...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1393433
DOdell skrev:De sket helt i alla papper från Skatteverket å ville bara försäkra sig om att vi förstod självklarantän i 10 dagar Bild

Gränsen mot sverige var helt obevakad Bild
12307459-7EF6-4871-A46C-126C3E33723B.jpeg
Ja, man kan ju undra hur många som gör det.................

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1394033
Nu sitter 60 pers, inresande med Hurtigrutten i karantän i Tromsö pga att 4 i besättningen insjuknat. Folk är fan bra korkade alltså,
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1394043
Ja väljer man att resa på det sättet blir man ju fast om något händer...
Här i Kroatien ser jag ingen skillnad mot hemma, allt är på samma sätt med samma restriktioner.
Användarvisningsbild
av Derank
#1394141
Ja, och bollen är snabbt i rullning igen, nu får de väl börja forska lite bakåt i tiden ett par veckor och uppsöka folk som åkt med båten, och det lär ju vara några stycken, som i sin tur träffat några styken osv osv osvb osv.......det kan gå snabbt upp igen i lilla Norge
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1431390
Sitter och hoppas Bild kunna köra med till Spanien i sommar. Jag hittade denna app som ger dagsläget om inresereglerna, om än svårtolkad.
https://apps.apple.com/se/app/re-open-eu/id1531322447
Vet i f-n hur det kommer att gå men:
1 Vaccinera sig om det går månaderna innan.
2 Antikroppstest veckor innan.
Finns det nåt mer man kan förbereda med.
3 Covid testa sig dagarna innan,så sent som möjligt, typ dagen innan avresa. Antar det är testdagen som räknas. Vilka är då snabbaste snabbtest?
Normalt brukar vi bila genom Danmark för att slippa färjor Bild då ungarna tycker sjön är osäkert men i år få det bli raka vägen, snabbast ned med minsta antal stopp. Sverige Trelleborg - 6h - Tyskland Rostock - 9h - Frankrike - 10h - Spanien. Beroende på läget med gränserna Luxemburg, kanske snedda genom några länder.
Man få ju köra effektivt om ens covid test ska vara giltigt tills Spanien.
Hur tänker ni lägga upp taktiken i år - skippa resan eller forcera?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1431414
För min del beror allt på hur läget ser ut då.
Jag var till Kroatien förra sommaren, allt som bokades innan kunde bokas av kostnadsfritt om problem skulle uppstå på vägen. Det är lixom ett krav för mig.
Den resan jag gjorde var i fönstret som öppnades i slutet på juli/början av augusti och det gick fint och smärtfritt.
Bokningarna gjordes bara några dagar innan avresa eftersom Tyskland inte hade öppnat hela landet för fria resor förrän dess.

Tyvärr tror jag inte på reseintyg i alla dess former. Papper som ska tas med och visas upp måste vara något som är gångbart i de länder an avser att passera/resa till, något EU-gemensamt.
Om man tar fram ett "Covid-pass" här hemma är det inte säkert att det ens fungerar i Danmark.
Man måste även ha med sig att man ska hem också, hur fixar man ett nytt intyg för det i Spanien?

När jag åker till Spanien blir det nattstopp på färjan till Rostock, i Freiburg im Breisgau (för att kunna köra så mkt som möjligt i Tyskland) och i Montpellier sen ner till Spanien. Beroende på vart man ska så kan Valencia vara lämpligt som ett ytterligare stopp.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1431523
Hörde vaccin är på G, fas 3 i april - hoppas på det. Sedan bör smittspridningen lugna sig som noterades i Juli o Augusti förra året men om man ser hur södra halvklotet med årstid sommar så tycks det inte vara nån minskning av smittofall nu med de nya covid varianter. Mao kan det bli i värsta fall högst osäkert mitt i sommaren :-(
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1435645
En kollega åkte iväg förra veckan. Det är rätt dyrt med Covid-test eller Antikroppstest 3500 kr per styck och per person. :-o

Men skulle visst besöka sin far som han inte sett på 2 år så det fick kosta.

Nu blev ju 75% av Astras vaccin försenat, jag har en resa i slutet september men det känns inte som vaccinerigen är klar tills dess ens.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1439382
Danmark verkar vara en propp i vägen till kontinenten. Jag uppfattar man kan PCR testa sig in i de flesta länder förutom Danmark och Schweiz (tro jag) också som kräver 10 dagars karantän (dagsnotering på resevillkoren).
Sedan verkar det vara lite olika med giltighet inom 48 eller 72 timmar. Teoretiskt skulle jag kunna bränna ned till spanien på ett PCR test.
Sedan är jag undrande över i vilken format PCR resultatet ska vara i? Vad gör en läkarintygad test för 1500:- mer gångbar en gratis landstingstest - lurendrejeri.
Sitter med covid och märkte i mitt fall hur effektiv landstinget testapparat fungerar. Jäkla märkligt att landstinget PCR test inte accepteras eller gör den det?
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]