitar för en räv som sprang över vägen. Trist att du låg så nära just då...

.
771B7F9A-2ECF-403F-BACF-6191A910CAB4.jpeg
771B7F9A-2ECF-403F-BACF-6191A910CAB4.jpeg (159.32 KiB) Visad 285 gånger
Användarvisningsbild
av vetten
#1439352
Orkar knappt bry mej numera och om någon bråkar för nått dom gjort så är dom ju ändå körda efteråt, ja kamera i bilen har jag haft i minst 10 år nu, bra sak är den men har hittills inte behövt använda någon gång men känns tryggt att ha ;-)
#1439359
När vissa av mina mottrafikanter prompt ska ut framför en långtradare (som jag ligger bakom) trots att dom ska lämna företräde, så naturligtvis får tradarn, jag och alla andra på huvudleden sakta in och ibland pallnita.

Jag saknar trafikpolisen.

Ja, jo. 100% gubbe.
5C820A09-53FC-4699-B2B7-A41A6ADB0229.jpg
5C820A09-53FC-4699-B2B7-A41A6ADB0229.jpg (42.76 KiB) Visad 255 gånger
#1439372
vetten skrev: lör 03 apr 2021, 23:30 Orkar knappt bry mej numera och om någon bråkar för nått dom gjort så är dom ju ändå körda efteråt, ja kamera i bilen har jag haft i minst 10 år nu, bra sak är den men har hittills inte behövt använda någon gång men känns tryggt att ha ;-)
Helt rätt, ibland undrar man ändå dock hur de fungerar och varför de inte kör om istället för att köra nära i några minuter. Här tittade jag på videon för att se om passageraren ens gör något för att lugna föraren för att förbättra sin situation men så var det inte. Själv hade jag sagt till föraren att lugna sig och hålla mer avstånd eller stanna och släppa av mig.

Största lärdomen som man får påminna sig om ibland är just att det inte är personligt, det är just som du menar de som är körda.
  • 1
  • 516
  • 517
  • 518
  • 519
  • 520
  • 543

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]