...

Moderator: Moderatorer

av Xkzoom
#1505749
Hej!

Åkte idag på fartkameran som angiven.

Men hade ingen främre regskylt.
Är jag då säker? från bötern då de inte kan identifiera min bil?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1505773
I landet Sverige har alla kameror en varningsskylt strax innan, så är man med i matchen så... ;-) Skämt å sido, du kommer som sagts innan sorteras bort.
I Södra länken i Stockholm har man till och med skyltat upp extra för dessa inne i tunneln, så var det inte tidigare.
Utomlands däremot finns det flera länder som bara varnar för kameror inom en viss sträcka, där är det lite lurigare då alla inte har samma utformning som här hemma och man kanske inte är med på att den där stolpen (som bara ser ut som just en stolpe) är en kamera.
I andra länder verkar kameran fota bilen bakifrån, antar att det är länder där det är ägaransvar till skillnad från här där det är föraransvar.
av Xkzoom
#1505786
KalleJ skrev:Kör med Waze så får du varning om du kör för fort innan kamera skyltarna.
Kört förbi denna tunneln rätt så mycket under senaste 2-3 åren, memorerat vart kameran ligger hängd i båda riktningarna.

Dock så är de ju knappast aktiva, liksom varit med 1 gång tidigare den blixtrat till där jag kört lite för fort men fick aldrig hem något, antog den andra bilen bredvid mig fick den.
Sen idag så klart men körde ju utan plåt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1506056
Åkte "dit" 3 ggr på c:a 2 år, sammanlagt mindre än 15 km/tim för fort. Men det kostade sammanlagt 5000 kr :x :P Läser man igenom papperna så står hur dom "selekterar". T.ex om du kör med nerfällt solskydd, solglasögon och "huvudbonad" med skärm så blir du automatiskt bortsoterad. Lika så om det är två bilar i bredd (omkörning), dåligt väder plus några till "senarier". Jag har alltid typ "baseboll keps" på mig och glasögon, men kan dom se dina ögon, åker du dit. Så egentligen är risken/chansen större att du klarar dig än åker fast.
av Xkzoom
#1506318
lennarte skrev:Åkte "dit" 3 ggr på c:a 2 år, sammanlagt mindre än 15 km/tim för fort. Men det kostade sammanlagt 5000 kr :x :P Läser man igenom papperna så står hur dom "selekterar". T.ex om du kör med nerfällt solskydd, solglasögon och "huvudbonad" med skärm så blir du automatiskt bortsoterad. Lika så om det är två bilar i bredd (omkörning), dåligt väder plus några till "senarier". Jag har alltid typ "baseboll keps" på mig och glasögon, men kan dom se dina ögon, åker du dit. Så egentligen är risken/chansen större att du klarar dig än åker fast.
Låter ganska ologiskt att det skulle i mitt fall gå efter mitt ansikte när de inte har en regplåt att börja med?
Liksom möjligheten finns att fordonet kanske inte är svenskt alls, utan turist fast då utan regplåt?

De kan inte sitta gräva efter ansikten och körkort?
Tänk så har personen de letar efter inget körkort i sig och då inget körkortsbild att gå efter heller?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1506319
Xkzoom skrev: mån 25 jul 2022, 20:00
lennarte skrev:Åkte "dit" 3 ggr på c:a 2 år, sammanlagt mindre än 15 km/tim för fort. Men det kostade sammanlagt 5000 kr :x :P Läser man igenom papperna så står hur dom "selekterar". T.ex om du kör med nerfällt solskydd, solglasögon och "huvudbonad" med skärm så blir du automatiskt bortsoterad. Lika så om det är två bilar i bredd (omkörning), dåligt väder plus några till "senarier". Jag har alltid typ "baseboll keps" på mig och glasögon, men kan dom se dina ögon, åker du dit. Så egentligen är risken/chansen större att du klarar dig än åker fast.
Låter ganska ologiskt att det skulle i mitt fall gå efter mitt ansikte när de inte har en regplåt att börja med?
Liksom möjligheten finns att fordonet kanske inte är svenskt alls, utan turist fast då utan regplåt?

De kan inte sitta gräva efter ansikten och körkort?
Tänk så har personen de letar efter inget körkort i sig och då inget körkortsbild att gå efter heller?
Bilden som kameran har fotograferat av fordonet bearbetas manuellt. Passagerarplatsen maskeras oavsett om någon sitter där eller inte. I utredningen som följer används enbart den bild där passagerarplatsen är maskerad.

Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den som kört fordonet.

Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid den aktuella tidpunkten.


https://polisen.se/om-polisen/polisens- ... rtkameror/

Bara föraren kan bötfällas, inte ägaren.

https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... tskameror/
av Xkzoom
#1506363
fjohan82 skrev:
Xkzoom skrev: mån 25 jul 2022, 20:00
lennarte skrev:Åkte "dit" 3 ggr på c:a 2 år, sammanlagt mindre än 15 km/tim för fort. Men det kostade sammanlagt 5000 kr :x :P Läser man igenom papperna så står hur dom "selekterar". T.ex om du kör med nerfällt solskydd, solglasögon och "huvudbonad" med skärm så blir du automatiskt bortsoterad. Lika så om det är två bilar i bredd (omkörning), dåligt väder plus några till "senarier". Jag har alltid typ "baseboll keps" på mig och glasögon, men kan dom se dina ögon, åker du dit. Så egentligen är risken/chansen större att du klarar dig än åker fast.
Låter ganska ologiskt att det skulle i mitt fall gå efter mitt ansikte när de inte har en regplåt att börja med?
Liksom möjligheten finns att fordonet kanske inte är svenskt alls, utan turist fast då utan regplåt?

De kan inte sitta gräva efter ansikten och körkort?
Tänk så har personen de letar efter inget körkort i sig och då inget körkortsbild att gå efter heller?
Bilden som kameran har fotograferat av fordonet bearbetas manuellt. Passagerarplatsen maskeras oavsett om någon sitter där eller inte. I utredningen som följer används enbart den bild där passagerarplatsen är maskerad.

Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den som kört fordonet.

Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid den aktuella tidpunkten.


https://polisen.se/om-polisen/polisens- ... rtkameror/

Bara föraren kan bötfällas, inte ägaren.

https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... tskameror/
Jo men tänker blir väl otroligt jobbigt att identifiera föraren i detta fall då det enklaste rutten polisen tar är ju
Regplåt - > Kolla upp ägaren av bil - > Se ifall ägaren är personen som syns på bild - > Ja / Nej- > Böter / Är det familj medlem i så fall kontrollerar de detta och återgår till Ja / Nej - > Böter skrivs / förfrågan om vem körde skickas till ägaren.

Så skulle gissa på om polisen inte har någon ansiktsigenkänning som är på nivån av Kinas övervakningssystem på dess invånare så tvivlar jag starkt på att de kommer kunna identifiera förare genom alla körkortstagare i Sverige

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]