...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
#1550133
Jag vet att den som lämnar en parkeringsruta alltid har väjningsplikt.

Men om jag har fritt från både höger och vänster när jag väljer att ta mig ut från parkeringen, backar i det här fallet (vilket inte spelar någon roll). Halvvägs ut med bilen kommer en bil från höger, ska jag då måsta avbryta och köra in på parkeringen igen eller har jag rätt att fullfölja mitt försök att ta mig ut.

Själv tänker jag att det är ett samspel att personen som kommer körandes måste vänta, han får ju inte köra in i mig bara för att jag står i vägen, men enl trafikreglerna, vad gäller då.
#1550140
Klart att det ska vara ett samspel i all trafik dock är det inte så och på parkeringar finns det massor som tror att det bara är att gasa på även om någon håller på att backa ut, ibland är det ju jättesvårt att hålla koll åt alla håll satidigt som man backar ut från en parkeringsruta som har mått efter 50talsbilar. Många bara gasar på och hävdar sin rätt utan att tänka på andra och gärna men telefonen i handen vid örat.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1550154
På en parkeringsplats gäller högerregeln! Däremot ska du vara uppmärksam när du väl lämnar parkeringsplatsen . Då upphör högerregeln direkt att gälla och istället bör du vara medveten om utfartsregeln. Utfartsregeln betyder att du ska lämna företräde åt alla andra fordon, såväl från vänster som höger, när du kör ut från till exempel en parkeringsplats, garageutfart eller gågata. Tänk på att du ska lämna företräde åt alla trafikanter, inklusive gående och cyklister. Ytterligare en situation då högerregeln gäller är då du befinner dig på en återvändsgata.
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]