...

Moderator: Moderatorer

#1560188
Finns det något datum då Sveriges bilister kommer sluta köra i 75-80 på 1-filiga delen av 2+1 vägar?
Grymt irriterande, framförallt eftersom de gasar rejält när det blir 2 körfält och man har planerat att köra förbi.
Ryckig körning är bara förnamnet.... :bored:
#1560660
Slitna vägar stör mig, det går så mycket tung trafik idag och vägarna håller inte måttet för dom vikterna. Det är rent av fara för allmänheten när det är två spår fulla med vatten kilometer efter kilometer.

Försöker jag placera bilen och ska skråa över "floderna" hugger det till rejält i ratten.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1563519
Roy skrev:Förstår inte varför man kan bli irriterad av att folk slår på helljuset vid mötet, det berör mig inte, och får jag själv på eget helljus så ser man ju bra.
Och visst fick jag lära mig vid körskolan att slå på helljus vid mötet. Har alltid funkat bra.
Att lysa med backljus förhöjer bara irritationen på vägen.... tror inte att någon fattar varför...
Vitt ljus endast vid backning gäller.

Jag blir irriterad av folk som kör framför mig, blinkar höger för att svänga in på en avtagsväg, men inför svängen är han ändå ute på vänster sida för att orka ta sängen, jobbigt att ratta tydligen, gubbsväng sade man förr.
Inte konstigt att det är förbjudet att göra omkörning i vägkorsningar.
Något som ändå är mer regel än lagligt.
Risken finns ju att man kör in i bilen som blinkar höger men svänget ut på vänster sida....

Roy
Till viss del håller jag med dig men jag gör så när jag svänger in här hemma.

Nära 45° lutning på backe 2-3m efter svängen och svängen är nog 80°- 85° så det behövs lite mer utrymme för att ta det hörnet speciellt vintertid.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1563520
Irriterande med bussar som på 50-sträcka har företräde när dom ska ut från hållplats som blinkar men inte kör ut. Råkade ut för ett sådant tomteskott för några veckor sedan. Stod och väntade ca 30 sekunder innan jag tröttnade och började köra. Då kör tomten ut. Gav full gas gjorde jag, morrade till med t6:an och kastade mej in 15-20m framför.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1563579
Senast igår kom jag ifatt en bilist som körde i 75 på 100-väg.
Då det är tre körfält och skyltat 100 måste man ut till vänster och sedan tillbaka till höger igen för att passera. Snacka om sicksack-körning, hur svårt ska det vara att hålla till höger...? :bored:
#1563582
fjohan82 skrev:Senast igår kom jag ifatt en bilist som körde i 75 på 100-väg.
Då det är tre körfält och skyltat 100 måste man ut till vänster och sedan tillbaka till höger igen för att passera. Snacka om sicksack-körning, hur svårt ska det vara att hålla till höger...? :bored:
Instämmer 100%. Gärna en Auris med avstängda bakljus också.
#1563594
fjohan82 skrev:Senast igår kom jag ifatt en bilist som körde i 75 på 100-väg.
Då det är tre körfält och skyltat 100 måste man ut till vänster och sedan tillbaka till höger igen för att passera. Snacka om sicksack-körning, hur svårt ska det vara att hålla till höger...? :bored:
Jag brukar köra om till höger och hänga på tutan en bra bit innan, ibland fattar dom och byter fil. Jag vet att man inte får men vilket ger högst böter, köra om till höger eller blockering? Jag gissar blockering. När såg man en polis senast, säkert 10 år sedan.
#1564587
Mina kära mottrafikanter som skriver att byvägarna är spåriga, ja men herregud då åker man på åsarna och sliter ner dom.

Vinter som sommar, punkt.
FB_IMG_1702345256737.jpg
FB_IMG_1702345256737.jpg (34.62 KiB) Visad 636 gånger
  • 1
  • 539
  • 540
  • 541
  • 542
  • 543
  • 544

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]