...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#7330
Det är en aftonbladetlänk, man får ta vad de skriver med en nypa salt.
De verkar salta rätt många artiklar numer.
/Anders
av Teemu
#19416
själv ifrågasätter jag polisen - inte så troligt att dom låg i 110km/h...
Vet i tusan när jag senast såg en polis ligga i laglig hastighet på 70-vägar och uppåt. Vet inte hur det ser ut i resten av landet, men Örebro poliserna åker gärna för fort.
Användarvisningsbild
av CarMan
#19433
jag tycker det ärganska skarpt gjort att på 2,5 km hinna köra ikapp en bil som åker i 200 km/h :shock: :shock:


hur fort åkte dom ? 400 ???
av Jeppe.R
#35738
Jodu! Om Porschen går 270km/h..
Då tror inte jag en Xc70 hänger med (om dom nu hade det som där jag bor).
av matzen10
#35884
Teemu skrev:själv ifrågasätter jag polisen - inte så troligt att dom låg i 110km/h...
Vet i tusan när jag senast såg en polis ligga i laglig hastighet på 70-vägar och uppåt. Vet inte hur det ser ut i resten av landet, men Örebro poliserna åker gärna för fort.
Precis! Jag åker en hel del landsväg i Närke och aldrig att en polisbil håller hastigheten på den nivå som anges skyltmässigt. Snarare åker dom i samma hastighet som vi andra :D

M V H
---< Matz
av Pebben
#38989
Nu var det ju inte en XC70 utan en Saab :D

Om Porschen körde i 222km/h när de passerade polisen och låt säga att det tog 15sekunder innan de började accelrera.

Skillnaden i hastighet är 122km/h på 15 sekunder kommer Porschen c:a 500m. Säg sen att det tar Saaben c:a 25 sekunder att komma upp i 220 så har den ökar försprånget med c:a 450meter till.
Låt oss sen säga att Saaben gör 250 verklig fart, finns ingen Saab som gör 250 om inte Polisen har nån specialbil men vi säger det.
Tar det då c:a 30sekunder att komma från 222 till 250 så kommer avståndet ha minskat från 950 till 830meter. Sen tar det ytterligare 107 sekunder innan Saaben är ikapp. Han kanske inte vill vara helt ikapp utan ligga lite bakom 100meter för enkelheten skull och då tar det inte 107s utan 94sekunder.
Så totalt 139sekunder tar det för Polisen att vara ikapp Porschen. På den tiden har Porschen kört 8,6km.
Så nånting nånstans stämmer inte... förmodligen Aftonbladet.

För att komma ikapp på "ett par kilometer" = 2km. Hade Saaben fått köra i c:a 375km/h och accelererat från 222km/h till 375km/h på 30sekunder. Tror inte ens en Bugatti Veyron hade fixat det.
Användarvisningsbild
av AndreasC
#39004
Nu skall man väl ta allt som står i aftonbladet med en redig nypa salt för artikeln ger en hel del utrymme för tolkningar. Ena stunden körde den om i 222 km/h men tydligen gjordes inte mätningen förrän polisbilen var i kapp. Omkörningshastigheten av porschen nämns inte heller och hur den upplevs är en högst personlig. Polisbilen behöver inte ligga "i häcken" på en bil för att göra en hastighetsmätning.


Det är alltid intressant när artiklar kommer på tal, alla vet att dom är saltade och vridna men likförbaskat så skriver man trådar om det som om man skulle kunna reda ut det eller nåt.... Usch nu lät jag negativ och det kan ha att göra att jag skällde på min chef nyss. =P
Användarvisningsbild
av AndreasC
#39051
Brainded skrev:
AndreasC skrev:Usch nu lät jag negativ och det kan ha att göra att jag skällde på min chef nyss. =P
Var han sur för att du surfar här på arbetstid? :P
/Anders
hehehe nej nej, hon skulle aldrig orka ta sig ner till vårt serverrum. Hon ville förbjuda USB minnen pga virusrisken, som om det skulle vara problemet ,det är inte lätt att komma från barnomsorgen till att vara IT-chef...... :evil:

/andreas

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]