Micce1980 skrev:danniee1 skrev: ↑mån 13 jun 2022, 11:56
Tyskland har generellt ganska låga böter upplever jag och är inte i närheten lika stränga när det kommer till fortkörning som i Sverige. Jag har aldrig hållit hastighetsgränsen i Tyskland och fått böter endast en gång på 15 år. Blev 90€ efter att ha blivit fångad på kamera. I Sverige betraktas du ju som kriminell om du gör 30km/h för fort på motorväg suck. Det sker för övrigt fler olyckor i Sverige per körd km på motorväg än det gör i Tyskland trots deras högre hastigheter och trots att deras vägar knappast är bättre.
Finns gott om folk i Sverige med som kör som påverkade krattor och aldrig blir stoppade tyvärr
Ville minnas att att Tyskland generellt är trafikfarligare trots att de enligt mig är mer behjälpliga med mera
https://ec.europa.eu/eurostat/web/produ ... 20210624-1
5532972E-33BF-4A77-BCFB-2B460133F18E.png
2021 vad jag kan se
Sverige 18 och Tyskland på 31
Nu har ju jag kört över hastighetsgränsen på motorväg i 20+ år och aldrig orsakat en olycka. Man är inte en dålig bilförare bara för att man kör 20-40 km/h för fort (jag håller dock alltid gränsen på 30-sträckor av mer uppenbara skäl). Det finns ju hur många osäkra förare som helst där ute som inte ens klarar köra på hastighetsgränsen, halvblinda pensionärer, fyllon, osäkra förare, folk som pillar på radion/mobilen, etc, etc. Det är ju dessa som är problemet. Förare som inte ens klarar av att köra om en bil på motorvägen, där det tar 5 minuter att komma förbi en lastbil, vilket skapar stor frustration och stress och sabbar trafikrytmen.
Jag är av den bestämda uppfattningen att det är rent trams att utgå ifrån att alla bilförare som kör snabbt på motorvägen är en större trafikfara än andra förare. Det finns extremt många andra faktorer som spelar in. Bara för att man kör 110 på 110 väg är man inte per automatik en säker och bra förare. Någon som kör 140 på samma sträcka kan gott vara en säkrare förare som har förmåga att avgöra när det går att bränna på och när det inte går att göra det, har skarp syn, reaktionsförmåga, erfarenhet, etc. Som sagt, har kört i 210 blås på autobahn i många år och förhållandena där är inte så annorlunda än i Sverige. Så plötsligt är jag en farlig förare för att jag kör snabbt i Sverige men inte i Tyskland? Hur hänger det ihop?
Reglerna borde snarare vara att förare som orsakar olyckor ska straffas för de olyckor de orsakar, men om jag inte orsakat en olycka på 20 år, varför gnälla på mig? Under den tiden har 500,000 andra allvarliga olyckor skett av förare som hållit hastigheten.
Trafiksäkerhet är viktigt, men jag gillar Tysklands approach mer och skulle gärna se det här - frihet under ansvar. De har dessutom bättre diciplin bland sina förare också. I Sverige vet ju inte ens de flesta förare hur de ska bete sig om det blir kö, om ambulans kommer, eller att man bör hålla sig i den första filen istället för att söndagsåka i den "snabba" filen. Och så gnäller man på sådana som mig, det är lite komiskt ändå.
Det finns så många värdelösa förare, jag är inte en av dom vågar jag påstå då mitt track record bevisar detta. Att dela ut hastighetsböter eller dra körkortet bara för att "reglerna är sådana" känns meningslöst. 140 km på 110 väg är ju ingenting om det är fint väglag, ljust, du sitter i en bra bil, minimalt med trafik. Exakt vilken är poängen att dra någons körkort under de omständigheterna när det inte ens betraktas som vårdslöshet!