...

Moderator: Moderatorer

#1247490
Vad som irriterar mig är när gående tycker på knappen vid övergångsstället och går över utan att vänta på att det blir grön gubbe. Man tittar alltså inte om man behöver trycke, man trycker och går sedan.

Eller om jag kommer som ensam bil åt båda hållen och man trycker... Är det jobbigt att låta mig åka förbi och sedan gå över utan att trycka?
#1248014
Gående har förtur så många går längs med vägen och tvärvänder mot närmaste övergångsställe för att stega ut mitt framför bilarna.
Dessa idioter tänker inte på följderna om de skulle bli påkörda.


/M
#1248027
Lobocut: Den som okynnestrycker borde straffskattas då denne orsakar högre utsläpp som annars kunde undvikits ;-)

Magnus-B: Detta beteendet är så klart rätt farligt, både för fotgängaren och för föraren som kanske får bromsa rätt hårt och riskerar att få en påkörning bakifrån. Sen "får" man väl inte rent krasst gå ut om det kan finnas fara för en själv?

Annars så funderar jag på att skaffa ett paintballgevär nu och skjuta på alla som inte blinkar ut ur en rondell :party: Vill minnas att i Österrike (kanske fler länder?) sitter det en skylt vid varje infart i rondellerna som påpekar att man ska blinka ut ur rondellen. Mycket bra och fungerar oftast.
#1248029
Jag anser att man även ska blinka vänster när man kör in i rondellen såvida man inte ska höger för att aktivt visa att man tänker fortsätta en bit till.
Nu säger ju trafikreglarna annat för att man anses köra rakt fram i en rondell även om man tar ett helvarv.
#1248046
Magnus-B skrev:Jag anser att man även ska blinka vänster när man kör in i rondellen såvida man inte ska höger för att aktivt visa att man tänker fortsätta en bit till.
Nu säger ju trafikreglarna annat för att man anses köra rakt fram i en rondell även om man tar ett helvarv.


Problemet kommer när det är tvåfilig rondell och du ska hålla på och blinka vänster om du ligger i ytterfil, du signalerar då att du ska byta fil fast du inte ska det.
Jag har slutat ligga i innerfil i rondell oavsett var jag ska någonstans i rondellen, lägger mig alltid i ytterfil. Olycksrisken är allt för stor när man ska hålla på och byta från innerfil till ytterfil när du ska ut, man har ju väjningsplikt och blir det en kollision där så är du sannolikt ansvarig.
Användarvisningsbild
av joel80
#1248065
Olycksrisken många gånger beror ju på att det är vissa som korkat nog ligger i ytter/högerfil trots att dom ska "vänster". Även om det inte är olagligt är det olämpligt om det inte är skyltat så. Det pajar trafikflödet där man normalt kan köra samtidigt rakt fram i en cirkulationsplats om man kommer in med någon till höger om en. I många cirkulationsplatser i Stockholm skulle kapacitet gå ner avsevärt om en massa nötter började köra vänster ifrån högerfilen, för att inte tala om alla olyckor som skulle inträffa. :/
#1248071
joel80 skrev:Olycksrisken många gånger beror ju på att det är vissa som korkat nog ligger i ytter/högerfil trots att dom ska "vänster". Även om det inte är olagligt är det olämpligt om det inte är skyltat så. Det pajar trafikflödet där man normalt kan köra samtidigt rakt fram i en cirkulationsplats om man kommer in med någon till höger om en. I många cirkulationsplatser i Stockholm skulle kapacitet gå ner avsevärt om en massa nötter började köra vänster ifrån högerfilen, för att inte tala om alla olyckor som skulle inträffa. :/
Håller inte med dig där.

Var i ligger olycksrisken om man ligger i ytterfil?, du har företräde både för bilar som ska in i cirkulationsplatsen och för bilar som ska byta till din fil i cirkulationsplatsen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1248121
Jag vet att den i ytterfil har lagen med sig, men ska en tvåfilig cirkulationsplats fungera effektivt är höger fil för att ta höger samt rakt fram och vänster fil för rakt fram och vänster. Det är också rekommenderat.

Olycksrisken med de som kör yttervarv till vänster är såklart när de passerar andra utfarten och "spärrar" vägen för de som tänkt köra rakt fram i vänsterfilen.
  • 1
  • 433
  • 434
  • 435
  • 436
  • 437
  • 544

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]