...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
#1385348
Fattar inte varför man lägger upp en så här video när regeln är helt klar och sen gnäller när man själv gör fel eftersom en cirkulationsplats är att bertakta som en RAKSTRÄCKA så kan man ju inte bara byta från vänster till högerfil hur som helst även om man får köra i vänsterfil för att sen även körar ut från cirkulafionsplatsen därifrån men man får inte hävda att man har rätt att bryta höger körfält om det är en bil där, detta är ju hur enkelt som helst, man tränger ju inte sej in framför en annan bil på en raksträcka och det spelar ingen roll att man blinkar höger ut man SKA lämna företräde och anpassa sej efter regler och övrig trafik vid filbyte eller om man ska av åt höger. Tyvärr så verkar detta börja bli allt för vanligt i trafiken och med olycksrisk i onödan. Ligger man i vänster och upptäcker att det är en bil i höger så kan man inte köra ut utan får helt enkelt ta ett landningsvarv för att inte förstöra trafikrytmen. Ja jag vet att många kommer att säga mot mej nu men regeln är odiskutabel, blir det en sammanstötning så är det alltid den som kör i vänsterfil som blir vållande så det är dumt att chansa. Jag kör ofta i högerfil om jag ska rakt fram genom cirkulationsplatsen även genom tvåfiliga sådana men blinkar alltid vänster först för att varna andra om det inte finns en skylt före som visar vilken fil jag ska ligga i.






https://teknikensvarld.se/krockade-i-ro ... jorde-fel/
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
av mikebike
#1385369
Nä, det är inte en raksträcka, snarare en kurva. Inte kör man rakt fram heller, man tar andra avfarten....
Alldeles oavsett är det en flerfilig huvudled.
Jag väljer alltid det yttre körfältet när jag cyklar i cirkulationsplatser.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1385391
Jag tycker det är av intresse att veta i vilket körfält man får ligga i när man ska till vilken utfart, det framgår inte här...

Här i Nacka har vi en cirkulation i slutet av en motorvägsavfart, där folk ofta "fular" för att slippa köa.
I höger körfält är det ofta kö, då det körfältet leder till bl.a. köpcentrumet och en stor ICA-butik.
De som vill slippa köa lägger sig i vänster och kör rakt fram, då utfarten har två körfält. De som istället ligger till höger och ska åt vänster (bl.a lastbilar och bussar som inte vill klättra i mitten av cirkulationen) riskerar då att köra dessa bilar i sidan...

För att återgå till klippet, jag är tveksam att den som filmar får ligga till vänster för att lämna på utfart nummer två.
Cirkulation Nacka (1).JPG
Cirkulation Nacka (1).JPG (62.64 KiB) Visad 22873 gånger
Användarvisningsbild
av vetten
#1385394
Den grå bilen är ju dessutom först in i cirkulationsplatsen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1385397
Sjukt patetiskt körning . Föraren följer ju inte själv reglerna och kör sedan efter andra bilar och tutar på dem trots han själv har gjort felet.

Och sedan dessutom lägga upp det på nätet. Jag hade skämts ögonen ur mig om jag hade gjort så fel, och jag hade desutom inte velat visa upp det på nätet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1385399
fjohan82 skrev: mån 15 jun 2020, 17:03 För att återgå till klippet, jag är tveksam att den som filmar får ligga till vänster för att lämna på utfart nummer två.
Visst får du ligga till vänster, men du måste ju först byta till högra filen när det blir plats , sedan kan du svänga av av höger, du kan ju inte bara tvära över flera filer utan att hålla koll.

Du kan ju inte köra om en annan bil och sedan prejja den av vägen för du ska svänga höger om 5 meter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1385400
Det finns ju slamkrypare när man har målat filerna så här i rondellen. Då blir det lite klurigare.
Bilagor
ronellliten.jpg
ronellliten.jpg (84.9 KiB) Visad 22861 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1385442
VolvoB20 skrev: mån 15 jun 2020, 17:28
fjohan82 skrev: mån 15 jun 2020, 17:03 För att återgå till klippet, jag är tveksam att den som filmar får ligga till vänster för att lämna på utfart nummer två.
Visst får du ligga till vänster, men du måste ju först byta till högra filen när det blir plats , sedan kan du svänga av av höger, du kan ju inte bara tvära över flera filer utan att hålla koll.

Du kan ju inte köra om en annan bil och sedan prejja den av vägen för du ska svänga höger om 5 meter.
Vänster eller ej, det beror på vad som är målat och skyltat etc.
Se mitt exempel, där får du inte ligga till vänster och ta andra utfarten.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1385445
Skyltning innan rondellen är bara en rekommendation, finns ju dom på detta från rondellen vid Årsta.

Tyvärr, kanske ska tilläggas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1385462
fjohan82 skrev: mån 15 jun 2020, 21:44 Vänster eller ej, det beror på vad som är målat och skyltat etc.
Se mitt exempel, där får du inte ligga till vänster och ta andra utfarten.
Är det heldragna spärrlinjer linjer genom hela rondellen menar du. Om inte får man ju byta fil när man vill om det är streckade linjer, man får t.o.m.köra ett helt varv i rondellen om man vill.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]