- fre 22 nov 2019, 17:45
#1349803
Jag tänkte på en vanlig tvåfilig rondell med två filer rakt fram och 1-filig utfart efter vänstersväng. Inga markeringar som visar vilken fil man ska ligga i.. Själv lägger jag mig förstås i vänsterfil om jag ska till vänster men hamnar i konflikt när jag ska ut ur rondellen om en bil i högerfilen gör samma vänstersväng, det hände (återigen) häromdagen och bilen till höger blinkade inte så jag räknade med att den skulle rakt fram. Jag vet att jag måste lämna företräde eftersom jag byter fil men problemet borde aldrig ha uppstått och man ska inte behöva stanna inne i rondellen.. Valla-rondellen, inga sådana problem men emellanåt måste man byta fil ett snäpp till vänster Snart ett minne blott..
SBergdahl skrev: ↑fre 22 nov 2019, 16:54 Korrekt = som en spiral så att man naturligt leds utåt om man inte aktivt gör ett körfältsbyte inåt.Vi har en sån i Linköping, Valla-rondellen som påstås vara en av nordeuropas största.. Men den ska snart rivas, den tar upp för mycket dyrbar tomtmark "Spiral"-rondeller fungerar utmärkt. Utom när det har snöat så man inte ser spiralmarkeringarna, då blir man lätt lite vilse
Jag tänkte på en vanlig tvåfilig rondell med två filer rakt fram och 1-filig utfart efter vänstersväng. Inga markeringar som visar vilken fil man ska ligga i.. Själv lägger jag mig förstås i vänsterfil om jag ska till vänster men hamnar i konflikt när jag ska ut ur rondellen om en bil i högerfilen gör samma vänstersväng, det hände (återigen) häromdagen och bilen till höger blinkade inte så jag räknade med att den skulle rakt fram. Jag vet att jag måste lämna företräde eftersom jag byter fil men problemet borde aldrig ha uppstått och man ska inte behöva stanna inne i rondellen.. Valla-rondellen, inga sådana problem men emellanåt måste man byta fil ett snäpp till vänster Snart ett minne blott..