Sida 1 av 4

Vad tycker DU om ett bensinpris på över 20kr/l ?

Postat: mån 09 jul 2007, 09:08
av V70BiFuel03
Läste denna artikel om att Statens institut för kommunikationsanalys vill att vi ska ta vårt ansvar som bilister & minsann pynta över 20kr/l.....

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Ar ... 09%5c10991


Vad tycker du? Är bilen en sådan miljöbov som vissa miljöivrare vill göra gällande?

Postat: mån 09 jul 2007, 09:16
av Addekarlsson
Om dom la ner energin på att åtgärda problem i mindre nogaräknade länder, så slapp vi sånt här.
Det lilla sverige kan åstadkomma är inte ens en droppe i havet, då grannländer spyr ut så enormt mycket mer.
Ryssland är ett sånt land, som skiter i allt, och bara spyr ut vad som helst i luften.

Mvh/ Adde

Postat: mån 09 jul 2007, 10:47
av JSVARD
Vill man ha större städer, inflyttning till städerna och avfolkning av landsbygden är högre bensinpris utmärkt.

Vill man instället ha levande landsbygd, friskare människor, fungerande jordbruk, städer som fungerar och "lagom" befolkningstäthet kanske man bör tänka om på det där med högre bensinpris.

Postat: mån 09 jul 2007, 11:39
av Loner
Sen ställer jag mig frågade till vilka som förbrukar mest drivmedel, privatbilisten eller yrkestrafiken?

Höjer man priset så minskar ju vår konkurrenskraft rejält.

Allt kommer ju att bli dyrare om drivmedelspriset höjs...
Det är ju mina kunder som betalar mina transporter och dom i sin tur tar betalt av sina kunder osv...

/L

Postat: mån 09 jul 2007, 15:11
av Nexus
Jag smuttsar inte ner miljön medvetet. Jag måste ha bil för att ta mig till jobb då kollektivtrafiken inte är utbredd nog.

Varför ska vi bilister straffas ?lägg ansvaret på biltillverkarna istället.
Jag tror det finns många alternativ till bensinen men tänk vad staten skulle få in i skatte intäckter då?????
Bensinen är en lätt inkomstkälla.

Höj priset på flyget.
Sänk priset på tåg.

Och som ADDE skrev: mycket av föroreningar kommer från grannländerna.

Postat: mån 09 jul 2007, 18:16
av JSVARD
grammse skrev: Höj priset på flyget.
Njae, det håller jag inte heller med om.

Kommunikationer är det som skapar förutsättningar för jobb, och en förutsättning som kan skapa framgång för Sverige. Vi ligger illa till som det är i Europa, och ska man (som vi) ha nå't alls att göra med USA eller Sydeuropa måste flyget fortsätta vara ett alternativ.

Infrastruktur får gärna vara billig och enkel. Visst ska man göra den "grön", men på rätt sätt. Priserna mot oss konsumenter har ingenting med miljö att göra, utan är sätt att driva in skatter.

.

Postat: mån 09 jul 2007, 19:45
av perjak
Den dagen den sorgen. OM och när det skulle bli så har vi:
-ett betydligt högre löneläge
-en bilpark som drar betydligt mindre bränsle.

Postat: mån 09 jul 2007, 21:09
av camaro69
Totalt vanvett.

Varför skall alltid bilister straffas och svartmålas.

Alla båtar, villor, kraftverk, flygplan m m som eldas med olja. Där är det inget snack om miljöförstöring och klimathot.

Man blir bara matt.

Postat: mån 09 jul 2007, 21:43
av anp
Att tala om att höja bensinpriset för att sänka utsläppen ser jag mer som ett sätt att skuldtynga medelsvensson än att verkligen vilja ta itu med utsläppsproblemen.

Hur mycket utsläpp kommer från privatbilismen idag?
Hur mycket utsläpp kommer från lastbilstrafiken idag?
Hur mycket utsläpp kommer från flyget?

Det är några frågor jag vill ha svar på från ansvariga personer bakom tanken om höjt bensinpris.

Om samhället ställde om från lagerhållning på lastbil/flyg vad gäller reservdelar mm, till verklig lagerhållning och färre men större leveranser. Om affärer lades där människor bor, istället för miltals utanför staden, dit bilen är enda rimliga färdsättet. Om lastbilsfrakter styrdes om till järnväg, och om järnvägen återigen blev ett alternativ till bilen vid längre resor.
Och om flyget verkligen betalade de utsläpp de faktiskt orsakar. Då möjligen skulle jag tro att det låg allvar bakom uttalandet om att sänka utsläppen.

Nu tror jag det mer liknar dagens nollvision ( fartkameror, ju fler vi kan montera upp desto säkrare trafik får vi. Onykterhet och trafikfarlighet. Vad är det? )

Oavsett vad bensinen kommer att kosta, så tror jag människor av idag kommer att fortsätta köra bil. Och dra in på andra utgifter istället.

Det är inte länge sedan det talades om att ställa bilen den dagen bensinen kostade 10 kronor litern.
Ändå köper vi fortfarande bilar som drar 1 liter eller mer per mil.

Postat: mån 09 jul 2007, 21:49
av anp
JSVARD skrev:
grammse skrev: Höj priset på flyget.
Njae, det håller jag inte heller med om.

Kommunikationer är det som skapar förutsättningar för jobb, och en förutsättning som kan skapa framgång för Sverige. Vi ligger illa till som det är i Europa, och ska man (som vi) ha nå't alls att göra med USA eller Sydeuropa måste flyget fortsätta vara ett alternativ.

Infrastruktur får gärna vara billig och enkel. Visst ska man göra den "grön", men på rätt sätt. Priserna mot oss konsumenter har ingenting med miljö att göra, utan är sätt att driva in skatter.

.
Affärsresor är en sak, men vi flyger nog vansinnigt mycket i onödan idag. Weekend i London, Paris...
Semesterveckor inkl, flyg & hotell för korvören...

Vi kan vara hur ekologiska och miljömedvetna som helst 50 veckor per år. En semester med flyg till Thailand gör rent hus med den miljömedvetenheten...