...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1357228
Jallemet skrev:Japp, cirkulationsplatsen är ju en egen "väg" så det är högerregeln som gäller sen är det ju en annan sak om det är rimligt och sunt förnuft...
Högerregeln har inget med det att göra. Det är filbyten och skyltad väjningsplikt (för de som ska in) som gäller. (Hade det varit högerregeln hade man ju behövt lämna företräde för de som ska in i cirkulationsplatsen.)
#1357232
Jallemet skrev: sön 05 jan 2020, 21:56 .. Om du ska vara absolut säker på att inte bli vållande vid en olycka är rekommendationen att ligga i högerfilen hela tiden,..
Om man vill vara säker på att förr eller senare bli inblandad i en kollision så är det absolut en bra ide att ligga i högerfil vid vänstersväng!
#1357235
Erik Å skrev: sön 05 jan 2020, 22:20
Jallemet skrev: sön 05 jan 2020, 21:56 .. Om du ska vara absolut säker på att inte bli vållande vid en olycka är rekommendationen att ligga i högerfilen hela tiden,..
Om man vill vara säker på att förr eller senare bli inblandad i en kollision så är det absolut en bra ide att ligga i högerfil vid vänstersväng!
För att bilförare inte vet om att dom måste lämna företräde till bilar i ytterfil?
#1357241
Lobocut skrev: sön 05 jan 2020, 22:30 För att bilförare inte vet om att dom måste lämna företräde till bilar i ytterfil?
Bland annat ja, dessutom för att bilen i ytterfil hamnar jättefint i döda vinkeln för bilen i innerfil..
Det är inte helt riskfritt att tvingas stanna i innerfilen i en rondell för att lämna företräde, diskuterade precis detta med dottern som övningskör. Vi kom fram till att enda vettiga lösningen är att vara beredd att ta ett varv till i innerfilen när det inträffar
#1357245
Erik Å skrev: sön 05 jan 2020, 22:49
Lobocut skrev: sön 05 jan 2020, 22:30 För att bilförare inte vet om att dom måste lämna företräde till bilar i ytterfil?
Bland annat ja, dessutom för att bilen i ytterfil hamnar jättefint i döda vinkeln för bilen i innerfil..
Det är inte helt riskfritt att tvingas stanna i innerfilen i en rondell för att lämna företräde, diskuterade precis detta med dottern som övningskör. Vi kom fram till att enda vettiga lösningen är att vara beredd att ta ett varv till i innerfilen när det inträffar
Ja, det är det man säger, att man i så fall får försöka kör av vid nästa avfart eller köra ett nytt varv. Oavsett vilket sätt man väljer, att köra ytterfil eller innerfil så finns riska för en olycka. Men väljer man ytterfil så blir man alltid oskyldig.
#1357249
jag kan kanske förstå att denna tolkning kan gälla i en cirkulationsplats med två filer rakt fram och två filer till vä .
men gäller denna konstiga tolkning även om cirkulationsplatsen bara har en fil till vä?
dvs två rakt fram där den högra filen går till höger och rakt fram och vänsterfilen bara går till vä ?
Användarvisningsbild
av joel80
#1357252
Om själva filen går ur cirkulationsplatsen och det alltså i cirkulationsplatsen bara blir en fil kvar mellan andra och tredje avfarten så blir det annorlunda ja. Men så länge det är två filer hela vägen runt i cirkulationsplatsen har det ingen betydelse hur många filer varje utfart har. Har du nått exempel på nån som är som du menar så man kanske kan kolla google maps? :)
av Lockis
#1357262
Screenshot_20200106_052113_com.google.android.apps.maps.jpg
Screenshot_20200106_052113_com.google.android.apps.maps.jpg (269.08 KiB) Visad 451 gånger
Den där rondellen kan man inte ligga i högerfilen och köra ett helt varv, inte för att folk inte har försökt dock :laugh:
#1357292
hej
ja här e två godingar :-)
https://goo.gl/maps/L1LghaCRGWD4C3ff7
jordfallsbron i kungälv har en cirkulation i varje ände där vänster fil går till vä .
den cirkulationen på bohussidan så kan jag förstå att lastbilar och liknande ligger till hö och svänger vä (de visar iofs vart dem vill) där är det många tyskproducerade som lägger sig i hö och svänger vä ( för dem är så viktiga...).
#1357295
Kan det vara skyltat före cirkulationsplatserna?

Det finns två i Borlänge som jag kommer ihåg är lite annorlunda, mellstarondellen där vänsterfil i norrgående endast är vänstersväng (2 filer in, 1 ut) och rondellen vid stadshuset där vänsterfil är rakt fram och vänster, höger fil är endast höger. (2 filer in, 1 ut)
Det är skyltat och målat.
  • 1
  • 490
  • 491
  • 492
  • 493
  • 494
  • 543

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]