...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1390583
En fråga till dom historiskt informerade. Förr i tiden, för 50 - 60 år sedan och mer, pratade man ofta om extraljus och då mest om fjärrljus. Det säger sig själv att det handlade om ett ljus som lyste långt. Längre än helljuset. På senare tid kom bestämmelsen att det fick bara lysa tillsammans med helljuset.
Men jag tänker på kurvljus. Alltså ett extraljus som lyste brett åt sidorna. Det behövde inte lysa särskilt långt, men brett.
Om jag Googlar på kurvljus så får man bara svar på kurvljus från dagen bilar och då sådana ljus som följer rattens rörelser. Även om man vrider och vänder på sökordet så blir det bara dagens "tekniskt avancerade kurvljus".
Finns dom kvar, dom gamla sorten extraljus som lyste mera på bredden än på längden?

OBS! Jag skall inte köpa eller montera några sådan ljus, jag är bara nyfiken.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1390646
Dom kallades dimljus.
Användarvisningsbild
av Funk
#1390736
Tänker du på flodljus ? Även den ljusbilden fick/får bara lysa med helljus..

/Thomas
av Rådlös
#1390828
Jag känner igen ordet flodljus från förr i tiden, men det var väl samma som fjärrljus? Om man Googlar på det så handlar det mest om strålkastare på rockoncerter och liknande.
Flod = Flöde, alltså mycket ljus???
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1390870
Jag tillhör gamlingarna som kan detta!!
Tyvärr kanske så gammal att jag kommer ihåg fel. :-)
Pencil beam = lång extremt smal ljusbild som lyser en kilometer bort, typ.
Fjärrljus = inte så långt som ovan men ändå långt.
Flood = ungefär som helljusbild, inte lika långt som fjärrljus.
Dimljus = kort bred ljusbild. Numer måste dom vara "dubbelt nerställda" för att passera bilprovningen. Med andra ord - helt värdelösa, om man inte kör i max 30 km/h.
Kurvljus = ganska ny ide', som tänder upp en lampa/lysdiod åt det hållet man svänger. Fungerar bara i relativt låg fart.

Kan ha funnits någon modell till som jag inte kommer på just nu. :-)
av Rådlös
#1390955
OK, tack. Då godtar jag ordet dimljus som torde motsvara det jag närmast tänkte på.

Och till Ebbe: Jag är själv så gammal att jag tog mitt första körkort, lätt MC, 1961. Så jag minns lite av dessa uttryck även om det dröjde något år till bilkörkort.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1391257
EbbevonVolvo skrev:Jag tillhör gamlingarna som kan detta!!
Tyvärr kanske så gammal att jag kommer ihåg fel. :-)
Pencil beam = lång extremt smal ljusbild som lyser en kilometer bort, typ.
Fjärrljus = inte så långt som ovan men ändå långt.
Flood = ungefär som helljusbild, inte lika långt som fjärrljus.
Dimljus = kort bred ljusbild. Numer måste dom vara "dubbelt nerställda" för att passera bilprovningen. Med andra ord - helt värdelösa, om man inte kör i max 30 km/h.
Kurvljus = ganska ny ide', som tänder upp en lampa/lysdiod åt det hållet man svänger. Fungerar bara i relativt låg fart.

Kan ha funnits någon modell till som jag inte kommer på just nu. :-)
Kurvljus fungerar även i högre hastigheter numera, åtminstone på Volvo. Vet att en del märken har nån snikigare variant som gör som du säger dock.
av Amarace
#1398094
Kurvljus förr var som ett dimljus nästan, det lyste brett, men inte med en bra och låg ljusbild som ett dimljus, utan bred och rundare ljusbild än dimljus, som en blandning mellan dimljusbild och helljusbild typ. Dom flesta större extraljustillverkarna hade ett sånt i sitt sortiment. En del körde dock med samma insats för både dimljus och Kurvljus, olika namn bara :)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]