...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1188049
Jag tycker många tyskar kör på tok för nära. Noll respekt för avstånd.
Det tyskarna är bättre på är dock att använda högerfilen när den är ren. Inte alls samma mängd vänsterfils- eller mittfils-sovare.
#1188051
Nonchalans har blivit ett signum i svenskt trafik, släpvagnar i 110-120km/h där jag senast igår morse kommer ifatt en lgf-skyltad vagn med båt i storleksklass Albin25 som åker 90km/h. Omdömeslöst så det räcker och blir över.

Epa och A-traktorer som åker 80km/h gör mig också uppgiven.

Rondeller, där finns det en del att önska men det är iaf mindre kroppsskador numera än när folk körde mot rött, back in the days.

Hastighetsbegränsningar nonchaleras, överallt och hela tiden. Sorgligt.

Lider med barnvagsförare och ryttare som med livet som insats är utomhus för lite frisk luft.

Jag förespråkar säkerhet och marginal, numera . När jag var ung körde ungdomarna racing lite varstans och många växte nog aldrig upp utan lever ut drömmen än idag som racing-artist i sin optimerade kombi.
#1188071
joel80 skrev:Jag tycker många tyskar kör på tok för nära. Noll respekt för avstånd.
Det tyskarna är bättre på är dock att använda högerfilen när den är ren. Inte alls samma mängd vänsterfils- eller mittfils-sovare.
Inte värre med avstånden än hemma tycker jag. Men det känns mindre aggressivt på Autobahn än svensk motorväg trots det betydligt sömnigare tempot hemma. Blinkers används också flitigt och man ser att andra noterar att man blinkar på ett helt annat sätt.

Körde genom Milan igår. Kaos men på ett rätt avslappnat sätt. Där motorvägen öppnas till betalstationer och sedan smalnar av igen är extra intressant :-)
De värsta rövhålen jag såg på italienska sidan hade faktiskt Schweiziska skyltar...
#1189420
Körde E6:an mellan Ängelholm och Falkenberg igår och det var ingen behaglig upplevelse, man var tvungen att sitta på helspänn hela tiden när man skulle köra om, folk vräkte ju ut sina bilar framför en hela tiden!
Hade väl ställt farthållaren på ca 130 (GPS visade drygt 120 och det är skyltat 120 nästan hela sträckan) så det var inga vansinneshastigheter det rörde sig om.

Och körde man om en längre kö med diverse fordon som höll obefintliga avstånd så kunde man snart räkna med att få helljus i nacken när alla överspeedade människor skulle fram, värst var en röd Passat-kombi som trängde sig in på insidan och i stort sett prejade mig när han svängde ut i omkörningsfilen igen.

De flesta sköter sig, men idioterna på våra vägar har blivit fler på senare tid, det är helt klart.
Användarvisningsbild
av snepo
#1189519
joel80 skrev:Jag tycker många tyskar kör på tok för nära. Noll respekt för avstånd.
Det tyskarna är bättre på är dock att använda högerfilen när den är ren. Inte alls samma mängd vänsterfils- eller mittfils-sovare.
Efter resan till England. Tycker jag att Danmark,Tyskland,Holland,England är bättre på att använda blinkers. Likaså vid filbyen blev man insläppt. Smart med varningsblinkers i Tyskland. Vid köbildning på Autobahn.
Användarvisningsbild
av joel80
#1189526
Varningsblink vid kövarning änvänds ju ganska frekvent i Sverige också.. Jag kör det alltid och är det kö på ett överaskande ställe brukar rätt många dra igång varningsblink när dom ligger sist. Det har folk börjat fatta bättre och bättre senaste åren tycker jag! :)
#1189530
Kul att vi får så olika upplevelser. Efter så många gånger man nött mil i Tyskland är det min erfarenhet att det hemma körs närmare i baken och att båda går in för nära lika ofta. Skillnaden som jag ser det är att det är lättare och mer avslappnat att köra söder om Danmark. Men tror jag nu har passerat fler körda mil på motorväg där än på hemmaplan nu så det kanske är jag som har ändrat min stil och inte längre passar in på E6:an :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1189564
Sen är min erfarenhet av E6an begränsad.. :D Det kanske även körs lite olika där neråt och här uppe i Stockholm/Gästrikland. :D
Stockholmarna och dom runtomkring verkar i allafall lärt sig just varnigsblinket. En av få saker där det känns som att fler lärt sig än tappat. ;)
#1189607
Folk som kör om precis innan kurvor.
Körde på en mindre landsväg i Småland tidigare i veckan, en lång raka med en vänstersväng längre fram. Jag har en bil framför mig när vi närmar oss kurvan och jag ser i backspegeln hur en BMW-suv (såklart) kommer dundrandes på vänstersidan. Vid det här laget är det ju heldraget sedan länge och jag tar snabbt ut lite avstånd till framförvarande IFALL det dyker upp mötande i kurvan - vilket det såklart gör. Jag viker snabbt ut åt höger i vägrenen för att ge alla utrymme att åka "bredvid" varann ifall det skulle behövas och BMWn trycker på det sista och slänger sig in framför mig.
Jag ger ett helljusblink och en tutning för att markera att det inte var OK för fem öre och personen ställer sig på bromsen, i ~100km/h.
Han ställde sig inte på bromsen för att bromsa ner för den som innan låg framför mig, den personen hade fortsatt köra och fanns förhållandevis långt framför oss vid det här laget. Det var en tydlig markering mot mig helt enkelt.

Funderade ett tag på om jag skulle ta regnr och bild från dashcamen och skicka över med en hälsning om att denne kanske ska tänka sig för lite då jag tvivlar på att varken polis eller försäkringsbolag skulle vara så medgörliga i en olycka som skulle kunnat ske här.

MEN!
Jag tar med mig något positivt ut detta. Kina-däck som bashas så hårt, här var det rejält blött i backen och vi höll omkring 100km/h vid tillfället, däcken levererade något enormt. Jag känner mig ännu mer trygg med däcken efter detta, trots ett "budgetval".
#1189615
Kul att däcken levererade, nog därför man inte köper budget för då vet man att man får en viss standard. Men de har kanske tjypat upp sig och lärt sig på budgetsidan..?.

Vissa som den du hade att göra med tror bara att denne har rätt att göra som denne vill, ett helljusblink ses nog som en grov förolämpning mot dennes exemplariska sätt att framföra fordonet. Nej då, tror situationen gjorde denne stressad med och att denne vid ditt helljusblink instinktivt valde fel reaktion. Hade något hänt hoppas jag alla varit ok och du tack vare kameran "fått rätt", synd att folk inte ser hur deras agerande påverkar andra ibland dock

Hade själv en sådan bakom mig på en 50 väg förra veckan, jag höll nog inte riktigt 50 enligt mätaren och en bakomvarande "hemmalackerad" Opel Corsa fick nog och skulle köra om, inga problem egentligen men just då kom framförvarande på att denne skulle svänga vänster. Så för att rädda situationen gick jag ut lite för att blocka omköraren så denne ej skulle riskera att köra på framförvarande. Senare körde denne om så att mötande fick väja in på vägrenen, då fick han mitt helljus i nacken och herre j-a vad sur han blev. :) Ibland undrar man hur folk som så uppenbart gör "fel" inte ens kan ta ett helljusblink, undra hur det går där hemma när de inte använt borsten i toaletten, då lyfter väl hustaket ;)
  • 1
  • 398
  • 399
  • 400
  • 401
  • 402
  • 544
Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]