...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1384603
Skulle väl blivit att åka ner till alperna, sen vart vet vi inte men dit i alla fall. Två veckor i Österrike över påsk blev ju inställt tyvärr och inget dit hinner riktigt öppna samt att UD ej gett klartecken ännu heller. Det får bli en tripp i Sverige då, synd då mitt alpbegär gör sig påtagligt, har inte varit där sedan oktober nu :-)

Att vi svenskar ses som om vi har böldpest är väl mest av andra regeringar för att de ska styrka att de gjort rätt att stänga ner samt vissa tidningar som hejar på med. Tror vi hade kunnat göra det hela klart annorlunda om det bara gick men många fick panik vilket kanske inte heller är så konstigt
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1384610
Micce1980 skrev: tor 11 jun 2020, 08:25 Det får bli en tripp i Sverige då, synd då mitt alpbegär gör sig påtagligt, har inte varit där sedan oktober nu :-)
Åk till Söderåsen, med sina 212 möh är det ju nästan som alperna ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1384616
HitTheRoadJack skrev: tor 11 jun 2020, 07:42 Transit resor genom t.ex Danmark är väl tillåtna i alla länder, förutom de som stängt sina gränser helt som Turkiet?
https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... nsitresor/
Inte riktigt så enkelt........

Japp du kan köra transit genom danmark om det är en "anmärkningsvärd" resa du är på

Från danska polisens sida.

"Du må rejse igennem Danmark (transit), hvis rejsen har et anerkendelsesværdigt formål, fx hjemrejse, deltagelse i begravelse eller behandling på sygehus. "

Så du behöver vara en bra förhandlare och sälja in att din resa är "anmärkningsvärd"

Men när du sedan kommer till Tyska gränsen hamnar du i karantän med anmälningsplikt till tyska hälsovårdsmyndigheten i 2 veckor, för hela norra Tyskland har infört denna regel om du är svensk eller har besökt Sverige.

Så eftersom Tyskland/Polen/Baltikum/Finland/Norge är stängt för svenskar så finns det inget sätt att lämna Serige med bil om du inte sätter bilen på en fraktbåt i Göterborg.

Jag har biljetter köpta förra året till evenemang i Tyskland längre fram i sommar som jag räknar med är "förlorade" eftersom vi som Svenskar inte kan ta oss dit och ej heller får deltaga.

Mitt enda hopp är att eventen blir totalt inställda med ev återbetalning.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1384623
fjohan82 skrev:
Micce1980 skrev: tor 11 jun 2020, 08:25 Det får bli en tripp i Sverige då, synd då mitt alpbegär gör sig påtagligt, har inte varit där sedan oktober nu :-)
Åk till Söderåsen, med sina 212 möh är det ju nästan som alperna ;-)
Ja jo, får se till att tanka upp innan så man slipper stanna i onödan på den långa vägen dit :) Var faktiskt där med ryggsäck och malda o vandrade runt en heldag för någon vecka sedan, en vanlig tisdag drog man ner medelålder rätt så drastiskt :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1385024
Micce1980 skrev: tor 11 jun 2020, 10:17
fjohan82 skrev:
Micce1980 skrev: tor 11 jun 2020, 08:25 Det får bli en tripp i Sverige då, synd då mitt alpbegär gör sig påtagligt, har inte varit där sedan oktober nu :-)
Åk till Söderåsen, med sina 212 möh är det ju nästan som alperna ;-)
Ja jo, får se till att tanka upp innan så man slipper stanna i onödan på den långa vägen dit :) Var faktiskt där med ryggsäck och malda o vandrade runt en heldag för någon vecka sedan, en vanlig tisdag drog man ner medelålder rätt så drastiskt :-)
Aha.. Jag har inte varit där, kanske värt ett besök? ;-)

Hörde att Polen öppnar upp för inresor för EU-medborgare, där även svenskar får resa in.
Kommer jag slippa Norrland? :-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1385025
Norrland är ju kung, Fiske, bär, svamp och en jälkla massa mygg, kan inte bli bättre :-))
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1385031
Derank skrev: lör 13 jun 2020, 18:02 Norrland är ju kung, Fiske, bär, svamp och en jälkla massa mygg, kan inte bli bättre :-))
Får ta med en sån där myggfångare, så kan det säkert bli behagligt :-)
Hålla på att slå, fäkta och fläkta bort mygg förstör bara upplevelsen...
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1385032
Vilka har testat gränserna? Läst det går bra att resa genom Danmark. Hur är dagsnotering med Tyskland?

Just nu är väl det stora hindret vårt reseförbud till utlandet som gör reseskyddet i hemförsäkring inte gäller iom dagens rekommendation av UD.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1385036
HitTheRoadJack skrev: lör 13 jun 2020, 18:16 Vilka har testat gränserna? Läst det går bra att resa genom Danmark. Hur är dagsnotering med Tyskland?

Just nu är väl det stora hindret vårt reseförbud till utlandet som gör reseskyddet i hemförsäkring inte gäller iom dagens rekommendation av UD.
Det finns två bekymmers om jag ser det.
Dels är det svenska US:s avrådan som gör att man lite på egen risk ger sig iväg. Är gränser öppna hela vägen så är ju problemet av mindre karaktär, men stängs dessa så sitter man bokstavligt talat fast.
Dels är det omvärldens syn på Sverige, som ett stort problemland gällande Covid-19. Säger ett land: "Svenskar? Tack, men nej tack." så sprids det som ringar på vattnet...

För Tysklands del finns det landsomfattande regler, men även många regler som enbart gäller i vissa förbundsländer.
Har försökt läsa på lite, men det blir mer och mer invecklat ju mer man läser...
Schleswig-Holstein, där vi har Puttgarden, ska det tydligen gå bra att resa igenom, men sen har vi Hamburg följt av Niedersachsen osv, så det finns en hel del att läsa in sig på och följa upp.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]