...

Moderator: Moderatorer

#1439486
Det tycks ha blivit någon ny trend att köra med ”lilla svängen” i T-korsning när bägge bilar i en sådan korsning ska göra en vänstersväng. I praktiken blir jag snuvad på den förkörsrätt som jag har genom högerregeln, ifall jag inte vill köra vänstertrafik. :-(
#1439496
Allinug skrev:Det tycks ha blivit någon ny trend att köra med ”lilla svängen” i T-korsning när bägge bilar i en sådan korsning ska göra en vänstersväng. I praktiken blir jag snuvad på den förkörsrätt som jag har genom högerregeln, ifall jag inte vill köra vänstertrafik. :-(
Du har rätt, så vanligt idag att jag inte reflekterat över det på länge men det har väl uppstått p.g.a den brådskande tid vi lever i.

#1440678
Tänd bakljusen innan jag får kombinerad hjärnblödning och hjärtinfarkt! :bored: :mad: :devil:
Ikväll var det en Avensis med någon som förmodligen kunde mer om sociala medier än bilar, om jag får vara lite fördomsfull... :x
#1441050
Jallemet skrev: sön 04 apr 2021, 21:02
Allinug skrev:Det tycks ha blivit någon ny trend att köra med ”lilla svängen” i T-korsning när bägge bilar i en sådan korsning ska göra en vänstersväng. I praktiken blir jag snuvad på den förkörsrätt som jag har genom högerregeln, ifall jag inte vill köra vänstertrafik. :-(
Du har rätt, så vanligt idag att jag inte reflekterat över det på länge men det har väl uppstått p.g.a den brådskande tid vi lever i.
Jag har kommit på tricket att behålla min förkörsrätt pga högerregeln i T-korsning: Jag ska inte blinka vänster förrän jag har passerat bilen som är på vägen till vänster om mig (som också ska göra vänstersväng). :-D
#1443651
A-traktorerna på riksvägen, såå störiga.

Jag tycker det är prima att det finns ett fordonsintresse bland våra ungdomar, absolut.
Många påkostade bilar ute nu av nyare och säkrare snitt. Nyare V70, BMW X5 t.ex.

Som pendlare kan jag leva med ett par, tre kanske per resa som jag får köra om men jag upplever att dom ligger lika tätt som lyktstolpar numera.

Kanske dags att höja hastigheten till 50-60km/h och kräva en solid körkortsutbildning för jag vill att mina medtrafikanter ska ha så mycket kunskap man kan få. Kan mopedbilar i glasfiber utan någon krocksäkerhet få köra 45km/h känns det sjukt orättvist att en A-traktor som faktiskt är en riktig bil ska åka långsammare.
av Lövet
#1443653
Jallemet skrev:Kanske dags att höja hastigheten till 50-60km/h och kräva en solid körkortsutbildning för jag vill att mina medtrafikanter ska ha så mycket kunskap man kan få. Kan mopedbilar i glasfiber utan någon krocksäkerhet få köra 45km/h känns det sjukt orättvist att en A-traktor som faktiskt är en riktig bil ska åka långsammare.
Fast det handlar om fotgängare osv. Jag är mer inne på att sänka mopedbilarna ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1443656
Lövet skrev:
Jallemet skrev:Kanske dags att höja hastigheten till 50-60km/h och kräva en solid körkortsutbildning för jag vill att mina medtrafikanter ska ha så mycket kunskap man kan få. Kan mopedbilar i glasfiber utan någon krocksäkerhet få köra 45km/h känns det sjukt orättvist att en A-traktor som faktiskt är en riktig bil ska åka långsammare.
Fast det handlar om fotgängare osv. Jag är mer inne på att sänka mopedbilarna ;-)
Tänkte "Äntligen ett vettigt förslag!" men fattade sen att du bara menade mopedbilars hlgsta hastighet.
BildBildBild
  • 1
  • 517
  • 518
  • 519
  • 520
  • 521
  • 543
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]