Trafiksäkerhet
Postat: fre 23 mar 2007, 11:35
Åkte mellan Uppsala-Upplands Väsby nyligen, och noterade en lustig sak i dessa trafiksäkerhetstider ( läs fartkameraskåp )
Räckena till Höger om motorvägen slutade/började i tomma luften, endast "skyddade" av en blå/gulrandig varningsskylt.
Slutet av räcker var snyggt och trafiksäkert neddraget i marken.
Vad sker om en bil kör in i räcket, räcket som börjar i tomma luften ca, 50cm ovan mark?
Varför inte dra ned räcket i marken även i början, där störst risk finns för att en bilist ska köra in i det?
Avslutningen kan ju sluta i tomma luften, för från det hållet kommer ju ingen trafik.
Undra hur många sådana här direkt livsfarliga konstruktioner det finns efter våra ofta dåligt underhållna vägar.
Tidningen 4wd hade i sista numret en intressant artikel/krönika om trafiksäkerhet och statistiken bakom den.
Summerade man alla åtgärder vägverket gjort för att förbättra trafiksäkerheten hitills, åtgärder som var för sig räddar X antal liv. Så skulle knappt någon dö i trafiken idag, snarar skulle det födas ett litet antal människor i trafiken varje år.
Folksam tror jag det var, har gjort en egen utredning om trafiksäkerhet och olyckor/dödsfall i trafiken, och kommit fram till att största orsaken till olyckor i trafiken är vägens beskaffenhet snarare än hastigheten.
Vägverket å sin sida talar mest om farten som orsak till olyckorna.
Visst, fartens betydelse skall inte underskattas eller förminskas. Men att så ofta skylla på farten som orsak känns för mig lite väl enkelt.
Räckena till Höger om motorvägen slutade/började i tomma luften, endast "skyddade" av en blå/gulrandig varningsskylt.
Slutet av räcker var snyggt och trafiksäkert neddraget i marken.
Vad sker om en bil kör in i räcket, räcket som börjar i tomma luften ca, 50cm ovan mark?
Varför inte dra ned räcket i marken även i början, där störst risk finns för att en bilist ska köra in i det?
Avslutningen kan ju sluta i tomma luften, för från det hållet kommer ju ingen trafik.
Undra hur många sådana här direkt livsfarliga konstruktioner det finns efter våra ofta dåligt underhållna vägar.
Tidningen 4wd hade i sista numret en intressant artikel/krönika om trafiksäkerhet och statistiken bakom den.
Summerade man alla åtgärder vägverket gjort för att förbättra trafiksäkerheten hitills, åtgärder som var för sig räddar X antal liv. Så skulle knappt någon dö i trafiken idag, snarar skulle det födas ett litet antal människor i trafiken varje år.
Folksam tror jag det var, har gjort en egen utredning om trafiksäkerhet och olyckor/dödsfall i trafiken, och kommit fram till att största orsaken till olyckor i trafiken är vägens beskaffenhet snarare än hastigheten.
Vägverket å sin sida talar mest om farten som orsak till olyckorna.
Visst, fartens betydelse skall inte underskattas eller förminskas. Men att så ofta skylla på farten som orsak känns för mig lite väl enkelt.