...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1446853
Det känns som antalet A-traktorer växer väldigt snabbt nu och säkert kommer att göra det ett tag till. Samtidigt förses fler och fler vägar med mitträcke. Kombinationen känns inte helt lyckad. De flesta förarna är ju ganska duktiga på att köra åt sidan, men det bygger ju på att det finns nog med plats. Iofs ser man ganska ofta traktorer som lägger sig så långt åt höger det går och bilar som kör om även där det är enfiligt med mitträcke men det är väl knappast lämpligt. (Är det ens lagligt att göra en sådan omkörning?) Jag får känslan att någon ändrat reglerna för traktorbyggen utan att riktigt analysera konsekvenserna. Vad tror ni kommer hända framöver? Skärpta byggregler för att försvåra nyregistrering? Nya restriktioner för när/var dessa fordon får köra?
#1446859
Jag är personligen inte imponerad av A-traktorer, epor eller mopedbilar öht.

Verkligheten är dock något annat, så för att anpassa mig så nöjer jag mig med att;

-Förbjud mopedbilar, noll krocksäkerhet.
-Höj hastighet på A-traktor till 50km/h

Det har blivit löjligt enkelt att fula sig med okodade boxar och köra som "vanligt" så jag hoppas innerligt att framför allt polisen får bättre resurser och att det får konsekvenser för föräldrar att barnen bryter mot lagar och regler.

Kalasfint med motorintresserade ungdomar för övrigt, dock behöver dom inte curlas.
#1446951
Höj fartgränsen till 50km/h , men tycker även att TFV bör få rätten att omedelbart (ovillkorligt) förverka fordon som framförs uppenbart manipulerade.
Tycker även att man bör införa lämplighets test för de som vill köra bil efter de fyllt 80 år (75 år?), man ser alldeles för mycket idiot körningar av äldre.
#1446963
dieselputte skrev:Tycker även att man bör införa lämplighets test för de som vill köra bil efter de fyllt 80 år (75 år?), man ser alldeles för mycket idiot körningar av äldre.
Ja det kan man tycka, själv tycker jag att statistik är trevligare, denna visar att män 18-24 år är "aningen" mer benägna att orsaka singelolyckor med skador samt dödlig utväg. Kan man då anta att de är farligare än 75+:are i trafiken med? Skulle tro det

.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NDI2OTQ7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI2YzliNzA5ZTE3ZDE5Y2Y2YWY4MGU0OWNjMGNlMTUwYWYxOGYzZWU5Ijt9.png
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NDI2OTQ7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI2YzliNzA5ZTE3ZDE5Y2Y2YWY4MGU0OWNjMGNlMTUwYWYxOGYzZWU5Ijt9.png (11.48 KiB) Visad 15166 gånger
.
Tittar man på hur statistiken för indragna körkort med ser ut så är jag till vidare övertygad om att män under 25 år inte borde få ta körkort alls ;-) ;-)

.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NDI2OTM7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJmNTY5NWE3NWJlOTA2MTZmMjFhZDNlODExNjhhZmMwMzZkMWY0NWIzIjt9.png
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NDI2OTM7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJmNTY5NWE3NWJlOTA2MTZmMjFhZDNlODExNjhhZmMwMzZkMWY0NWIzIjt9.png (5.63 KiB) Visad 15166 gånger
.
Så att höja en hastighet, mja själv är jag inte övertygad

Källa: https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -trafiken/
#1447203
Det bästa vore naturligtvis att den typen av fordon, inklusive mopedbilar försvann ifrån vägar med hastigheter över 60km/h men eftersom myndigheten helt har tappat det så blir det mindre känsligt om dom kan köra något fortare.

Rimligt är också att det bygger på en fullständig körkortsutbildning när dom ska vara i trafiken med oss andra och köra efter samma regler.

#1448223
30 är ju sjukt jobbigt att ligga bakom. Men om de gått 50 hade ju varit helt ok tills det går att köra om
#1448260
@VolvoB20, Ja här finns ju tid att spara ;-) Ja jag tycker med det är lite mentalt frustrerande men vad f-n, den tiden äts ändå upp av ett rödljus eller en slö jävel på Ica som inte har betalkort redo när denne ska betala eller ännu värre, står och ska föra över exakt summa till ett visst kort för de vill inte ha pengar på kortet alls ;-)

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]