...

Moderator: Moderatorer

#1436005
@fjohan82, Näe, man blir bara kluven och det vore lättare för alla och säkrare om det var en cykelöverfart, anser jag. Då får man vägskyltar samt märken i vägen. Den första är helförvirrande men tolkar det som att cyklisterna har väjningsplikt? Samma med den andra förresten?

Han vart inte glad på mig såg jag nu :) Men så får det vara om man cyklar runt som ett spöke dessutom utan lysen och reflexer: Långfingret syntes i och för sig rätt bra :-)

.
IMG_9763.jpg
IMG_9763.jpg (84.4 KiB) Visad 637 gånger
#1436014
Micce1980 skrev:@fjohan82, Näe, man blir bara kluven och det vore lättare för alla och säkrare om det var en cykelöverfart, anser jag. Då får man vägskyltar samt märken i vägen. Den första är helförvirrande men tolkar det som att cyklisterna har väjningsplikt? Samma med den andra förresten?

Han vart inte glad på mig såg jag nu :) Men så får det vara om man cyklar runt som ett spöke dessutom utan lysen och reflexer: Långfingret syntes i och för sig rätt bra :-)

.
IMG_9763.jpg
Cyklisten har väjningsplikt där om jag uppfattar situationen rätt. Som bilist har man skyldighet att sakta in och köra så att man kan stanna om cyklister ändå cyklar ut.
Då du ju inte körde på nån gjorde du allt rätt men cyklisten gjorde fel. :)
#1436041
@joel80, *asg* ;-) Just på de ställena är på 40-sträckor och brukar försöka sänka till runt 30-35 beroende på hur sikten är. Lite stör de mig dock att det inte är tydligare för ingen alls verkar förstå vad som gäller. Man kan ju inte heller riktigt begära att cyklisterna ska kunna reglerna heller men då kunde ett vägmärke med väjningsplikt och märken i vägen hjälpt till att upplysa de. Eller gör bara om till cykelöverfart så får vi med körkort märkena på vårkörbana. :-)
#1436850
#1436978
joel80 skrev: tis 16 mar 2021, 00:50
Micce1980 skrev:@fjohan82, Näe, man blir bara kluven och det vore lättare för alla och säkrare om det var en cykelöverfart, anser jag. Då får man vägskyltar samt märken i vägen. Den första är helförvirrande men tolkar det som att cyklisterna har väjningsplikt? Samma med den andra förresten?

Han vart inte glad på mig såg jag nu :) Men så får det vara om man cyklar runt som ett spöke dessutom utan lysen och reflexer: Långfingret syntes i och för sig rätt bra :-)

.

IMG_9763.jpg
Cyklisten har väjningsplikt där om jag uppfattar situationen rätt. Som bilist har man skyldighet att sakta in och köra så att man kan stanna om cyklister ändå cyklar ut.
Då du ju inte körde på nån gjorde du allt rätt men cyklisten gjorde fel. :)
Detta är bara en del av sanning, du har även en skyldighet som cyklist att göra samma sak.

”6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.”

I slutändan har dock cyklisten väjningsplikt.

Och för att de ska vara en korrekt cykelöverfart, då ska det finnas vägmarkering för cykelöverfart
M16, väjningslinje M14 (för biltrafiken), B8: Cykelöverfart och även fartdämpande åtgärder ska finnas, till exempel en upphöjning där cykelöverfarten är.

Se det är rätt lätt att se skillnaden.
#1438027
Var ute för något liknande här om dagen. En cyklist kommer från vänster på en cykelbana/övergångsställ precis innan en rondell.

Döljs helt av vänster A-stolpe tills vederbörande är typ tre meter framför bilen, iklädd heltäckande hörlurar och blicken riktad åt helt annat håll... ingen kontakt alls med mig.

Men tack vare en rätt låg hastighet och snabba reaktioner så blev det bara en odramatisk tvärnit, vilket inte den här cyklisten ens märkte.

Frågan är ju om man skulle ha blivit skuldbelagd om detta resulterade i den krock som skulle ha hänt om jag inte var snabb nog?

___
PS. När jag tänker på detta... tror nog fasen att det finns uppfångat på min dashcam. Får kolla. Blev överraskad av att jag blev överraskad på detta sättet, väldigt ovanligt och vill gå till botten med dylikt.

___
Sagt och gjort. Var ute i bilen och hämtade in minneskortet.

Fiskade fram tre bilder ur filmen som illustrerar ganska bra.

Första bilden: cyklisten dold bakom A-stolpen men dashcam ser pga sin montering och extrem vidvinkel därframme.
IMG_0461.jpg
IMG_0461.jpg (235.62 KiB) Visad 420 gånger
Andra bilden: verkar ju enkelt att parera - om man satt där dashcam kan se...
IMG_0462.jpg
IMG_0462.jpg (207.24 KiB) Visad 420 gånger
Tredje bilden: illustrerar bra hur det såg ut för mig som förare, plötsligt uppdykande cyklist, i samma ögonblick som bilden ovanför.
IMG_0463.jpg
IMG_0463.jpg (194.75 KiB) Visad 420 gånger
Litet intressant tycker jag att analysera "near disasters", vad man ev kan förbättra sig på för att undvika och det inkluderar ju att kunna hantera tex cyklister som gjort sig okommunicerbara som vi ser här.

A-stolpars osyliggjorda områden är något jag tar med mig framöver helt klart, lätt att glömma bort det man inte ser normalt.

De två sista bilderna är från ögonblicket där jag aktiverade bromsarna, det jag inte tyckte om här var att jag blev överraskad. Men det gick ju bra.
#1438392
Ursäkta att jag svarar på mitt eget inlägg.

Men jag tycker som sagt detta var en intressant incident på många sätt, kanske fel tråd att posta i men det kan vara bra för många att fundera på.

Ok, jag blev mest irriterad av att jag av en olycklig slump missade att se cyklisten hela vägen från vänster till höger där cyklisten befann sig bakom vänster A-stolpe hela tiden, för att sedan dyka upp helt plötsligt framför bilen med bara några meter till godo. Irriterad över att jag inte skiftade mitt eget perspektiv innan rondellen, flytta på huvudet helt enkelt: det får bli standardprocedur hädanefter.

Tror man måste varit med om en sån här "near accident" för att trimma in det beteendet, sannolikheten att man ska hamna i exakt "rätt vinkel" för att det ska kunna ske enligt scenariot är väldigt liten så jag tar på mig detta på egna lärkontot - man vill *inte* testa sina reflexer och bilens bromsar på detta sätt. Lustigt nog råkade jag ha nya premiumdäck och även nya precis inkörda bromsar här, ibland har man tur - superkort bromssträcka i de låga hastigheter det handlade om, ca 30 km/h.

Sedan är det ju så att det krävs fler än ett misstag för att olyckor ska kunna hända normalt sett. I detta fall ska den olyckliga slumpen ovan sammanfalla med att vi har en cyklist (väldigt ung, av allt att döma) som ännu inte lärt sig att bilister inte alltid kan se, man bör alltså söka ögonkontakt och inte bara trampa på innesluten i sin egen lilla värld. Finns många liknande situationer med ännu mindre objekt som kommer in från periferin via elscooter tex.

Min gamla Viofo A119 har "nackdelen" att ha en extrem vidvinkel, 160 grader, vilket gör att man inte riktigt kan se hur nära saker håller på att hända i verkligheten. Allt ser ju helt oproblematiskt ut från ett fisheye-perspektiv framme i vindrutan.

Men en tanke slog mig: eftersom kameran tydligen ser så väldigt bra där framme med sin supervidvinkel, kan det möjligen vara så att man kan ha nytta av att aktivera FCWS, "Forward Collision Warning System"? Aldrig använt vare sig detta eller liknade funktioner som "Lane Departure Warning System (vilket troligen är helt värdelöst, hur vet denna grunka vad jag vill göra...) men testar nu vad det kan ge. Bara att få något litet pip som kan indikera inkommande från höger och vänster vore ju fint men jag betvivlar innerst inne att detta skulle funka, det är mer vad jag skulle vänta mig att fullfjädrat autobromssystem ska hantera utan att falsklarma(/bromsa...) stup i kvarten. Dvs betydligt kraftigare AI-förmågor än jag kan tänka mig att denna lilla billiga A119 har... :-)

Vad som är mer troligt att det ska funka är det jag nämnde: flytta perspektiv aktivt med huvudet när man närmar sig ev cykelöverfarter oavsett om man sett något eller inte sekunderna innan.

A - killer - pillar...
Användarvisningsbild
av vetten
#1438402
Det är ju inte bara ung cyklande människor som inte fattar att bilar är hårda att bli påkörd av att det dessutom är tillåtet att ha lurar på sej när man framför ett fordon eller överhuvudtaget rör sej i trafiken är ju löjligt.
#1438407
Ja detta med att ha lurar på sig ute i trafiken är lurigt... :-)

Själv kan jag på sin höjd ha på mig ett par halvöppna Koss Portapro el likn om jag är ute till fots eller på cykel, med låg volym på musiken. Då är jag med i vad som händer runtom.

Jag blurrade ner upplösningen en liten smula så att exempelpersonen inte skulle kunna gå att identifiera så enkelt. Men ärligt talat, det vore väldigt bra för vederbörande att känna till att det var på håret att det blev en tråkig olycka här, som till stor del kunde ha undvikits helt genom bara vanlig uppmärksamhet och att följa trafikregler... men det är kanske för mycket begärt.

Personen i fråga visade inga som helst tecken på att ha uppfattat hur nära det var, bara cyklade vidare i godan ro.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1438419
Nu finns det så klart rötägg i alla fordonsslag, men cyklister och även gångtrafikanter i viss mån verkar generellt ha en märklig inställning kring trafiksäkerhet och trafikvett, dom verkar tyvärr också ha en enorm övertro på sin egen säkerhet i trafiken. Detta gör ju att man som bilist måste vara extremt vaken på oförutsedda händelser, så jag förstår inte hur folk ens vågar sitta och fibbla med telefonen när dom kör...
Tänk en värld där bilister betedde sig som cyklister och gångtrafikanter... :P :-D
  • 1
  • 515
  • 516
  • 517
  • 518
  • 519
  • 543
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]